Volvo 340 raar geluid bij schakelen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2016 12:26 #634265 door V300 register
Volvo 340 raar geluid bij schakelen is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,

Ten eerste mijn excuses als ik het op een verkeerde board post!

Ik heb een tijdje geleden een volvo 340 aangeschaft(automaat), hij reed echter niet bepaald goed en ik heb zelfstandig het luchtfilter moeten vervangen. Nou klinkt dit als niets, maar ik heb nog nooit wat gedaan met auto techniek of me erin verdiept.. Maar helaas bleek dat niet genoeg te zijn, zodra de motor warm is, is het bijna onmogelijk om te schakelen. Als ik hem bijvoorbeeld van z'n D naar R doet krijg ik een soort van zoomend geluid(mijn vader noemt het tandenborstel)en de hendel trilt vervolgens ook als een gek. Ik kan dan ook geen gas geven of wat dan ook en moet met enige moeite door drukken tot hij er "goed"in zit. Vervolgens rijdt hij weer normaal!

Ik heb de auto zelfs laten nakijken door onze vaste garage echter hij kon niets vinden en zei dat ik rustig aan moest doen met het verzetten van D naar R en omgedraaid. Dit doe ik nu dan ook maar het heeft totaal geen nut.

Ik heb zelf hier wat rond zitten kijken maar helaas ben ik er niet wijzer opgeworden, ik ben tamelijk jong(22) en deze auto sprak mij erg aan. Zou het erg zonde vinden om hem weg te moeten doen! Als iemand ideeën heeft zou ik het graag willen horen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2016 12:55 #964303 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
Volgens mij is de (tijdelijke) remedie dat je hem van D naar P zet en dan van P naar R.
Als je geluk hebt is de afstelling van de pook de boosdoener. Iets met kunststof ringetjes
die kaduuk zijn. Als je pech hebt is het ernstiger. Lijkt me echter sterk dat je hierover
niets kunt vinden op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2016 13:13 #964304 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen

François;241984 schreef : Volgens mij is de (tijdelijke) remedie dat je hem van D naar P zet en dan van P naar R.
Als je geluk hebt is de afstelling van de pook de boosdoener. Iets met kunststof ringetjes
die kaduuk zijn. Als je pech hebt is het ernstiger. Lijkt me echter sterk dat je hierover
niets kunt vinden op dit forum.



Naja het punt is dat ik technisch nog een rookie ben dus ik heb geen idee waar ik naar zoek..:hmmz:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 13:43 #964305 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
stationair toerental is te hoog,

het kraken tijdens het schakelen betekend dat de koppeling al aangrijpt terwijl je wilt schakelen, trap je toevallig op de rem tijdens het schakelen? komt wel eens voor dat de motor niet lekker afgesteld is en bij het trappen op de rem (verbruik motor vacuüm) het toerental kortstondig omhoog gaat.

kan ook zijn dat de ontkoppelaar niet werkt maar laten we eerst met de simpele dingen beginnen:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2016 13:59 #964306 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
Ik trap idd op de rem tijdens het schakelen, eerst liep het toerental stationair juist heel laag totdat wij het luchtfilter hadden vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2016 14:09 #964307 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
Even daaraan toegevoegd: een 340 mag absoluut niet kruipen als je stilstaat en je laat de rem los. Een conventionele automaat met vloeistof-koppeling moet kruipen bij het lossen van de rem vanuit stilstand, een 340 met een drogeplaat-koppeling mag dat absoluut niet omdat je dan de voering van de koppelingsplaat aan het wegschuren bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2016 14:35 #964308 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
Oke thanks, ik ga het zo even allemaal bekijken. Hoe kom ik er achter of mijn stationaire toerental te hoog is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 17:12 #964311 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen

AvdAkker;241986 schreef : trap je toevallig op de rem tijdens het schakelen? komt wel eens voor dat de motor niet lekker afgesteld is en bij het trappen op de rem (verbruik motor vacuüm) het toerental kortstondig omhoog gaat.


Hmm, en dat vroeg ik me laatst dus af, maar dat hoort dus niet.
Bij m'n witte 340 gaat het toerental dan met zo'n 150 a 200 toeren omhoog.
Wel zijn alle vacuümslangen al vervangen. Of heeft de CO afstelling hier ook invloed op?


Toerental kun je controleren door een toerenteller aan te sluiten.
Ik zou het forum eens doorlezen, is ook wel wat over geschreven hoe en wat, zeker als je nog een leek bent op de techniek staat er heel wat interesants op het forum om je in te verdiepen.

Succes :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2016 18:38 #964312 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
Als nieuweling zou ik eens een paar avondjes het forum doorspitten. Gebruik eens zoektermen als stationair, koppeling, schakelbusjes, afstellen (en dan zoeken in het Variomatic-subforum, waar je nu ook in zit), en neem ook de storingspagina op de website eens door.
volvo300club.nl/berichten.php?content=St...stabel&menu=techniek

volvo300club.nl/berichten.php?content=Variomatic&menu=techniek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-07-2016 09:12 #964315 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 raar geluid bij schakelen
Forum doornemen is zeker goudwaard.
Heb wel gemerkt dat het zoeken niet echt lekker werkt dus kan je aanraden om daar Google voor te gebruiken. Dan kom je eerder bij de juiste artikelen.
[zoekterm] site:forum.volvo300club.nl

www.google.nl/search?q=automaat+site: forum.volvo300club.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets