CVT "schakelt niet op"

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2015 14:49 #633784 door V300 register
CVT "schakelt niet op" is gemaakt door V300 register
Sinds kort wil m'n CVT niet meer "opschakelen", m.a.w. de motor blijft hoge toeren draaien, ook nadat ik het gas iets terug neem. Als ik het gas helemaal terugneem, remt hij erg hard af op de motor en als ik de motor uitzet hoor ik enige tijd een sissend geluid...

De website van de Volvo 300 club geraadpleegd en de stappen van de diagnose gevolgd. Op de slangen geblazen van op- en terugschakelen en deze bleven mooi op druk. Vervolgens gekeken of de EMVK zuigt: bij ingeschakelde motor blijft de tuit voor terugschakelen continu flink zuigen, de tuit voor opschakelen doet niets, ook niet bij wat gas geven. De spoelen doorgemeten: die zijn OK.

Vervolgens loop ik vast... ik heb de multimeter aan de connector van de EMVK gehad en meet op punt 4 slechts een zeer geringe weerstand (massa) en op punt 5 6 Volt (voeding), dat is dus OK. Maar op punt 6 meet ik een hoge weerstand (enkele Mega Ohms). Ik heb de bergrem-schakelaar eruit gehad en doorgemeten: volgens mij is die goed. Ook de hogedruk rem-schakelaar getest en met ingetrapte rem gaat ie van een hoge weerstand naar "oneindig". Dat zou in ruststand toch ongeveer 0 Ohm moeten zijn? De kickdown-schakelaar kon ik niet vinden, iemand een tip waar die zit?

Wat denken jullie, zou dit dan toch de hogedruk rem-schakelaar zijn? En kun je die vervangen zonder dat het gehele remvloeistof-reservoir leeg loopt?

Vast bedankt voor jullie advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-09-2015 15:26 #958327 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic CVT "schakelt niet op"
De kick-down schakelaar zit onder het dashboard bij het gaspedaal om deze te testen kan je als je de bergschakelaar uitbouwt en je een pen van de multimeter op de geel/groene draad zet en de andere op een massapunt.
Schakel de bergremschakelaar in zodat het controlelampje oplicht door de gas pedaal geheel in te drukken moet het controlelampje uitgaan.

Ik heb een stuk van het schema voor de CVT bij gedaan en de legenda zodat je weet welke onderdelen het zijn.

Ik het de zelfde probleem gehad en heb de gaskabel, tachorelais en de elektrischevierwegklep vervangen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2015 16:01 #958330 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT "schakelt niet op"

2 Fast 4 U;237533 schreef : De kick-down schakelaar zit onder het dashboard bij het gaspedaal


Bedankt, ik zal hier maar eens mee aan de gang. Wat me wel opvalt is, dat het probleem is opgetreden precies nadat de auto voor reparatie naar een garage is geweest, waarbij ook laswerk is verricht aan de paravaan. Zou er een draad losgetrokken/ beschadigd kunnen zijn van de kickdown-schakelaar tijdens het werk daar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 18:07 #958335 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic CVT "schakelt niet op"
hmm iets met lassen, dat komt me bekend voor:



Met als gevolg dat de CVT ook niet meer wilde opschakelen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2015 21:42 #958341 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT "schakelt niet op"

Steven340;237542 schreef : hmm iets met lassen, dat komt me bekend voor:



Met als gevolg dat de CVT ook niet meer wilde opschakelen :D


Haha, inderdaad! Maar dat was laswerk aan de wielkast en dit aan de paravan.
Wel een verschilletje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2015 22:47 #958343 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CVT "schakelt niet op"
niet te strikt naar dat lampje in die schakelaar kijken, die doet in de elektrische schakeling voor de kickdown niet veel (behalve aan gaan, tenzij het lampje stuk is)

je weerstand op punt 6 is te hoog en dus wordt de terugschakelspoel ingeschakeld, nu weet je al direct dat het probleem niet in het tachorelais zit en ook niet in het emvk want de fout zit in de aansturing van het tachorelais (de kring kickdownschakelaar-bergremschakelaar-remdrukschakelaar)

snelste diagnose is de multimeter aangesloten houden op pen 6 en dan eerst de gele en rode draad op de remdrukschakelaar doorverbinden (gaat hij dan naar 0? is dit de boosdoener)
is die het niet dan de geel/groene draad bij het gaspedaal lostrekken en die aan massa leggeen, wederom; gaat je multimeter naar 0? dan is dit de boosdoener.

het kan zijn dat het bij jou in de kickdownschakelaar zit, controleer in de motorruimte of het bruine (massa)draadje nog aangesloten zit waar de gaskabel tegen het schutbord geschroefd wordt

de bergremschakelaar gaat zeer zelden defect, maar die heb je dus al uitgesloten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-09-2015 17:20 #958346 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT "schakelt niet op"

AvdAkker;237550 schreef : niet te strikt naar dat lampje in die schakelaar kijken, die doet in de elektrische schakeling voor de kickdown niet veel (behalve aan gaan, tenzij het lampje stuk is)

je weerstand op punt 6 is te hoog en dus wordt de terugschakelspoel ingeschakeld, nu weet je al direct dat het probleem niet in het tachorelais zit en ook niet in het emvk want de fout zit in de aansturing van het tachorelais (de kring kickdownschakelaar-bergremschakelaar-remdrukschakelaar)

snelste diagnose is de multimeter aangesloten houden op pen 6 en dan eerst de gele en rode draad op de remdrukschakelaar doorverbinden (gaat hij dan naar 0? is dit de boosdoener)
is die het niet dan de geel/groene draad bij het gaspedaal lostrekken en die aan massa leggeen, wederom; gaat je multimeter naar 0? dan is dit de boosdoener.

het kan zijn dat het bij jou in de kickdownschakelaar zit, controleer in de motorruimte of het bruine (massa)draadje nog aangesloten zit waar de gaskabel tegen het schutbord geschroefd wordt

de bergremschakelaar gaat zeer zelden defect, maar die heb je dus al uitgesloten


Bedankt voor deze uitleg, ik heb deze stappen gevolgd en ik vond 0 Ohm nadat ik de geel/ groene draad van de kickdown-schakelaar aan de massa had gezet...

Daarna de gaskabel gedemonteerd, met de volgende constatering: het nylon kokertje is gebroken en er zat een soort "beun-oplossing" in het motorcompartiment, met tie-rapjes om alles bij elkaar te houden. Kunnen jullie aan bijgevoegde foto zien of dit het euvel is?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-09-2015 18:21 #958347 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic CVT "schakelt niet op"

AvdAkker;237550 schreef : niet te strikt naar dat lampje in die schakelaar kijken, die doet in de elektrische schakeling voor de kickdown niet veel (behalve aan gaan, tenzij het lampje stuk is)


het is wel een snelle methode om te zien of de kick-down schakelaar werkt zonder dat je onder het dashboard moet kruipen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-09-2015 19:16 #958348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT "schakelt niet op"
Mmmm, dat wordt dus zoeken naar een nieuwe/ vervangende kabel... Heb al een beetje op Internet gekeken, maar dat leverde nog niets op... Iemand een idee wie zulke kabels nog levert?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2015 19:45 #958350 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic CVT "schakelt niet op"
dafhobby/born built beauties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets