Vraag differentieel

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2015 16:12 #955660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Als je de achterwielen verwijderd kun je de aandrijfassen vrij makkelijk los krijgen. Telkens een boutje en dan weer op de handrem voor de volgende. Daarna de assen weghangen onder de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2015 18:39 #955667 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Een oprijwagen valt op zich wel mee hoor, mijn vaste garage vraagt geloof ik ?35 of zo om een auto op te slepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2015 18:44 #955668 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Succes ermee! Ik zou hem meteen ombouwen naar handbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2015 19:15 #955670 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Kan iemand mij vertellen hoe ik te werk moet gaan als ik dit wil oplossen? Moet ik het hele secundair demonteren zodat ik de riem eraf kan nemen en de poelie op zijn plaats kan duwen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2015 21:59 #955678 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vraag differentieel
ik zit er nu net nog even over na te denken, als je de complete rechter poelie van de as af kunt halen en de riem ook los wipt kun je gewoon naar een garage/brug rijden. beide riemen staan v??r het differentieel, ze draaien dus altijd gelijktijdig. wel stapvoets rijden aangezien je dan een giga onbalans in de aandrijving krijgt (liever gewoon slepen dus)

of er genoeg ruimte is om de poelie los te halen durf ik niet zo te zeggen, zou gerust kunnen dat je daar de gehele cvt een stuk voor moet laten zakken (cardanas verwijderen en dan aan de achterkant lossen met een krik eronder)

repareren langs de weg of waar hij nu staat zou ik zeker met dit weer niet doen en ik ben persoonlijk echt niet vies van werken op straat met de auto op een set assteunen, als het mee zit lig je er zo een uur of 5 onder om alles weer op z'n plek te krijgen..

stappenplannetje zoals ik het zou doen;
- onderdelen controleren op beschadigingen, zou kunnen dat je beter gelijk de riemen kan vernieuwen
- secundaire poelie weer monteren; op de as schuiven en dan met een grote lijmtang via de andere poelie op de as drukken (je moet tegen 250kg diafragmaveerdruk in werken...)
- moer weer monteren; hechtlasje geven als hij vastzit om te borgen of Loctite 270 (243 mag evt ook wel, iets conventioneler te krijgen)
- met behulp van een schijvensprijder de riemen weer monteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2015 00:54 #955683 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel


Misschien is ook wel handig dit om te bestellen, aangezien je op een P staat. :humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2015 08:11 #955684 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Dan kan ik er meteen een paar lampen bij bestellen ;) wat een donker gat.

Bedankt voor de hulp. Ik ga vandaag kijken of ik de poelie eraf kan krijgen en als dat niet lukt toch maar de aandrijf asjes los maken. Gezien jullie het afraden zonder brug te doen en ik geen beschikking heb over een brug, ga ik vandaag vragen bij een garage wat ze voor deze klus willen hebben.

Andere optie is nog een doe het zelf garage opzoeken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-01-2015 20:09 #955707 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Vandaag maar weer even aan de slag geweest. Wat zaten die aandrijf asssen vast :hmmz2:

Auto inmiddels in een schuur gezet en toch maar even op bokjes gezet. Kan later waarschijnlijk gebruik maken van een brug dus dacht zal alvast de schade opnemen.


Het differentieel maar even onder de auto vandaan gehaald. Is het erg dat deze zo onder de olie zit?
Bijlage:


De olie die eruit kwam had deze kleur. Mag ververst worden, maar ziet er niet heel slecht uit toch?

Bijlage:


Het valt me eerlijk gezegd toch een beetje tegen. Een van de secundaire schijven is flink beschadigt. Kan ik hier nog iets mee?

Bijlage:


Ook de riem is volgens mij flink aan vervanging toe:

Bijlage:


Gezien de prijs van nieuwe riemen, en de kapotte schijf, zit ik te twijfelen om de gehele versnellingsbak inclusief differentieel te vervangen. Op volvo340onderdelen stond namelijk een volledige set voor 125 euro.

Wat raden jullie mij aan? Ik ben zeer benieuwd naar jullie advies.

Hartelijk dank







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2015 07:11 #955708 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Nu je het de secundaire van de vario er toch onderuit hebt, zou ik gezien de oliesporen (duidt op lekkage) meteen de pakkingen en keerringen vervangen. Nu kun je er toch gemakkelijk bij, en mocht de vario ?cht veel olie gaan lekken, dan kan de auto daarop afgekeurd worden bij de apk. Moet de bak er dan weer onderuit, dan loop je echt te vloeken.
De olie ziet er inderdaad nog goed uit. Geen brokjes of zo, dan is het goed.
Nieuwe riemen zou ik ook zeker aanraden.

Ik zou niet willen aanraden om de variomatic te vervangen, tenzij je liever een handgeschakelde versnellingsbak wilt. Als je bij 340onderdelen.nl (of andere aanbieder) voor ?125 een andere variomatic koopt, zullen de aandrijfriemen ook niet nieuw meer zijn. Met een aanschafprijs van ?200 a ?300 voor een set zijn dat nu net de dure onderdelen aan een vario. Als je die alsnog moet kopen, dan ben je dus eigenlijk nog ?125 extra kwijt.
Bovendien zul je bij een vervangende vario veel kans ook olielekkage hebben of krijgen (want het blijft oud spul), en zul je ook olie moeten verversen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2015 09:23 #955709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag differentieel
Ik vind die riem er nog wel heel aardig uitzien, echter zullen die beschadigingen op de schijf van de secundaire de riem wel veel verder beschadigen.
Misschien dat je die beschadigen nog weg kunt schuren/vijlen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets