R5,R6,R7,R9 van het tachorelais
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=229806&postcount=2265
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=229834&postcount=2277
Bij dezen een los verzoekje aan CVT eigenaren, al dan niet met een relais op reserve, om mij de waardes van de weerstanden R5,R6,R7 en R9 door te geven. Het mag ook per foto als je niet bedreven bent in het decoderen van de kleurcodes. Ook ben ik geinteresseerd in het opschrift op het IC.
Dit heeft als doel het verder uitpluizen van de grote varieteit aan gekozen weerstanden en het middelen van de gecombineerde waardes van R5+R6 en R7+R9 om zo een beter beeld te krijgen van de juiste waarde voor een prettige werking. Het lijkt er namelijk op dat veel relais achteraf zijn aangepast, al dan niet in de fabriek. Tot nu toe blijken er 2 uitschieters te zijn in trigger toerental en hysterese, maar niet beiden in hetzelfde relais!
Het doel hiervan? Meer te weten komen. Tips om het schakeltoerental te verhogen of verlagen kan ik namelijk zo al geven en gaan je eigenlijk weinig opleveren qua verbruik - De CVT krijgt er geen 'extra versnelling' bij.. Nee, het doel van dit onderzoekje gaat meer om fouten aan relais die defect zijn op afstand te kunnen vastellen en een complete documentatie maken.
Ik stel dan ook voor om verdere algemene ontwikkelingen hier te bespreken en Wouter z'n topic te behouden voor zijn eigen auto
Bedankt voor de hulp!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
En inderdaad, we zijn zo op dreef geraakt dat het beter is om er hier verder over te gaan.
Hopelijk wordt er een hoop informatie aangeleverd en krijgen we zo een goed inzicht in de verschillen tussen de diverse tacho relais en kan er zo mogelijk een trend zichtbaar gemaakt worden.
Overigens heb ik ook nog even gekeken bij de twee tacho relais die hier liggen of er een produktie datum te achterhalen valt, daar ben ik echter niet achter gekomen.
@Spurt, bedankt voor jouw compliment, de foto's zijn gemaakt met een huis tuin en keuken compact camera van Canon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Ik ben zeer bedreven in LTspice, maar ik begrijp niet goed waarom je het zou willen simuleren. Je weet al wat het relais zou moeten doen, de werking is bekend en met een correct schema heb je alles.
Waar het hier om gaat is de spreiding in de genoemde weerstanden. Wat is het gemiddelde en kunnen we een verklaring vinden voor deze spreiding?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Hoe ik dat zou doen is met een extra relais een weerstand in serie, danwel parallel schakelen met een knopje in de cabine.
Dan kun je een eco/norm of sport/norm maken.Zo blijven de kleine stroompjes binnen het kastje en heb je geen last van storingen.
Er zijn andere manieren, maar dit is een eenvoudige.
Echter blijft het een hulpvacuum. Je krijgt er geen '6e versnelling' bij.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Een iets lager opschakeltoerental i.c.m met een iets verruimde hysterese is soms bij het rijden in de stad wel lekker, als je in een 'treintje' van auto's rijd wil de snelheid nog wel eens blijven steken op ca 40 km/h waarbij het pendelen begint op te treden.
Maar goed, zoals Floris al aanhaalt is dit topic meer bedoelt om te doorgronden waarom er diverse waarden aan vooral weerstanden zijn gebruikt, en wie weet komen er van zijn kant na het goed doorgronden van het schema nog wel wat andere tips en trucs.
Zo schijnt bijvoorbeeld de axiaal elco C1 het nog wel eens te willen begeven.
Van transistor T3 was bij velen al bekend dat deze defect raakt als de diode in de opschakelspoel defect is geraakt en dus de inductiespanning niet meer 'afblust'.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.