Bout secundaire afgebroken

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-04-2013 23:37 #632628 door V300 register
Bout secundaire afgebroken is gemaakt door V300 register
Beste Volvo-ers,



Toen ik na het stellen van mijn schijfafstand de vier bouten van de secundaire weer aandraaide brak er een af. Ik heb waarschijnlijk te hard gedraaid, de bout die toch al verroest was kon het niet meer hebben. :nono:

Twee vragen:
- Moet ik hier een speciale bout ter vervanging voor halen? extra gehard o.i.d.?
- Hoe kan ik de rest van de afgebroken bout (M8 x 80mm) eruit krijgen om er een nieuwe in te steken? Hij is erg lang en zit nu vast tussen de secundaire en het chassis.

Ik hoop dat ik hiervoor niet de hele secundaire naar achter moet schuiven (tot er wel ruimte is) dan moeten ook de riemen dieper in de schijven geduwd worden en dat gaat denk ik heel veel kracht kosten. Het liefst ook niet slijpen, het is erg krap daaronder en ik heb geen Dremel ofzo.

Misschien heeft een van jullie hier een mooie simpele oplossing voor, alvast hartelijk dank!



Groeten,
Roel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2013 01:24 #927403 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Bout secundaire afgebroken
Nee, een goede bout met maat 13 dop lijkt me goed als er maar op het glijgedeelte geen schroefdraad zit. Misschien moet je de bak laten zakken bij het vervangen (ik herinner me dat vaag). Oh, je tweede vraag is bovenstaand antwoord. Ik denk dat je de hele bak moet laten zakken aan de achterkant. Dat doe je door vier boutjes dertien (twee aan elke zijde) te lossen zodat de dwarsbalk achter naar beneden komt. Hij kan soms blijven hangen omdat het rubber dan in de langsbalk vast zit. Ideaal moment om heerlijk met ml oid. aan de gang te gaan en andere delen schoon te maken en te behandelen. Ook ideaal moment om je handremmechanisme in te vetten. Kijk je bij het kantelen wel uit voor je schakelstang en centrale aandrijfas (anders haal deze er even af. Ook kun je voorste bouten (2x 17 ) iets lossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2013 09:46 #927412 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bout secundaire afgebroken
Sterkte 8.8 en bevestigen met een zelfborgende moer

Oude eruit krijgen zal inderdaad even tobben zijn, de nieuwe erin ook omdat ie er van boven in moet en je al gauw met de bout tegen het subframe aan zit.

Waarschijnlijk zul je de secundaire iets moeten lossen voor de nieuwe erin wil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2013 15:12 #927466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bout secundaire afgebroken
yep, zoals Erik al schreef moet je het subframe een stukje laten zakken voordat de bout vervangen kan worden.

je hoeft de aandrijfassen naar de wielen niet los te maken, maar ik zou wel adviseren om de primaire aandrijfas even los te halen. (deze kun je zo naar achter drukken zodat die bij de koppeling vrij komt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2013 20:50 #927484 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Bout secundaire afgebroken
Als de oude bout al roestig was, dan is inspuiten met kruipolie oid. geen overbodige luxe. Daarna boutgat reinigen en nieuwe bout ietsje invetten alvorens deze in het gat te monteren. Ik doe ook altijd de gleufjes en de basisplaat en glijvlakken van de secundair insmeren. Dan is het de volgende keer een genot om hem opnieuw af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2013 23:05 #927497 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bout secundaire afgebroken
Bij mij was ooit na een noodstop de hele secundair losgeschoten.
De wegenwacht heeft toen noodgedwongen de vervangende bouten niet van bovenaf erin gedaan maar van onderaf. Die constructie houdt nu al 2 jaar:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2013 23:11 #927501 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bout secundaire afgebroken

eipmiw;215437 schreef : Bij mij was ooit na een noodstop de hele secundair losgeschoten.
De wegenwacht heeft toen noodgedwongen de vervangende bouten niet van bovenaf erin gedaan maar van onderaf. Die constructie houdt nu al 2 jaar:)

Na een noodstop? Hoe kan zo iets gebeuren (los schieten sec. vario)? Dan zal er aan de bevestiging wel iets geschort hebben, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2013 16:44 #927541 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bout secundaire afgebroken
Was idd kort na een controle. Waarschijnlijk slordig geweest met het goed aandraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-04-2013 12:13 #927759 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bout secundaire afgebroken
Ik ga het eens proberen en zal wel laten weten of ik er iets van gebakken heb.. Bedankt voor de tips heren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets