Vario trekt soms wel, maar soms ook niet goed op
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Weer een bericht uit Oldenzaal, de Volvo leeft nog.
Onlangs heb ik een werkende EMVK in mijn auto gezet, aangezien de ouwe niet goed werkte. De auto schakelt nu erg goed, 3100 toeren bij 80 kmh (gps).
Na het vervangen van de EMVK is het volgende probleem ontstaan (bij de oude EMVK trok ie altijd goed op):
Bij het wegrijden trekt ie de ene keer perfect op en de ander keer blijft ie een beetje in de toeren hangen en trekt ie heel langzaam op (mensen claxonneren zelfs ;p).
Ik heb al het e.e.a. gelezen over een mogelijk versleten koppeling, het afstelling van de koppeling (stelplaatjes) of de vacuumslang richting de ontkoppelingsbalg lostrekken. Maar aangezien ik denk dit wel iets te maken moet hebben met de nieuwe EMVK, wil ik jullie mening graag eerst even horen.
Is hier sprake van een causaal verband? Nieuwe EMVK > slecht optrekken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
misschien blijft de 'bergrem' kant van de EMVK aan staan. electrisch probleem dus.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
In het onderstaande filmpje kun je het zelf zien. Tijdens de eerste poging geef ik normaal gas en bij de tweede poging geef ik bijna vol gas.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Controleer nog eens of alles bij de EMVK naar behoren werkt. Begint de opschakelkant bij 1800 toeren vacuum te zuigen? Blijft de bergrem (terugschakelzijde) uit als je die niet bedient? En in samenhang daarmee, zijn de slangen naar de variomatic voor opschakel- en terugschakelzijde niet omgewisseld?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik heb een poging gedaan om de werking van de EMVK te controleren maar ik liep tegen een probleem aan. Toen ik destijds de EMVK heb vervangen, schakelde de auto in het begin nog niet goed. Ik snapte het niet en kwam vervolgens aan het knooien. Ik zette op een moment de bergrem aan en tot mijn verbazing zakte het toerental bij 80 km/h van 4.000 naar 3.100. Ik weet niet hoe het kan, maar ik was blij dat het werkte.
Mijn vraag nu: kan ik de EMVK diagnose die op de site staat, nu wel uitvoeren?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Problem fixed!
Bedankt allemaal!
ps. wat is het gewenste stationaire toerental?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
ongeveer 900, meen ik. als 'ie vanzelf sneller loopt wanneer hij warm is zal je nog wel een vacuumlekje hebben denk ik zo.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Automaat 800 r.p.m. ? 50. Zal wel bekend zijn: hoger toerental gaat je vroeg of laat je koppeling kosten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.