diode in emvk

Lees meer
31-01-2008 20:32 #696885 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic diode in emvk
Als men die diode parallel aan de spoel plaats gebruik je hem als blus diode. Om te voorkomen dat het relais te lang blijft hangen, heeft te maken met het opheffen van het magnetische veld van de spoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-02-2008 00:31 #696910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk
het heeft niet met het schakelen van het relais te maken.

de stroom door de opschakelspoel wordt gestuurd door een transistor.
als de spanningspuls van de zelfinductie (deze is negatief ten opzichte van de normale voedingsspanning) de transistor ongehinderd kan bereiken, wordt deze op een manier belast waar die niet tegen kan.

het relais heeft ook voordeel bij deze 'blus' werking, maar schakelt alleen de voedingsspanning als wisselschakelaar tussen de terugschakel-en opschakelspoel.

dus aan de ene kant vonkt die wel, aan de andere kant niet. dat is dus niet zo boeiend :+

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2008 15:44 #696944 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic diode in emvk
Whehe mooie uitleg. Het komt met name de levensduur van het relais ten goede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2008 12:58 #697027 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk
nee, die van de transistor die het relais schakelt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2008 05:29 #697087 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk
het relais schakelt alleen bij in-en uitschakelen van het contact, en bij 'bijzondere omstandigheden' zoals bergrem, hard remmen of volgas.

wat bij het relais gedeelte wel belangrijk is, is dat het kan lostrillen (het hangt met zn gewicht aan 3 pootjes in de printplaat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2008 22:02 #697120 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk
Maar wat hoor je dan tikken als je gas boven 1800 toeren uitkomt? Dat klinkt als een relais.

Maar goed, ik heb gisteravond enkele emvk's uit elkaar gehaald en er weer goede van gemaakt. Dus het rubbertje van de terugschakelzijde overgezet op de spoel van de opschakelkant. Nieuwe diode erop, want die was zeker stuk. Tachorelais ook een extra diode, zoals op de site van Wouter staat vermeld. De transistor bij het relais vervangen, het relais opnieuw gesoldeerd en enkele verdachte solderingen nog eens heet gemaakt. Dit geheel weer op het plaatje geschroefd en nu kan je heel gemakkelijk een setje overzetten. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken. Dit setje is voor Harry, maar volgende setjes wil ik eerst zelf testen op een vario van Erik. Mocht ik tijd en zin overhebben, dan wil ik ook nog eens gaan experimenteren met het inschakelmoment van de emvk. Ik zou het al top vinden als ik van een berg kapotte onderdelen weer goede setjes voor de vario kan maken. En natuurlijk alleen verkopen als iemand een defect setje inruilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2008 22:33 #697121 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk
de EMVK klikt harder dan het relais... die hoor je makkelijker dus.

de klik die je hoort bij contact in/uit schakelen is het tachorelais.

als je de bergrem aan/uitzet schakelen ze beide, dus hoor je de 2 tikken door elkaar (de EMVK evt een fractie later)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2008 19:44 #697232 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk

Lucluc;46501 schreef : Dit setje is voor Harry, maar volgende setjes wil ik eerst zelf testen op een vario van Erik.


Het werkt! :worship: Nogmaals mijn enorme dank, Jean-Luc! :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-10-2017 10:32 #972504 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk

Lucluc;46146 schreef : Kleine moeite om er een diode extra in te zetten. Naast de eindtransistor zitten ook twee plekjes op de print, D15 en D16, waar ook een plaats voor een diode op de print is vrijgemaakt. Die staan niet in het schema, maar als ik de print zo bekijk, dan zou een diode op plek D15 wel eens dezelfde werking kunnen hebben als hoe Wouter die heeft gesoldeerd.




Eindelijk teruggevonden!

Ik had ergens in het hoofd zitten dat iemand mij getipt had over de mogelijkheid om de extra blusdiode op punt D15 te zetten. Dat was dus Jean-Luc, in 2008 alweer :wtf2:

D15 zit op de print inderdaad voorgevormd, maar is niet bestukt en de aansluitingen zijn niet exact hetzelfde als de diode in de EMVK zelf. D15 zit met de plus zijde niet verbonden met pootje 1, maar met pootje 5. Zolang het relais ingeschakeld blijft zijn deze 2 punten doorverbonden. Ik ga er vanuit dat het dus zo ook gewoon werkt. De zelfinductie piek zal bij afvallen van het relais met ingeschakelde opschakelzijde verstookt worden over de contacten van het relais.

Het is overigens met blusdiodes zo dat deze ervoor zorgen dat het magnetisch veld in de spoel langzamer wegvalt dan wanneer er geen blusdiodes gebruikt worden. Soms wordt als compromis tussen bescherming van halfgeleiders en schakelsnelheid een zenerdiode als blusdiode gebruikt. De zener waarde van de diode wordt afgestemd op de maximale reverse voltage wat de halfgeleider mag hebben. Bij de EMVK is schakelsnelheid geen issue, dus gebruiken we een normale diode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-10-2017 12:11 #972507 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diode in emvk
Hmm, ik wist niet dat ik dit wist!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets