340 variomatic schakelt niet meer terug

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2004 09:31 #624763 door V300 register
340 variomatic schakelt niet meer terug is gemaakt door V300 register
Hoi,

Mijn moeder heeft een 340 automaat uit bijna 1992. Deze heeft als probleem dat bij het afremmen de automaat niet terugschakelt, dus het is continu of ik in de bergversnelling rijd. Wie weet wat dit kan zijn. Incidenteel bij een helling naar beneden en gewoon rustig 80 rijden schakelt hij nog wel terug. HELP!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2004 19:34 #644255 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
Je remdrukschakelaar zal wel niet werken, zit op je hoofdremcilinder. Vervangen dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2004 19:59 #644256 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
Hoi Jack,

Wat is dat ding, wat vanuit de voorbumper gezien, linksboven zit met die slangetjes? Want ik heb ook het idee dat ie dat hoger toerental vaker vasthoudt als alleen bij remmen.

Groeten,

Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 00:14 #644257 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
De remschakelaar zit, vanaf de voorbumper gezien, rechts, aan de onderkant. Het is een schakelaar die in de cilinder is geschroefd en herkenbaar aan de twee stekkertjes die eraan zitten (geen slangetjes; het is een elektrische schakelaar). Deze schakelaar gaat bij het remmen open en dat heeft hetzelfde effect als wanneer de remschakelaar aan wordt gezet. De schakelaar wil nog wel eens in de 'open' positie blijven staan en dan krijg je wat je beschrijft.

Het is eenvoudig te testen of de schakelaar defekt is. Hiertoe haal je beide stekkers los (uiteraard niet de remschakelaar eruitschroeven - dan stroomt de remvloeistof erui) en verbind je de twee draden . Dit simuleert een gesloten schakelaar - dus de stand als je niet remt.
Bij het remmen zal de CVT nu niet 'meeremmen' door het toerental te verhogen.

Je kan er gewoon mee (test)rijden. In theorie verlies je aan remkracht, maar daar merk je weinig van. Ik rij nu al maanden zo en het bevalt me eerlijk gezegd prima!




Bouke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 01:20 #644258 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
Bouke, wist je dat die remschakelaar een 'hogedruk verbreek schakelaar' is?
Hij werkt pas bij een remdruk hoger dan zo en zoveel bar. in de praktijk betekent dit dus dat je er inderdaad meestal helemaal niks van merkt, omdat de auto vanzelf al flink afremt.

je moet overigens even opletten welke van de 2 schakelaars je doorverbindt, als je de gewone remschakelaar neemt blijven de remlichten branden :-)

wat precies het probleem is bij Bart kan ik niet goed beredeneren, je gebruikt het woord terugschakelen, maar misschien is het handiger om het te omschrijven met 'hoge toeren' en 'lage toeren'

owja; als het doorverbinden van de verbreekschakelaar niet helpt; het plankgas contact (verbreekt bij gas op de plank) kan ook voor problemen zorgen.

"dat ding, wat vanuit de voorbumper gezien, linksboven zit met die slangetjes" is de EMVK, ofwel Elektro-Magnetische Vacuüm Klep. deze verzorgt de omzetting van de elektrische signalen (van de remschakelaar, plankgascontact, tachorelais etc) tot vacuüm aansturing naar de variomatic toe. diagnose en evt reparatie daarvan kun je het beste op een sleuteldag doen samen met iemand die dat vaker gedaan heeft.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 13:53 #644259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
Wie heeft er in de buurt van Eindhoven erg veel verstand van zodat ik het probleem een keer aan een expert kan laten horen. Die garages en hobbymonteurs hebben de ballen verstand van variomatic heb ik het idee. Dus HELP !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 19:39 #644260 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
tijd om antoon van mullekom te bellen.

heeft de volvo 300 zelf mee helpen ontwikkelen, dus die weet er wel 'het een en ander' vanaf :-)

zie de gebruikerslijst van het forum of mail mij voor zn nummer.

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-03-2004 08:48 #644261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
Ja, het schijnt dat A.v.M. deze EMVK's kan reviseren! Hij heeft daar zelf een testopstelling voor gemaakt. Dus bij hem ben je zeker aan het goede adres.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-03-2004 15:38 #644262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 variomatic schakelt niet meer terug
klopt ja, handig ding die testopstelling.

daarop kan ie ook zien op hoeveel onderdruk de begrenzing van de emvk afgeregeld is in de fabriek.

op zich kun je met een 12 volt stroomvoorziening, vacuumpompje en 2 of 3 vacuum metertjes zelf zo'n ding maken, alleen zal het voor de meeste mensen niet de moeite zijn in verhouding tot hoe vaak je m nodig hebt.

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets