Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 19:23 #624549 door V300 register
Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje is gemaakt door V300 register
Dag allemaal,

Sinds oktober vorig jaar ben ik de trotse bezitter van een volvo 340. De laatste tijd heeft mijn wagentje nogal problemen. Aangezien ik zelf zeer weinig verstand van auto's heb wil ik mijn probleem hier voorleggen. Wellicht is er iemand die het probleem herkent?

Het probleem is het volgende :
Starten is geen probleem. De motor gaat heel netjes stationair draaien.
Als ik echter de wagen in de R- of D-stand probeer te zetten dan slaat de motor spontaan af.

Dit probleem herhaalt zich een aantal keren.
Dan schiet hij opeens wel goed in de versnelling om vervolgens zonder problemen te rijden totdat ik wederom de auto in een andere versnelling moet zetten. Het probleem kan dan weer van voor af aan beginnen.

Kan iemand mij informatie verstrekken over de mogelijke oorzaak van dit probleem?

Mijn eigen garage had weinig verstand van de variomatic techniek. Weet iemand een goed adres voor onderhoud van mijn wagen in de omgeving van Barendrecht Zuid-Holland?

Alle info is welkom.

Alvast bedankt,

Tjeerd.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 19:33 #640009 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
duidelijk probleem;

misschien hangt er een slangetje los in de motorruimte.

zonee; waarschijnlijk is de balg die op het koppelingshuis zit defect.
De goedkope oplossing is om de 'ontkoppel vacuum klep' of ontkoppelklep uit te schakelen.
(1 vd 2 draadjes losnemen).

je moet dan zorgen dat je niet aan de pook komt als het toerental hoger is dan stationair (als je het fout doet gaat het kraken)

goede oplossing; ontkoppelsysteem repareren.

waarschijnlijk gaat de motor ook bokken als je op de rem trapt??

je zou ook kunnen proberen het stationair toerental, of het CO percentage wat hoger te zetten (schroefje aan de carburateur)

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 21:22 #640010 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
Ik heb alle slangen nagekeken. Voor zover ik kon zien waren ze allemaal heel en zaten ze goed vast.

De motor gaat niet bokken als ik rem, als de wagen eenmaal in de D- of R-Stand staat dan kan ik de hele tank leegrijden zonder problemen.

De rest van het verhaal wordt al snel te technisch voor mij. Als het ontkoppelsysteem gerepareerd moet worden, kunnen jullie mij een indicatie geven over de kosten die daarmee gepaard gaan? Mijn budget is nogal aan de krappe kant.

Weten jullie misschien een goed adres om dit te laten repareren? Met mijn eigen garage heb ik goede ervaringen, alleen daar hebben ze de expertise niet in huis.

Groetjes,

Tjeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 22:19 #640011 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
hmm je kunt nog een testje doen;

wat als je de knop op de pook induwt?

als dit het probleem oproept; zoek de klep en trek het draadje los. als je geen geld aan de auto kunt uitgeven is dat voorlopig nog de beste oplossing, aangezien je het niet zelf kunt oplossen. Wel lid worden en naar de volgende sleuteldag komen natuurlijk :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2004 22:22 #640012 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
klep zit trouwens vanuit de bestuurder gezien rechts, tegen de binnenkant van het spatbord.
is gemaakt van witte kunststof en heeft een vorm als een in de breedte uitgerekte cilinder.
er zitten 2 rubberen slangen op aangesloten, waarvan er eentje richting de carburateur gaat, en op een 4 weg 'splitter' is aangesloten.

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2004 23:11 #640013 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
Hoi Wouter,

Even voor de zekerheid is dit (zie bijgevoegde foto) de ontkoppelklep ? zo ja dan zitten er 2 draden aan elke kant van de cilinder. Moet ik 2 draden aan 1 kant van de cilinder loshalen?
En je hebt gelijk de enige goede oplossing is het repareren van het ontkoppelsysteem. Enig idee wanneer de eerst volgende sleuteldag is ?
Mijn auto moet voor half mei weer APK gekeurd worden.
Ik weet niet of de auto hierop afgekeurd wordt?

groetjes,

Tjeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-03-2004 23:26 #640014 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
helaas... dit is de EMVK ook wel ElektroMagnetische Vacuum Klep genoemd.

je zit al wel dicht in de buurt, de ontkoppelklep zit aan 1 kant aangesloten op dezelfde leiding als de naar de camera toe lopende rubber leiding (met T stuk).

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-03-2004 20:21 #640015 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
Hallo Tjeerd,

Vanmiddag was ik op de sloop en heb zo'n EMVK gescoord inclusief relais. Bij interesse mailen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2004 17:08 #640016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn Volvo 340 heeft een vario probleempje
Hoi Francois,

Bedankt voor de reactie, alleen ik heb geen problemen met de EMVK. Mijn probleem is waarschijnlijk de onkoppelklep. Ik heb 1 van de 2 stekkertjes losgehaald en de motor sloeg inderdaad niet meer af. Alleen ik kon hem vervolgens niet meer in de D-stand krijgen. Hij reed dus zonder problemen achteruit, maar niet meer vooruit. Toen heb ik het stekkertje maar weer vastgemaakt. Ik denk dat ik het beste het onkoppel systeem kan laten repareren. Iemand enig idee waar ik dat het beste kan laten doen?

Groetjes,

Tjeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets