× Voor alle technische zaken mbt de 400 serie

Carrosserie tip!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 14:12 #633917 door V300 register
Carrosserie tip! is gemaakt door V300 register
Een tip voor Volvo 400-serie eigenaren.

Ik ben in mijn beide 440's nu een drijfnatte vloer onder de bestuurdersstoel tegengekomen. Dit blijft heel lang onopgemerkt door de schuimrubber antidreunmatten, vloerbedekking, en veelal waterdichte vloermatten, maar is toch de moeite waard om even te bekijken.
Dit water komt, wanneer het regent en de auto staat een beetje scheef, langs het achterste raampje achter de achterste zijdeur naar binnen. Vervolgens loopt dit water over de wielkast tussen het plaatwerk (als het nog niet naar buiten stroomt) richting kofferbak, en komt het onder de plastic zijafscherming van de kofferbak door (zie foto):



Nu heb ik dit probleem opgelost, of eigenlijk meer in de hand gehouden, door de sleuf onder het randje dat rood omcirkeld is met strijkkit dicht te strijken. Ook heb ik de tectyleerdopje achter de wielkast (net niet op foto maar kan niet missen) er uitgehaald, zodat het water daar weg kan lopen. Het water komt op die manier op straat uit. Met geel zie je de plaats die afgekit moet worden.



Op deze manier is het probleem van een vochtige auto en in mijn geval schimmel opgelost. Helaas is het geen remedie tegen het roesten van de wielkast, daar helpt de combinatie met tectyl ML beter tegen.

Ik weet niet of het ook ooit aan de rechterkant lekt, maar voor de zekerheid heb ik dat op dezelfde manier aangepakt. Misschien heeft iemand iets aan deze info.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2016 15:33 #959866 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Carrosserie tip!
Goede tip, dank daarvoor, maar is het niet beter om met ruitenkit de lekkage bij het zijruitje te "verhelpen"?

Bij mijn 460 (die heeft dezelfde ruitjes) zit er een extra strookje aan het ruitrubber, misschien hebben ze die later wegbezuinigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 17:32 #959870 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Daar heb ik natuurlijk naar gekeken Joost, maar ik was bang dat het ruitje zou sneuvelen als ik het er uithaal. Volgens mij zit het gelijmd?
Of kun je zo bij dat randje wat jij bedoelt? Zo ja, dan ben ik zeer benieuwd welk randje.

Wegbezuinigd weet ik niet, maar dat maakt niet uit denk ik. De oude en de nieuwe 440 hadden last van het zelfde euvel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 19:45 #959878 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Goede tip! Bij mij komt er af en toe aan de bijrijderskant ook een heel klein beetje water op de bodem van de kofferbak. (gevolg, natte mat) Maar waar het vandaan komt heb ik nog niet terug kunnen vinden, maar zijruitje had ik nog niet aan gedacht. Ga ik eens naar kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 19:53 #959879 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Ik had daar inderdaad ook niet aan gedacht... Dan moet je graven, graven en nog meer graven, met dit als resultaat. Alles er uit, vervolgens iemand gericht met de tuinslang laten sproeien, en zelf kijken vanwaar het water komt. Aan de bovenkant van het achterste zijruitje was het prijs!
Gelukkig een relatief makkelijk probleem, want uiteindelijk moet de kofferbakmat er uit, en aan beide kanten de binnenpanelen. Een pot nadenkit kost een 10-tje en een bus ML net iets meer. Om de kosten hoef je het dus ook niet te laten.

Voor ik hier uitkwam heb ik ook de achterlichten al dichtgekit, antenne verdacht, spoiler er af en opnieuw gekit, ander kofferbakrubber geprobeerd en de daklijst los gehad :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 22:23 #959882 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Geweldige tip! Ga ik doen zodra ik de auto weer terug heb van de garage.(wielkastrand rechts was 80% weg, bleek na het wegborstelen van alle plamuur!)

Inderdaad ook zo af en toe nat linksachter, dacht altijd dat het binnendruppelde vanaf de open achterklep...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2016 22:39 #959883 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Carrosserie tip!
440/460 lekt heel water via de achterlichten
Afnemen en goed afkitten tegen de achterwand is dan de remedie.
Het zou kunnen , maar ik heb moeite met lekkage van een gelijmde ruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 22:59 #959884 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Die had ik al eerder afgekit Laszlo, het komt echt uit dat hoekje bij de wielkast naar binnen, nergens anders. Ook niet bij het achterlicht.
Het zou ook een rubber bij die ruit kunnen zijn o.i.d. dat weet ik niet. Ik ben bang dat als ik de ruit demonteer, dat hij kapot springt. Zoals gezegd heb ik gericht gespoten met de tuinslang, en het is echt bij dat ruitje. Misschien een misser in het ontwerp of zo, gezien heel veel 440's er last van lijken te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-01-2016 23:22 #959886 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Mijn eerste gedachte was ook vanaf de achterklep, maar die rubbers zien er allemaal prima uit. Uiteindelijk merkte ik dat de mat van onderaf nat werd.

Het is in ieder geval precies dat hoekje (alleen aan de andere kant) wat je aangeeft waar er bij mij ook water onder het binnenpaneel vandaan komt af en toe. Binnenpaneel eruit halen ben ik nog niet aan toegekomen.

De achterlichtunits zelf blijft in ieder geval geen vocht in staan. Waar zouden ze dan moeten lekken? Dan ga ik daar ook even controleren binnenkort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2016 08:41 #959887 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carrosserie tip!
Je kunt die binnenpanelen eigenlijk heel eenvoudig loshalen. Kofferbakmat er uit; 3 van die drukkers aan de onderkant van het binnenpaneel (schroevendraaier en onder en er uit wippen); en een kruiskopschroef in het stukje plastic waar je de hoedenplank aanhangt er uit draaien. Het binnenpaneel trek je vervolgens zo op je in.
Vergeet bij het dichtkitten van die randjes ook zeker niet het tectyleerdopje te verwijderen!

De achterlichten kunnen lekken langs de achterkant. Daar zitten deze met een soort rubberachtige kit tegen de carrosserie. Je kunt de lichtunits loshalen met 4 moertjes vanuit de binnenkant. die draai je bijna los, en vervolgens geef je kleine tikjes op je schroevendraaier tot de unit naar buiten komt. Vervolgens pak je die er zo af.
Lekkage op deze plaats voorkomen is verrassend simpel. Je verwijdert de oude kit, en doet er nieuwe niet-lijmende kit tussen. Ik heb niet-lijmende ruitenkit gebruikt (3M art. nr. 08509). de overtollige kit die je er uit plet met het opnieuw monteren van het achterlicht kun je gewoon wegvegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets