× Voor alle technische zaken mbt de 400 serie

Even meedenken over de startmotor

Lees meer
29-11-2015 17:05 #633884 door 16673-dummy
Even meedenken over de startmotor is gemaakt door 16673-dummy
Een paar weken terug heb ik de originele startmotor van mijn 460 geheel laten reviseren. Die is er twee jaar terug afgehaald en vervangen door een nieuwe, omdat 'ie kuren had. Nu heeft de nieuwe ook kuren :p
Nou dacht ik vandaag zelf "even" de startmotor te vervangen. Auto boven de put, dus zowel van boven als onder kan ik erbij. De startmotor was er zo af. Maar: de originele is een loei van een ding, een Bosch. En er zit een steuntje achter de startmotor... nou kon de "nieuwe" (die dus weer kapot is, snap je 'm nog?) er precies voorlangs worden gedraaid, maar met die Bosch lukt dat dus niet. Ik ben letterlijk 3 uur aan het rommelen geweest. Er is ook gewoon geen enkele ruimte. Misschien als ik het stuurhuis weg zou halen, of de complete uitlaat incl. spruitstuk, dat ik dan wel bij het steuntje kan en die kan weghalen. Dan zou de startmotor erin kunnen en kan alles weer terug. Maar jullie zullen vast begrijpen dat dat nogal omslachtig is...

Ik heb dus die nieuwe, compacte startmotor eens open gemaakt. Want die is pas 2 jaar oud (en hooguit 10.000 km). Ziet er keurig uit van binnen. Draait mooi soepel, de hefboom gaat ook licht. Koolborstels zijn nog als nieuw.
Ik denk dan ook dat de Bendix/solenoid stuk is. Want bij starten hoor je wel een 'klik'. Voorheen duurde het dan een seconde voor de startmotor rond ging of je moest de sleutel nog een keertje omdraaien, maar nu doet 'ie dus niks meer.
Nou ben ik van plan om de Bendix dus maar te vervangen. Dan kan deze compacte startmotor weer terug en ben ik binnen een uurtje klaar. Wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-11-2015 12:48 #959530 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even meedenken over de startmotor
maakcontacten voor de hoofdstroom controleren/schoonmaken, of idd de hele solenoid vervangen. lijkt me wel n goed idee. wie heeft die grote starter eruit gehaald?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2015 20:27 #959536 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Even meedenken over de startmotor
hebben ze bij de garage gedaan, toen ze ook het spruitstuk eraf hadden (i.v.m. een lekke pakking).

De startmotor is trouwens 7.000 km mee gegaan, ik heb de onderhoudsgeschiedenis erbij gepakt... op coulance hoef ik niet te rekenen, heb al contact gehad met de zaak in Nijmegen waar de startmotor vandaan komt. Ik kon wel een nieuwe startmotor kopen voor ? 49,-.
Dat ga ik dus maar doen, want als ik toch de gereviseerde erin zet ben ik dat bedrag ook kwijt aan pakkingen en moeren, want dan mag de uitlaat eraf :o
Zo'n compact dingetje schuif je er zo in!

Echt verschrikkelijk dit, het is dat die auto zo lekker rijdt, anders.... :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-11-2015 20:39 #959538 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even meedenken over de startmotor
Als je hem toch los hebt liggen kun je met een paar startkabels kijken wat er gebeurt als je spanning op de solenoid zet ,zou keurig heen en weer moeten gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2015 21:28 #959540 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Even meedenken over de startmotor
het voelt allemaal heel soepel, maar dat zou inderdaad kunnen.

Echter welke aansluitingen moet ik gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets