Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2016 23:34 #633958 door V300 register
Van mijn Volvo 360 2.0 carburateur blok is het eea kapot gegaan waardoor ik heb besloten om een b230fb in te bouwen. Deze komt uit een Volvo 740 en compleet met kabelboom, bobine, vliegwielsensor en computers (Ontsteking en Jetronic).

Het blok is ingebouwd met het 60-2 vliegwiel en de vliegwielsensor is er goed aangezet (stukje uit koppelingshuis geslepen). Verder heb ik de hele kabelboom uitgespit en het overbodige weg geknipt. Een luchtmassameter en ontstekingsmodule (powerstage of vonkversterker zoals het ook wel genoemd wordt) had ik nog liggen. Als contactslot schakelaar heb ik een extra stuurslotschakelaar aan de kabel geprikt.

Hierna heb ik alle kabels aangesloten: blauw en rood/wit op de bobine, LMM, ontstekingsmodule, klopsensor, injectoren, etc aangesloten. Als ik de sleutel omdraai gaat de motor wel rond maar ik krijg geen vonk.

Om de verdeler uit te sluiten heb ik een bougie direct aan de uitgang van de bobine gehangen.

Over de plus en min van de bobine meet ik (van plus naar aarde en van min naar aarde) beide constant 12 Volt. Als ik hem start heb ik geen stroom meer.

Op de powerstage meet ik. als de auto op contact staat, op pin 1 naar aarde en pin 4 naar aarde constant 12 Volt, Pin 5 niks (is wel verbonden naar de ontsteking ECU) en Pin 2 zit aan aarde. Alles lijkt mij hier te kloppen op pin 5 na, deze zou volgens mij bij starten tussen 0 en 2 volt moeten fluctueren.

De vliegwielsensor geeft over pool 1 en 2 173 Ohm (dat lijkt me goed) en bij starten meet ik kleine voltages (ook dit lijkt mij goed). Deze sensor lijkt mij dus goed.

Om de verschillende onderdelen uit te sluiten heb ik al 2 andere bobines geporbeerd, 2 verschillende vliegwielsensors, 2 verschillende vonkversterkers, 3 verschillende ontsteking computers, 2 jetronic computers, 2 brandstofpomprelais en verschillende bougies.

Nu ligt er een Volvo 240 kabelboom in de auto, maar deze geeft precies dezelfde problemen (deze is nog onverknipt).

Wat ik niet heb aangesloten is een brandstofpomp (deze ga ik extern aansluiten middels een schakelaar).

De grote vraag is nu, waarom wil hij niet vonken? Ik mis een schakeldraad naar de bobine denk ik. Als ik namelijk frequentie ga meten op de min van de bobine naar de plus van de accu dan meet ik niks en bij een lopende 240 van een maat van mij meet ik op stationair toerental 55-60 Hz (als ik het goed heb). Met deze auto zijn ook al verschillende onderdelen uitgewisseld (alleen computers en vliegwielsensor niet, dit is namelijk onmogelijk).

Wie heeft het antwoord?? Ik weet het niet meer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2016 00:04 #960452 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem
Ik weet niet of dit het antwoord is, maar veelal zit er een crash-beveiliging in, die als volgt werkt :
Als de brandstofpomp druk opbouwt , krijgt de bobine voeding via een druk schakelaar, en als b.v. tijdens een aanrijding de brandstofleiding lek raakt, valt de druk weg, en wordt dus de stroom naar de bobine onderbroken.
Volvo 850 heeft zeker dit systeem, voor een 740 moet ik het antwoord schuldig blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-02-2016 23:05 #960479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem
Vincent,
Als je de auto start moet er permanent 12 volt staan op de +15 aansluiting van de bobine, gemeten door de rode meetpen va je multimeter op de +15 aansluiting te houden en de zwarte meetpen aan een goede massa te leggen.
Op de aasluiting 1 van de bobine kun je nauwelijks meten omdat de multimeter veel te traag is. Mocht je geen spanning op de +15 hebben tijdens het starten kun je even een losse testdraad naar de + van de accu maken. OP deze manier kun je dan controleren of een en ander werkt. Vovl maakt geen gebruik van crash sensoren maar beveiligd het brandstofsysteem met een bobine signaal. Indien de motor stopt of uitvalt heb je geen bobine signaal meer en stopt de brandstofpomp. Dus ook nooit je brandstofpomp rechtstreeks met een aan/uit schakelaar bedienen, dit is levens gevaarlijk.

Gerard Mulder / Svenska Bildelar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets