340/360 op brandstof E85

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2008 07:09 #627514 door V300 register
340/360 op brandstof E85 is gemaakt door V300 register
Welllicht iets off topic, mijn excuses hiervoor.
Ik heb zelf (nee geen 740 tic meer) een 740 16v die naar e85/ethanol/achohol is omgebouwd, ivm de kosten en het vermogen. Sinds kort ben ik weer op zoek naar iets anders voor erbij. Een 360 of misschien wel een 340. (Heb zelf 3 jaar geleden een 360GLT gehad) Nu wil ik de komende auto natuurlijk ook op E85 laten lopen, bij een 360 is dit niet zo'n probleem (injectie of een stromberg carb), maar hoe zit dit bij een 340? Is de B14 carb kleiner dan de B17 carb of is de sproeier van ander formaat? Hoeveel vermogen kunnen ze ondersteunen? Hoe zit dit met een Renault 5 turbo carb? Zijn er ook grotere sproeiers voor verkrijgbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2008 12:28 #711845 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
Ik kan eigenlijk weinig zinnigs antwoorden, simpelweg omdat ik het niet weet.

Bij elke carburateur kun je sproeiers verwisselen. (bij de 5 turbo wordt het veel gedaan omdat er nogal wat gekloot wordt met tuning ed.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2008 13:17 #711854 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
de 1700 carburateurversie is al vrij problematisch op gewone benzine.

die motor is ontwikkeld om bij deellast ontzettend arm te lopen met enorm veel voorontsteking. (dat is ook de reden dat ze bij normale rijstijl zuiniger zijn dan een 1400)

een 1400 is in principe meer 'rechttoe-rechtaan' maar ook die carburateurs zijn vrij ingewikkeld en nogal eens van slag (door foute afstelling, verstoppingen, lekkage).

als je een breedband lambda sonde hebt (deze zal ook nodig geweest zijn om het in de 740 goed lopend te krijgen) kun je deze gebruiken om de correcte sproeierbezetting voor E85 op een 1400 te zetten.

maar zoals met heel veel motor-tuning zaken, je moet weten waar je mee bezig bent :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2008 19:36 #711900 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
Wideband heb ik. Maar om de motor netjes op e85 te laten lopen is dat niet perse nodig bij de efi versie die er op een 1990 740 zit. Als je op het randje gaat tunen wel. Het zal inderdaad wel makkelijker tunen zijn bij een 1400 op e85 met een wideband. Weet iemand waar sproeiers te krijgen zijn?

Het is dus niet zo dat een 1700 carb een geval is van even omwisselen (en niet eens gewenst is) of dat een R5 turbo carb past? Die levert immers genoeg benzine voor een motor met een stuk meer vermorgen.
Met E85 moet je minimaal 35% meer brandstof inspuiten, ik heb zelf ervaren dat 45-50% beter werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2008 23:53 #711941 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
Sproeiers kun je bij een brommerzaak krijgen. Of een carb-revisiebedrijf. Ook online zijn er wat winkels.

De renault 5 GT turbocarb werk met een electrische brandstofpomp en een turbodrukafhankelijke regelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2008 13:48 #711957 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
BCCP in Haaksbergen is een bedrijf wat heel goed bekend staat als het gaat om carburateur onderdelen, tuning etc.

Op de 1700 is het waarschijnlijk wel een goed idee om een ander type carburateur te gebruiken, als je t?ch een wideband sensor hebt om de sproeierbezetting te kunnen controleren.

Een turbo carburateur op een N/A motor zetten zou ik niet doen, daarmee ga je het jezelf veel te moeilijk maken met de sproeierbezetting.
Je gebruikt zo'n ding dan enkel in het gebied waarom die op de turbo motor toch geen vermogen hoeft te leveren, en de compressie van een N/A is veel hoger, dus waarschijnlijk heb je in vacu?msituaties dus al gauw een v??l te arm mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2008 09:35 #712052 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic 340/360 op brandstof E85

Volvo 740TIC;56714 schreef : Nu wil ik de komende auto natuurlijk ook op E85 laten lopen, bij een 360 is dit niet zo'n probleem (injectie of een stromberg carb).


Welke aanpassingen moet je dan doen aan een 360 injectie om hem op ethanol te laten lopen? Wat zijn de voordelen, wat zijn de kosten? Kan het kwaad voor de motor? Oorspronkelijk is ie er natuurlijk niet voor gemaakt:)

Misschien kan hier beter een nieuwe thread van gemaakt worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2008 13:35 #712065 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85

antiekeradio;56853 schreef : BCCP in Haaksbergen is een bedrijf wat heel goed bekend staat als het gaat om carburateur onderdelen, tuning etc.

Op de 1700 is het waarschijnlijk wel een goed idee om een ander type carburateur te gebruiken, als je t?ch een wideband sensor hebt om de sproeierbezetting te kunnen controleren.

Een turbo carburateur op een N/A motor zetten zou ik niet doen, daarmee ga je het jezelf veel te moeilijk maken met de sproeierbezetting.
Je gebruikt zo'n ding dan enkel in het gebied waarom die op de turbo motor toch geen vermogen hoeft te leveren, en de compressie van een N/A is veel hoger, dus waarschijnlijk heb je in vacu?msituaties dus al gauw een v??l te arm mengsel.


Ok, kan ik eens met dat bedrijf contact opnemen om te zien wat voor sproeiermaten er verkrijgbaar zijn.

Als ik de turbo carburateur zou gebruiken zou ik er waarschijnlijk meteen een turbo opzetten:D.

Een +t is niets bijzonders meer. Hogere compressie is vandaag de dag niet bijzonder meer ook niet bij turbo motoren. Lager cr is iets van de jaren 80 toen er nog geen goede kwaliteit benzine verkrijgbaar was zoals vandaag de dag. Door de hogere cr+T krijg je meer koppel en een beter verbruik. E85 is hier helemaal een super brandstof omdat het een hoger octaangetal heeft, 105 soms zelfs richting 110 en dat voor 95 euro cent per liter:D
Om dat arm lopen maak ik me niet zo'n zorgen, je kunt altijd nog een injector in het inlaatspruitstuk erbij zetten die bij 4000 toeren aangaat.

Op een 360 ken ik de modificaties niet precies, ivm motormanagement.
Wat je in ieder geval moet bereiken is dat je motor minimaal 35-40% meer brandstof krijgt. Dit heb ik bij de 740 gedaan door in eerste instantie injectoren van een T5 te plaasten, die bleken echter te klein. vervangen door 440cc injectoren 4 beam. Dit betekent dat er 4 gaten zijn om te vernevelen, dit heeft een positieve invloed op het gebruik.
De 440 cc injectoren zijn bijna dubbel zo groot en de motor verzuipt dan ook op benzine. Dit heb ik kunnen herstellen door een weerstand tussen de lmm en de ecu te plaatsen, zo kun je de ecu voor de gek houden. De ecu gooit er door het voor de gek houden nog wat extra vervroeging tegenaan.

Het ombouwen naar e85 is met een carb en sommige ecu versies erg makkelijk.

Het is in principe niet schadelijk, volvo brandstofleidingen zijn vanaf +- 1970 geschikt voor E85.
Door de 35% meer brandstof gaat het verbruik wel wat omhoog. Ik rijd nu 1:10 op E85 ten opzichte van de 1:12 op euro 98.
Wel is het zo dat E85 een iets nja hoe zal ik het zeggen, zuurdere brandstof is. Deze uitdrukking klopt niet helemaal maar, men zegt door het gebruik van E85 de olie wat sneller agressief is voor de pakkingen in het blok is doordat E85 niet heel gezellig is met olie.
Mij boeit dat niet want ik ververs de olie na max 7000 klm meestal al veel eerder.

E85 heeft net als lpg een hoog octaangetal, daarom zal het ietwat zwaarder zijn voor je kleppen en zittingen.
Dit hoger octaangetal maakt PK winst mogelijk. Meer vervroeging, hogere compressie (kop vlakken) en meer turbodruk mogelijk.

E85 kan in de winter wel eens startproblemen opleveren. Beneden de 10 graden zelfs al. Ik heb hier geen last van gehad, als je ontsteking in goede staat is en de motor netjes is valt dat allemaal wel mee. Ik denk er wel over een motorverwarmer te plaatsen zodat ik de motor 's ochtends kan voorverwarmen in de winter. Beter voor de motor, positieve invloed op het verbruik en geen startproblemen. Die verwarmen kun je aansluiten op netstroom, in Zweden gebruikt men er ook veel op benzine. Ik denk erover een iets zwaardere accu te gebruiken, en de verwarmer op de accu te laten lopen. Een half uur moet lang zat zijn en geen probleem zijn voor de accu. De verwarmer zou ik zelfs van een afstand aan kunnen zetten door middel van een smsje:yeah:.

Het probleem is dat de Duitse overheid E85 projecten wilt stimuleren en daardoor ook betaalbaar maakt door de literprijs van E0.95. Onze overheid denkt daar heel anders over en zorgt voor een prijs van rond de E1.85 aan de pomp. Voor mij is het rijden op E85 lonend, als je niet bij een Duitse pomp kunt komen of de Nederlandse overheid eens stopt met kinderachtig doen, dan is E85 geen optie.


Mja denk niet dat frits erg blij is met hele off topic verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-05-2008 23:06 #712133 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
LPG is zwaar voor je kleppen omdat het (bij alle behalve LPI systemen) niet in de verbrandingsruimte verdampt, maar al eerder.

E85 heeft misschien wel een lagere verdampingswarmte (=warmte opname tijdens de verdamping) dan gewone benzine, dus het effect kan wel aanwezig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2008 17:59 #712319 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340/360 op brandstof E85
Net de 740 weer volgegooid met E85, 56 liter voor 50 euro oid, dat zijn nog eens prijzen:D Gelukkig maar want afgelopen week had ik weer even op benzine moeten rijden en dat is dan meteen een aanslag op mijn beurs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets