343R 16v!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2007 21:19 #625924 door V300 register
343R 16v! is gemaakt door V300 register
Even voorstellen voor de gene die me nog niet kenne:

Ik ben Paul, 20 jaar, HTS autotechniek student te Arnhem. Werk in het weekend bij kwik-fit (Eindhoven), en door de weeks vertoef ik in het prachtige Arnhem, bij mn huisgenoten Frits (Frits Hendrickx, vast wel bekend) en Gijs (ook 340 rijder;))

Mn auto'tjes:
- 343 DL automatic '79, 66.000km. Erg goeie auto, maar helaas erg lelijk


- 343 DL special automatic '77/'78 op LPG. Erg leuke auto met veel opties. Volgende week ophalen!


- Amazone '64, net vers motortje in gelegd, maar gaat eruit. Te duur


____________

Het project:

Je bent als HTS'er altijd benieuwd wat je met je auto kan...Zo ga je eens wat rondsurfen, en vind her en der wat over Renault F-type in 340's 1.7...Je gaat wat verder zoeken, en vind dat een Clio 1.8 16v of 2.0 16v blokje ook van het F-type is. Voor de niet-kenners: 1.8: 140pk (met kat, ik ga zonder rijden), 0-100 8 seconde (in clio welliswaar). enz. ?rg vlot motortje. (Ik stond er erg van te kijken tijdens mn eerste ritje in zo'n auto.)

Ik heb heel wat voorwerk ervoor gedaan, lezen en uiteraard praten met soortgenoten (340-tuners). Conclusie was eigenlijk dat het een vrij eenvoudige transversie was. Natuurlijk blijft het niet makkelijk...Eind goed al goed: De knoop was doorgehakt. Er komt een 343 16v!

1e stap:
343 heeft een C-type renault blok, en ik moet een F-type plaatsen...Wel van belang dus dat ik 1.7 motorsteunen heb, koppelingshuis, startmotor endergelijke...Bovendien wou ik ook een handbak, en geen automaat. Dus ben ik opzoek gegaan naar een 340 1.7 sloper. Voor 100 euro heb ik er dan ook een gekocht van een man uit Bergeijk:

De auto heb ik gesloopt. Motorisch in de schuur, trekhaak en interieur op/in de 343.

2e stap:
Een goed clio blok vinden is lastig. Zeker als je hem lopend wilt zien. Toevallig tegen een schadeclio aangelopen. Wederom gesloopt, en het motortje de schuur in.

3e stap:
Motortje opbouwen met de juiste mix van onderdelen. Ik heb gebruikt:

- clio motor, incl spruitstukken ed.
- clio vliegwiel (identiek, op het oog)
- 340 koppelingsplaat en drukgroep
- 340 koppelingshuis
- 340 Startmotor, dynamo (was het zelfde, ging enkel om de steun)
- 340 Dwarsbalk (anders als 343)
...enz.

komt er op neer dat het gewoon even vogelen is welke delen je moet gebruiken, en welke delen niet nodig zijn (stuurbekr.pomp enzo bijvoorbeeld)

Binnekort een foto'tje hiervan!

4e stap
Vanaf hier word het allemaal iets lastiger. Enkele delen moeten aangepast worden om in de auto te passen. Ik ben nu in deze fase.

Prob's:
- Uitlaat: een tussenstuk is een oplossing, echter mijn 340 pijp was in slechte staat, dus ik heb besloten dat ik voor een RVS pijp van voor tot achter ga, met waarschijnlijk een motorfiets demper.

- Inlaat: Past niet icm. kachelhuis. Ook is het nog even afwachten hoe ik met mn rembekrachtiger uitkom. Dit probleem laat ik dus ook liggen voor als het motortje is ingebouwd.

- Kabelboom: Clio kabelboom moet aangepast worden voor de injectie

- Brandstoftoevoer: mechanisch->electrisch...Bovendien moet nog blijken of de toevoer niet te klein is.

Daarmee heb ik de grootste problemen opgenoemd die tot zo ver bekend zijn. Kleine probleempjes, bijv. welke radiateur ik gebruik even buiten beschouwing gelaten hoop ik dat het hier bij blijft.

Oplossingen:

- Uitlaat: Ik heb iemand gevonden die voor 2 tot 300 euro een complete uitlaat incl. demper wil maken. Dus als de motor is ingebouwd, gaat hij waarschijnlijk die kant op.

- Inlaat: 3 opties: mits het past met de rembekr, kachelbox halveren. Is goed te doen bij een 343 of de inlaat omlassen, zodat de inlaat vooraan het spruitstuk zit (is al eens gedaan). Als het niet met de rembekr. past, moet ik een nieuw spruitstuk bouwen.

- Kabelboom: Er voor gaan zitten, en eens wat moois maken. Dit mag niet zo'n probleem zijn.

Stap 5:
Inbouwen uiteraard. Eerst wil ik alles op een rijtje hebben, voor ik er aan begin. Ik ben het nu dus wel redelijk genaderd, zij het dat ik mijn amazone eerst nog wil verkopen. Vergeet niet dat ik de complete aandrijflijn(5bak) ook moet vervangen. Dit is al een klus opzich, maar goed te doen.

Nou heb ik helaas wel een volgend probleem. Dat motortje komt zeker in een auto. Enkel ik ben er nog niet over uit in welke. De blauwe 343: Dan zou het mn speel-auto worden. Circuits afgaan endergelijke. De 343 special: Dan zou het een lekkere vlotte dagelijkse auto zijn, die ik door de jaren heen zou opknappen tot een hele mooie, goeie en luxe auto op LPG (LPG verandert wel een hoop: minder kabelboomgedoe, inlaat destemeer en ook het brandstoftoevoerprob. zou opgelost zijn.)

Die overwegign moet ik snel gaan maken. Het is en blijft lastig. Momenteel voel ik meer voor het laatste...Maar dan zou het inbouwen nog wel iets langer op zich laten wachten.

_____________

Soortgelijke projecten:

3 bekend met clio motor. Alle 3 pas heel recent afgerond, zelfs na dat ik met mijn project opstarte. Inmiddels heb ik dus al iets meer informatie dan in het begin.



Blauwe auto: Bennett...1.8 16v, iets getuned (ander spruitstuk enz. RVS uitlaat). De auto is opgebouwd als speel-auto, voor driftdagen en circuitdagen. (overigens momenteel te koop)
Zwarte auto: Adam...1.8 16v, nauwelijks getuned. Opgebouwd als dagelijkse auto met veel luxe.

Verder is er ene Nev, een specialist in driftwagen-opbouw die een 340 16v sedan heeft gebouwd. Echter van deze auto weet ik helaas heel weinig.

______________

Hieronder volgen updates, die hopelijk snel zullen volgen. Ik ben niet van plan er een meerjaren project van te maken. Opzich moet dat mogelijk zijn. Nev zijn auto is met enkele specialisten bij elkaar in 5 dagen opgebouwd!

Mochten er nog opmerkingen, vragen of tips zijn: Please reply! Ook ik zal wellicht nog tegen dingen aanlopen waar ik niet aan gedacht heb, vandaar dat enkele oplettende ogen handig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2007 21:53 #669629 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
Ik ben normaal niet zo van het tunen en racen enzo, maar dit lijkt me echt wel een leuk project! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2007 22:12 #669630 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic 343R 16v!
Bruut:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2007 22:59 #669635 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
je moet hoogstwaarschijnlijk de carterpan van de volvo motor ook overzetten, evenals de oliepomp.

in ieder geval even checken of eea past (je zit bij de volvo met het stuurhuis wat nogal hoog zit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2007 23:15 #669636 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!

antiekeradio;25414 schreef : je moet hoogstwaarschijnlijk de carterpan van de volvo motor ook overzetten, evenals de oliepomp.

in ieder geval even checken of eea past (je zit bij de volvo met het stuurhuis wat nogal hoog zit)


AFAIK hebben Bennett en Adam dat niet gedaan, maar ik ga het zeker ff nachecke...bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2007 23:19 #669638 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
ik vind het trouwens wel een gaaf project, maar zoiets is toch wel iets wat je in een 'nieuwe neus' auto moet houden :)

zou het zowel van je chocolip als van de rode jammer vinden om hem zo te verbouwen.. (van de rode wel het meest trouwens, das een model 1977 he..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-05-2007 12:06 #669647 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
Ga je dat in die Rode 343 inbouwen??? Dat zou beetje jammer zijn..

De andere 343 is meer geschikt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-05-2007 12:14 #669648 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
Ik vind het wel wat, ook wel in zo'n oudje.

Ik ga ervan uit dat je heeeel veel foto's en bevindingen gaat posten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-05-2007 17:48 #669656 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
Ik blijf toch turbodruk opschroeven tot ik jou voorbij rij! :D


Ik zou: 343 op LPG lekker standaard laten. Goedkoop rijden, geen gezeik zeg maar.

De blauwe zou ik de 16v inbouwen.. Maar mijn mening wist je geloof ik al ;)

Ohja, het zou me ook niet kunnen schelen wat anderen er van denken :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-05-2007 17:48 #669657 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343R 16v!
en ik was al zo blij dat ik een goeie 1700cc gevonden had..

het wordt er dus echt 1 om bij te houden, voor
wanneer ik later eens iets heel stout wil doen :D grijns

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets