af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm

Lees meer
10-03-2021 00:40 #635471 door Albert Jan Algera
af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm is gemaakt door Albert Jan Algera
Na de winterstop rij ik weer in één van mijn 360's
BJ 1986 injectie op benzine.

Af wil de auto gewoon niet boven de 2.000rpm lopen.

Heel random als ik een bocht neem. Vaak is het niet veel later weer weg.

Vandaag gebeurde dit ook op de snelweg. Dat was minder fijn doordat ik dan te lage snelheid heb.



Waar zou ik het moeten zoeken.

-Brandstofpomp probleem?
-bedrading?

Het gekke blijf dat het vaak een paar bochten verder weer helemaal weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2021 08:10 #988898 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
Heb je geen verstopping ergens? Toen ik mijn 360 4 jaar geleden kocht heb ik er een dag mee gereden, en daarna 4 maand gezocht naar een verstopt brandstofslangetje ín de tank. Die van het kunststofbakje in de tank naar de uitstroom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2021 09:56 #988899 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
Reageert hij wel goed op het gas onder de 2000 toeren? Het klinkt bijna alsof er fysiek iets blijft hangen, zoals het 'klepje' in de luchtmassameter. Die beweegt mechanisch mee met de luchtstroom aan de hand van je gas input. Ik heb de mijne ooit uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en gesmeerd bij het klepje. Dan wel vreselijk goed uitkijken dat je de afstelling niet verandert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2021 17:13 #988900 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm

hwe1993;259188 schreef : Reageert hij wel goed op het gas onder de 2000 toeren? Het klinkt bijna alsof er fysiek iets blijft hangen, zoals het 'klepje' in de luchtmassameter. Die beweegt mechanisch mee met de luchtstroom aan de hand van je gas input. Ik heb de mijne ooit uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en gesmeerd bij het klepje. Dan wel vreselijk goed uitkijken dat je de afstelling niet verandert.


Dat zou kunnen. Je kunt 'm gemakkelijk demonteren, en 'm door er met je vingers in te gaan handmatig bedienen, en voelen of het allemaal nog soepel loopt.

Er zijn wel filmpjes over te vinden, over hoe ze eraan de binnenkant uitzien en werken. Inderdaad wel uitkijken dat je de instelling niet veranderd. ;)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2021 19:48 #988901 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
Is het een auto met EGR en Pulsair?
Gebeurt dit ook met volle tank of alleen als de tank bijna leeg is?
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
12-03-2021 20:42 #988902 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
In aansluiting op Francois: je hebt het over 'na de winterstop'. Welke benzien zit er in de tank? Mogelijk water in de benzine? Bij de 240 ook gehad, zag je duidelijk twee fases vloeistof in het benzine filter. Bestaat een additief voor dat het water oplost in je tank, dat icm met filtertje vervangen deed toe wonderen.
Al moet ik zeggen: het probleem was onregelmatig en niet lekker lopen, niet zo discreet als jouw probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 00:52 #988903 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
Heej, dank voor de antwoorden.

De afgelopen dagen nog geen last gehad.

-mijn eerste gedachten gingen ook uit naar LMM. (deze gaat gewoon soepel)
-Tank incl. alle slangen en benzinefilter in motorruimte zijn vervangen (+-1.5 jaar terug)

-Ik heb de auto weggezet met een volle tank 98
-EGR is afgedopt


De keren dat dit gebeurde was de tank redelijk leeg. Maar niet zo leeg dat je te kort aan benzine komt. Bedenk me dat ik dit ook vorig jaar voor de winterstop 2maal heb meegemaakt. En ook een paar bochten en hij deed het weer perfect.

Zat zelf nog te denken of het afhangt van regen. Maar heb woensdag heel stuk door de regen gereden zonder dat hij het deed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 00:54 #988904 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
Als het op de binnendoor wegen gebeurd is het nog niet zo'n ramp. met 2.000 in zen 5 hou ik nog niet echt het verkeer op. Maar ik ging me zorgen maken toen het eerst op de snelweg gebeurde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-03-2021 13:19 #1041015 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
Je zou de brandstofdruk eens kunnen meten wanneer de motor loopt en je 'm eventjes flink toeren laat maken.

Als dat in orde is, zou je eens de ontsteking kunnen checken. In principe is zo'n Bendix/Renix ontstekingseenheid super betrouwbaar, maar het kan zijn dat de vervroeging van de ontsteking niet meer werkt. Dit zou je kunnen checken door met een stroboscooplamp de vervroeging te checken op je krukaspoelie voorop het blok.

Het zal hooguit iets kleins zijn, maar je zult even op een logische volgorde diagnose moeten stellen. Heeft iemand originele Volvo 360 LE-jetronic handleiding nog beschikbaar? Deze staat vol handige tips en meetwaarden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2021 11:37 #1041084 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic af en toe komt motor niet boven 2.000 rpm
ben het met Louis eens, dit is denk ik een probleem wat zich voordoet als de brandstofdruk wegvalt.
vorig jaar was er eens een topic van iemand die de zadeltank open geslepen had, en allemaal roestige prut vond wat de zuigleiding naar de brandstofpomp blokkeerde; ik vrees dat het er bij jouw auto waarschijnlijk ook zo uit zal zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets