Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-07-2019 21:42 #635192 door V300 register
Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,


Weer eens een vraag over het soms wat rare gedrag van mijn verder geweldige 360 GLT. Na het wassen van de auto of het rijden in heftige regen loopt hij vaak even vrij dramatisch, alsof hij onder de 2000 toeren op maar 3 cilinders loopt. In eerste instantie dacht ik aan vocht in de (overigens zo goed als nieuwe) verdelerkap. Die heb ik een paar keer eraf gehaald om te kijken, en met contactspray behandeld om problemen te voorkomen, maar ik heb nooit vocht aangetroffen. Na zo'n 5 tot 10km rijden verdwijnt het probleem ook weer vanzelf. Idem voor een tijdjes parkeren met een warme motor, wat me doet vermoeden dat iets verdampt. Maar dat maakt het niet minder vervelend. Ik weet vrij zeker dat het aan vocht gerelateerd is, omdat het alleen na erg natte situaties voorkomt, maar helemaal plaatsen kan ik het niet. Onder de kap blijft alles eigenlijk netjes droog, de beschermplaat onder de motor is nog (redelijk) intact en aanwezig en alle andere functies van de auto blijven keurig werken. Maar toch, in nattigheid loopt hij af en toe beroerd.


Heeft iemand enig idee waar ik naar kan kijken? Dat beroerd lopen is tenslotte niet best voor mijn nog erg goede, maar helaas niet te vervangen motorsteunen en zorgt alleen maar voor koolstofzettingen op de kleppen, wat ook niet goed is.



Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-07-2019 22:33 #982722 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
Lastig, maar het lijkt iets met de ontsteking te zijn.
Je kan de bougiekabel vervangen als je dat nog niet had gedaan en controleren of er water bij één van de bougies komt.
Maar dat is meer van toepassing als je door een plas rijdt. En anders e.e.a. doormeten.
Bougiekabels hebben ze wel bij dafhobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-07-2019 23:30 #982723 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
Dat probleem heb ik vandaag [28-07] ook gehad auto wilde maar niet starten :no: zoals vele malen bij vochtig weer. :mad: Ik heb de bougies eruit gedraaid afstelling gecontroleerd en schoon gemaakt evenals de bougie kabels en zoals altijd daarna starten en lopen. :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-07-2019 08:55 #982724 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
Ik heb weleens gehoord over een tijdelijke fix, haarlak spuiten over de bougiekabels. Dat stoot vocht af. Al lijkt mij dat wel brandgevaarlijk. Ik heb op internet gezocht en kwam dit tegen: community.cartalk.com/t/moisture-and-misfire/83672 hier hebben ze het over "diëlektrisch vet op siliconen basis". Niet geleidend en niet brandgevaarlijk. Dus misschien kan je de kabels ook wel gewoon met vaseline invetten of met siliconen spray inspuiten.
Maar ik zou ze persoonlijk gewoon vervangen. Die dingen kosten immers haast niets vergeleken met veel andere auto onderdelen en het is een nobele zaak om wat omzet te genereren bij de v300 georiënteerde leveranciers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-07-2019 14:00 #982727 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
Mijn allereerste tip is; vervang je bougiekabels, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Ook al kunnen bougiekabels er nog op 't oog goed uitzien, kunnen ze wel versleten zijn. Ook haarbreukjes in het rubber kunnen er al voor zorgen dat de hoogspanning ontsnapt, en helemaal wanneer de lucht ook maar iets vochtig is.

Een tip is; open in het donker eens de motorkap bij draaiende motor, neem een plantenspuit met water en vernevel wat vocht over de kabels. Gaat de motor anders lopen, en zie je in het ergste geval kleine 'bliksemschichtjes', zijn je kabels in ieder geval aan vervanging toe.

Zorg voor een A-merk kabels. Ik heb slechte ervaring met goedkope merken. Een setje Bosch kabels heb je al voor iets meer dan drie tientjes bij Winparts

www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bo...3-bosch/p743416.html

En als je dat te duur vindt en iets meer geduld hebt, is het ook te vinden bij Autodoc

www.autodoc.nl/bosch/1161112

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2019 15:15 #982728 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
Heb hetzelfde gehad, als ik mijn 360 afspoot aan de onderkant. ooit wat kabels bij o.a. mijn accu vervangen/ beter geïsoleerd daarna ging ook dit goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-07-2019 18:04 #982729 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
De bougiekabels zijn een paar weken oud (van NGK, wat toch wel ok zou moeten zijn). Die tip met de plantenspuit in het donker ga ik uitproberen! Binnen een paar weken is hij ook weer aan een beurtje toe, dan zal ik de boel ook nog eens goed doorlichten en gaan er in ieder geval ook weer nieuwe bougies in, wellicht dat de electrodeafstand van deze niet meer optimaal is, waardoor het het minste beetje vocht al voor het overslaan van een vonk elders zorgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-07-2019 18:38 #982730 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen

hwe1993;255397 schreef : De bougiekabels zijn een paar weken oud (van NGK, wat toch wel ok zou moeten zijn).


Dat moet zeker wel goed zijn. ;)

Je zou ook de bobine nog uit de renix kunnen schroeven. Deze zit vast met twee schroeven, op beide hoeken. Ik had hier bij de 360 een boel oxidatie op de contacten. Altijd goed om even te checken.

Laatst had ik wat massa probleempjes met de claxon. Ik heb toen alle massa punten op het blok en chassis losgehaald en opgepoetst. Ondanks dat het nog best goed uit leek te zien, zat er onder de schroeven behoorlijk wat blauwe (koper-)oxide.

Ondanks dat de 300-serie niet bekend staat om elektrische kwaaltjes, is het toch vaak niet verkeerd om dit soort plekjes zo nu en dan even na te lopen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-07-2019 19:11 #982731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
Dat is ook een heel goede, daar heb ik nog niet naar gekeken. Ergens heb ik bijna het gevoel dat mijn auto aan water moet 'wennen' na een rustig leven in de Spaanse zon. Het zou me niet verbazen als iedere vorm van afdichting op zo'n bobine volledig ingedroogd of weggesmolten is door de droge hitte, en daarom nu water binnenlaat dat voor problemen zorgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets