Onregelmatig (op 3 cilinders lopen) in de regen
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Weer eens een vraag over het soms wat rare gedrag van mijn verder geweldige 360 GLT. Na het wassen van de auto of het rijden in heftige regen loopt hij vaak even vrij dramatisch, alsof hij onder de 2000 toeren op maar 3 cilinders loopt. In eerste instantie dacht ik aan vocht in de (overigens zo goed als nieuwe) verdelerkap. Die heb ik een paar keer eraf gehaald om te kijken, en met contactspray behandeld om problemen te voorkomen, maar ik heb nooit vocht aangetroffen. Na zo'n 5 tot 10km rijden verdwijnt het probleem ook weer vanzelf. Idem voor een tijdjes parkeren met een warme motor, wat me doet vermoeden dat iets verdampt. Maar dat maakt het niet minder vervelend. Ik weet vrij zeker dat het aan vocht gerelateerd is, omdat het alleen na erg natte situaties voorkomt, maar helemaal plaatsen kan ik het niet. Onder de kap blijft alles eigenlijk netjes droog, de beschermplaat onder de motor is nog (redelijk) intact en aanwezig en alle andere functies van de auto blijven keurig werken. Maar toch, in nattigheid loopt hij af en toe beroerd.
Heeft iemand enig idee waar ik naar kan kijken? Dat beroerd lopen is tenslotte niet best voor mijn nog erg goede, maar helaas niet te vervangen motorsteunen en zorgt alleen maar voor koolstofzettingen op de kleppen, wat ook niet goed is.
Alvast bedankt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Je kan de bougiekabel vervangen als je dat nog niet had gedaan en controleren of er water bij één van de bougies komt.
Maar dat is meer van toepassing als je door een plas rijdt. En anders e.e.a. doormeten.
Bougiekabels hebben ze wel bij dafhobby.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Maar ik zou ze persoonlijk gewoon vervangen. Die dingen kosten immers haast niets vergeleken met veel andere auto onderdelen en het is een nobele zaak om wat omzet te genereren bij de v300 georiënteerde leveranciers.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ook al kunnen bougiekabels er nog op 't oog goed uitzien, kunnen ze wel versleten zijn. Ook haarbreukjes in het rubber kunnen er al voor zorgen dat de hoogspanning ontsnapt, en helemaal wanneer de lucht ook maar iets vochtig is.
Een tip is; open in het donker eens de motorkap bij draaiende motor, neem een plantenspuit met water en vernevel wat vocht over de kabels. Gaat de motor anders lopen, en zie je in het ergste geval kleine 'bliksemschichtjes', zijn je kabels in ieder geval aan vervanging toe.
Zorg voor een A-merk kabels. Ik heb slechte ervaring met goedkope merken. Een setje Bosch kabels heb je al voor iets meer dan drie tientjes bij Winparts
www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bo...3-bosch/p743416.html
En als je dat te duur vindt en iets meer geduld hebt, is het ook te vinden bij Autodoc
www.autodoc.nl/bosch/1161112
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
hwe1993;255397 schreef : De bougiekabels zijn een paar weken oud (van NGK, wat toch wel ok zou moeten zijn).
Dat moet zeker wel goed zijn.
Je zou ook de bobine nog uit de renix kunnen schroeven. Deze zit vast met twee schroeven, op beide hoeken. Ik had hier bij de 360 een boel oxidatie op de contacten. Altijd goed om even te checken.
Laatst had ik wat massa probleempjes met de claxon. Ik heb toen alle massa punten op het blok en chassis losgehaald en opgepoetst. Ondanks dat het nog best goed uit leek te zien, zat er onder de schroeven behoorlijk wat blauwe (koper-)oxide.
Ondanks dat de 300-serie niet bekend staat om elektrische kwaaltjes, is het toch vaak niet verkeerd om dit soort plekjes zo nu en dan even na te lopen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.