Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)

Lees meer
05-08-2018 15:08 #634933 door Albert Jan Algera
Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM) is gemaakt door Albert Jan Algera
Hallo,

Ik heb mijn luchtmassameter vervangen.
Nadat de oude LMM door back fire een kromme klep had gekregen en daardoor heel slecht op benzine liep.
Op zich rijdt de auto nu prima op LPG en benzine.
Alleen het stationair draaien is iets lager geworden. 1.0 rpm i.p.v. 1.5 rmp

1 Is het nu nodig om de CO bij te draaien (zodat het station draaien hoger wordt)
2 of de zelfde slagen open te zetten als mijn oude LMM.
3 Of gewoon zo laten?

Wat is de best optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2018 17:59 #976358 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
1500 toeren/minuut is voor stationair veeeeel te hoog.
900 a 1000 is een stuk normaler. Mag zelfs nog iets lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2018 19:20 #976361 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Bij een injectie nooit zomaar aan de CO-schroef zitten. In principe hoef je daar nooit iets mee te doen, behalve als er al eens aan gerommeld is.

Eerst de gasklep netjes afstellen, dan aan de viergasmeter hangen en indien nodig CO bijstellen (er vanuit gaande dat alle pakkingen en slangen netjes afdichten en de klepspeling klopt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 01:24 #976366 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
[ATTACH]5075[/ATTACH]


Van het weekend nieuwe D-riem, spanrol, thermostaat, nokkenas keeringen, koelslangen, luchtfilter, koelvoeistof en de lucht massameter vervangen.

Daarnaast ook de kleppen gesteld. Meestal als ik deze controleer staan ze allemaal nog goed, maar deze keer alle 4 de uitlaatkleppen 0.05mm bij kunnen doen. Merkte dat de auto bij hogere snelheden iet warmer werd dan normaal.
Gasklep is onveranderd, dus verwacht dat deze goed staat.
Na het kleppen stellen liep de auto ook een stuk beter.
Op benzine loopt de auto nu gewoon 1000 toeren en op LPG koud 500 (niet lekker) wel als ik op LPG in de hogere toeren kom of als hij warm is dan loopt hij ook gewoon 1000 toeren.

Voor het vervangen van de LMM was dit 1000 op benzine en 1500 op LPG.

Zo lang de auto goed rijdt laat ik het maar zo.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 08:40 #976367 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Nou, dat is wel groot onderhoud zeg!

Waar heb jij die stelplaatjes vandaan? Ik vond ruim 6 euro per stuk bij de dealer een beetje overdreven.

Ik neem aan dat je bij elke uitlaatklep 0,05 mm dunnere plaatjes hebt moeten zoeken? Ik had zelf de laatste keer toch zo'n 0,15-0,25 mm verschil op de uitlaatkleppen. Maar écht verschil merk ik daarna niet. Ik ga het een dezer dagen ook weer doen. na 1 jaar en ongeveer 30.000 km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 12:15 #976370 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Bij mij was het 20.000 km geleden voor het laatst.

Uitlaatkleppen idd bij alle vier 0,05 mm dunnere plaatjes moeten plaatsen.

Heb ze bij lotte volvo gehaald. (vlakbij) 5€ pst. gebruikt.

0.25 verschil lijkt mij best flink. Kan je nog ver stellen dan? begreep dat 3.30 het laagste was dat je kon gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 12:21 #976371 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Ik zit al aan 3.30 ;) Ik probeer er nog wel een ton bij te zetten vóór revisie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2018 19:16 #976611 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Blijkt dat je ook nog de kleppen kan laten afslijpen. (terwijl deze in de cilinderkop zitten) Hierdoor kan je weer een heel stuk stellen. Wellicht kan het beter lopen van de motor ook door het verversen van het luchtfilter komen.


Maar goed, ik ben in middels 4.000 km verder auto loopt nog steeds prima.
Alleen stationair op LPG is slecht, ongeveer 500rpm en uitvallen.
Dus in de stad rij ik nu op benzine dan loopt deze prima.
Is het stationair lopen echt toe te schijven aan een andere CO instelling of kan het ook iets anders zijn. (mocht het de CO zijn dan ga ik deze week langs de garage)
Heb gekeken wat het verschil is tussen de oude en de nieuwe LMM. De oude staat 13.5 slag open. en de nieuwe 2.5. Maar als ik de nieuwe 13.5 slag open draai. Wordt het er niet beter op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-08-2018 21:37 #976616 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Zit er op de lpg verdamper ook niet een stelschroef voor het stationair? Ik meen dat je daar via een soort beperking ook de hoeveelheid uitstromend gas kunt regelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2018 21:38 #976671 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zelf CO afstellen B19E (na vervangen LMM)
Afstellen van de lmm heeft op LPG geen enkele invloed bij een 360. Dit zijn LPG installaties met een mengstuk en mechanische afstelling. Er komt geen stukje electronica aan te pas. Belangrijk is om eerst de basisafstelling op benzine goed te hebben, c.o. En toerental, daarna moet je de motor 3500 omw/min laten draaien en dan het c.o. Op lpg ,etem, dat moet ongeveer 0,5% zijn, dit is af te regelen door de grote afstelschroef met veer in de slang tussen verdamper en mengstuk te verdraaaien. Indraaien is armer (lager c.o.) uitdraaien is rijker (hoger c.o.) Daarna kun je de motor stionair laten draaien (900 omw/min) en dan zit er een klein afstelschroefje / boutje op de verdamper waarmee je het stationair c.o. Kunt beinvloeden, afstellen op 1,5%. Soms heeft een verdamper ook nog een balans schroefje, daar af blijven als je niet exact weet hoe het werkt.
Even ter correctie, kleppen afslijpen om de klepspeling af te stellen dat is je reinste beun werk, degene die dat verkondigd heeft heel weinig begrepen omtrent vullingsgraad, klepdiagrammen e.d. Als de kleppen zijn uitgesteld liggen de kleppen dusdanig diep in de klepzetel dat de doorstroming, stromingsrichting en openingsduur zeer nadelig worden beinvloed. Je krijgt een motor nooit goed aan het lopen hiermee en je loopt nog een reeel risico dat de klezetel of een stukje er vanaf breekt doordat deze te dun wordt. En daarmee schrijf je een motor af. Slecht advies dus. Gewoon cilinderkop eraf en desnoods een goede gebruikte erop, als je er een neemt van een auto die altijd op benzine heeft gereden zijn de kleppen bijna altijd nog als nieuw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets