B200 injection houd in + backfire

Lees meer
10-08-2017 22:57 #634551 door Bert Bellens
B200 injection houd in + backfire is gemaakt door Bert Bellens
Beste forummers,

Mijn dagelijkse wagen (1987 360 GLT, B200E op LPG) reageerde raar de laatste dagen, maar voor ik een duidelijk beeld kreeg is het plots erger geworden tijdens de laatste rit naar huis: kortstondig inhouden van de motor bij constant 70km/h rijden + 1 keer backfire bij optrekken (plastic stuk boven luchtfilter los geblazen).

Ongeveer een week geleden merkte ik dat soms bij stoppen (warme motor + LPG) het stationair toerental laag was (ongeveer 5 a 600 toeren), meer vibraties en net niet afslaan van de motor, 2 minuten later was alles terug OK bij een volgend rood licht.

Dit is lichtjes verergerd maar ik kan er niet uithalen waarom de ene keer wel en de andere keer dit niet gebeurd.
Het lijkt dat een slecht stationair toerental meer voorkomt tijden regenweer, maar hier heb ik geen verklaring voor waarom dit zou kunnen.

Olie moest vervangen worden, dus dat gedaan, luchtfilter is 7000km geleden vervangen en niet overdreven vuil, carter ventilatie 5000km geleden gereinigd, krukassensor is proper, ...
Enige wat me opviel is dat bougie 2 vochtig is, dit kan te maken hebben met de kleppensmering, wilde de deze vloeistof oprijden en de bougie opnieuw controleren maar zo ver ben ik nog niet geraakt.

Deze morgen merkte ik dat de motor wordt "uitgeblazen": 70 km/h rijden en de wagen in neutraal zetten = afslaan ("warme lucht" klep is verwijderd owv LPG).

En dus bij het terug naar huis rijden houd de motor bij constant gas kortstondig in en één keer een backfire bij volgas.

Heb de CO schroef in verschillende stappen tot 2 toeren verder open en dicht gedraaid en telkens een testrit gemaakt.
Steeds heeft de wagen inhouden en soms opnieuw backfire.
(2 toeren terug lijkt beter maar steeds soms nog inhouden)
Opnieuw krukassensor gecontroleerd: proper.

Doordat ik midden in een verbouwing zit ligt bijna al mijn gereedschap daar, dus vb de krukassensor doormeten is voor morgen gepland.
Ook de CO wil ik opnieuw laten afstellen.

Echter kan ik er nog geen link in leggen naar een mogelijke oorzaak.

Heeft iemand een idee wat dit gedag kan veroorzaken?
Of wat ik zeker moet controleren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-08-2017 23:14 #971954 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B200 injection houd in + backfire
Slechte ontstekingsdelen? Verdeelkap+rotor+kabels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2017 23:27 #971955 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B200 injection houd in + backfire
Gebeurt dit alleen bij rijden op LPG of ook bij rijden op benzine?

Je luchtmassameter kan erg slecht tegen backfires, controleer ook even of deze niet al beschadigd is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2017 20:03 #971963 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B200 injection houd in + backfire
2 toeren (volledige omwentelingen?) op een CO-schroef verdraaien is ENORM veel, je stelt hier grofweg een afstelmarge van 5%-45% af; met stappen van 15%, veel te grof om er ook maar iets aan te hebben.

Ik neig naar versleten bougiekabels; je krijgt dan soweiso misfires bij vochtig weer en over het algemeen is de vonk een stuk minder krachtig, mogelijk ook corrosie onder je verdelerkap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2017 23:09 #971972 door Bert Bellens
Beantwoord door Bert Bellens in topic B200 injection houd in + backfire
Krukassensor: 208 Ohm (zelfde als degene die in nog had liggen).
De CO afstelling had ik met tussenstappen van een halve draai gedaan, aangezien er niet echt iets verbeterde heb ik na 2 toeren gestopt en terug in originele positie geplaatst.

Ik heb de wagen een kleine 10000 km gelden gekocht en deze stond een 7 tal jaren stil. De keuring van de LPG tank was vervallen dus uitbouwen en laten afpersen, gebroken veer rechts voor vervangen, ... zodat die door de keuring kon.
Hierna kon ik ermee naar een brug rijden zodat het onderhoud en overige werk veel makkelijker kon.
Groot onderhoud, remvloeistof, distributieriem, waterpomp + thermostaat, startmotor, ... ook verdelerklap en rotor.

Echter had ik nog nooit de bougie kabels vervangen omdat ik ze toen niet reserve had (nog steeds niet). Dit zal dus geen toeval zijn dat dit meermaals terug kwam in jullie reacties.

De aansluiting op de remix was volledig groen.
De bougie kabels van mijn 360 GLE had ik wel al vernieuwd, staat nu dus zonder. Remix en 5 bougie kabels op de GLT vervangen.

Testrit op benzine gemaakt zonder enig probleem, ook op LPG zonder inhouden of backfire. (het regende nu niet, dus zal extra opletten als het regent)

Nog te doen: opnieuw afstellen, mijn garagist is op verlof dus heb tijdelijk geen toegang tot een meter.
De rotor en kap vonkt op een hoek, dit heeft aandacht nodig.
Ga ook een reserve luchtmassa meter afstellen (heb geen beschadiging in luchtmassa meter gevonden, maar liever voor zekerheid een reserve in de koffer leggen).
En uiteraard een set bougie kabels bestellen zodat ik terug plezier ritjes in het weekend kan maken met de GLE.

Heb enkele foto's van de problemen toegevoegd.

Bedankt voor de reacties!







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets