Blauwe walm bij afdalen
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Welke stappen moet ik nemen om dat olieverbruik op te lossen? Ik moet wel olie bijvullen: denk 1 liter op 10.000 km. Blok heeft 180.000 km gelopen, pas vanaf 120.000 op lpg. Heeft ruim 4 jaar stil gestaan, maar daarna netjes beurtje gedaan met kleppen stellen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Het kan ook heel goed aan de klepseals liggen (meest waarschijnlijk). Dan heb je de keuze tussen vervangen (goed te doen, kop kan op de auto blijven zitten maar de nokkenas moet wel even aan de kant) of gewoon doorrijden.
De eerste stap die ik zou zetten is die compressiemeting, dan weet je tenminste waar je het moet zoeken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Jean-Luc dat zijn [haast] zeker de klepsteel afdichtingen door dat je lang op de motor afremt zuigt de motor langer olie daar doorheen waardoor je de blauwe walm naderhand ziet, in het dagelijkse verkeer gebeurt dat ook maar dan wordt er veel minder olie naar binnen gezogen, je remt minder lang op de motor. Advies niets aan doen.
Je olie verbruik van 1 liter op 10000 km is te verwaarlozen en duid erop dat er geen noemenswaardige lekkages zijn of verbruik van olie. Als je een verbruik van 1 liter op 1000 km zou hebben dan mag je je wel ongerust maken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Evt. nog een blik werpen op het expansievat van het koelsysteem, mocht daar een oliefilm drijven dan zou het ook nog de koppakking kunnen zijn, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Die Polo's van mij lustten ook aardig olie. Kon ook te maken hebben met de standaard lekkage van het oliekanaal boven de dynamo, maar goed... :f
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
@ Floris: dat is een tikfout toch? 1,5 liter per 10.000 lijkt me normaal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Als je een beetje rondzoekt kom je uit op 1:5000 tot 1:2500 in de praktijk, ook bij motoren die hun compressie spec nog prima halen. De 1,5:1000 is een worst-case situatie maar volgens het boekje dus nog steeds tolerabel. Het gaat hier dus om verbruik, niet om verlies.
ik heb de mengsmering grap wel vaak gehoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Afwezig
- Expert lid
- Berichten: 98
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.