Blauwe walm bij afdalen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2014 12:22 #633326 door V300 register
Blauwe walm bij afdalen is gemaakt door V300 register
Ik ben nu 2 keer de Ardennen en Eifel in geweest met m'n groene GLS. Bij lange afdalingen, als ik sterk op de motor moet afremmen, dan ruik ik een sterke olielucht. Als ik na het afdalen weer gas geef, dan komt er een (enorme) blauwe walm uit de uitlaat. Verbrande olie dus. Ik denk zelf versleten klepsteelrubbers of zuigerveren? Voor de rest voelt de motor goed, loopt soepel en trekt goed. Heb afgelopen weekend nog 160 op GPS gereden en dat doet ie met gemak.

Welke stappen moet ik nemen om dat olieverbruik op te lossen? Ik moet wel olie bijvullen: denk 1 liter op 10.000 km. Blok heeft 180.000 km gelopen, pas vanaf 120.000 op lpg. Heeft ruim 4 jaar stil gestaan, maar daarna netjes beurtje gedaan met kleppen stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2014 12:39 #948459 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Blauwe walm bij afdalen
nachtje ATF op de zuigers, maar om zeker te weten of het probleem hier in zit kun je beter de compressie meten. Eerst 'droog', daarna met een eetlepel (motor)olie op de zuigers. Veel verschil = versleten zuigerveren.

Het kan ook heel goed aan de klepseals liggen (meest waarschijnlijk). Dan heb je de keuze tussen vervangen (goed te doen, kop kan op de auto blijven zitten maar de nokkenas moet wel even aan de kant) of gewoon doorrijden.

De eerste stap die ik zou zetten is die compressiemeting, dan weet je tenminste waar je het moet zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-06-2014 12:40 #948460 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Blauwe walm bij afdalen
Keurig verbruik

Jean-Luc dat zijn [haast] zeker de klepsteel afdichtingen door dat je lang op de motor afremt zuigt de motor langer olie daar doorheen waardoor je de blauwe walm naderhand ziet, in het dagelijkse verkeer gebeurt dat ook maar dan wordt er veel minder olie naar binnen gezogen, je remt minder lang op de motor. Advies niets aan doen.

Je olie verbruik van 1 liter op 10000 km is te verwaarlozen en duid erop dat er geen noemenswaardige lekkages zijn of verbruik van olie. Als je een verbruik van 1 liter op 1000 km zou hebben dan mag je je wel ongerust maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2014 12:48 #948461 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Blauwe walm bij afdalen
ik haal nog maar eens deze foto uit de manual van mijn 924 van stal

en dat is nieuw :humor: in de praktijk doet hij het gelukkig wel wat beter dan dat.

Nu is het niet dezelfde motor, maar met 1:10.000 zou ik me gelukkig prijzen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2014 13:23 #948462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm bij afdalen
Blauwe walm bij gas geven zijn zuigerveren, blauwe walm bij gas los (op de motor afremmen) zijn klepseals (in de theorie tenminste). Dus inderdaad eerst compressie droog en nat meten. Mocht hier niets uitkomen dan zijn het hoogstwaarschijnlijk de klepseals.

Evt. nog een blik werpen op het expansievat van het koelsysteem, mocht daar een oliefilm drijven dan zou het ook nog de koppakking kunnen zijn, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2014 13:44 #948463 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm bij afdalen
Duitsers h?... :D
Die Polo's van mij lustten ook aardig olie. Kon ook te maken hebben met de standaard lekkage van het oliekanaal boven de dynamo, maar goed... :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2014 14:30 #948464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm bij afdalen
Thnx voor de reacties. Ik ga ff compressie meten, nachtje ATF op de zuigers (en dan starten in de parkeergarage :D) Ik ga die klepseals wel vervangen als het nodig is, want het stinkt behoorlijk en het is ook niet leuk voor mensen die achter me rijden.

@ Floris: dat is een tikfout toch? 1,5 liter per 10.000 lijkt me normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2014 15:06 #948465 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Blauwe walm bij afdalen
Het staat in het boekje, en bij de 924s en 944 (beide totaal andere motoren) is een dergelijke verhouding (al is het daar 1:1000) opgegeven.
Als je een beetje rondzoekt kom je uit op 1:5000 tot 1:2500 in de praktijk, ook bij motoren die hun compressie spec nog prima halen. De 1,5:1000 is een worst-case situatie maar volgens het boekje dus nog steeds tolerabel. Het gaat hier dus om verbruik, niet om verlies.

ik heb de mengsmering grap wel vaak gehoord :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2014 17:24 #948471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blauwe walm bij afdalen
Ach, weet je, wanneer ik in de drie optrek kom ik nog prima weg met mijn campertje. En dan sleurt dat blokje ongeveer 2,5 ton weg. Nog prima in zijn vermogen dus. Maar je moet hem eens zien bij een langere afdaling..... Prachtig rookgordijn, dat wel. Kwestie van lager in de toeren gaan zitten of hogere versnelling kiezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2014 19:20 #948473 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Blauwe walm bij afdalen
Bij het lezen van de topictitel dacht ik ook meteen aan de klepsteelrubbertjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets