Brandstof afstellen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2014 11:51 #633171 door V300 register
Brandstof afstellen is gemaakt door V300 register
Beste mensen,

Mijn volvo 360 injectie van '87, kwam niet door de APK heen. Hij is afgekeurd op de uitstoot. volgens de monteur krijgt de motor teveel benziene.

Omdat ik in het onderhouds boekje niet terug kan vinden wanneer de motor voor het laatst is afgesteld, wil ik dit zelf gaan doen. ik heb al enkele jaren een garage handboek van Haynes, die mij met het sleutelwerk helpt. Maar er staat niet in hoe ik de brandstof of de injectoren moet aftellen. ik heb alleen gevonden hoe ik stationair toerental moet afstellen.

Nu heb ik een paar vragen:
- wat is het stationair toerental
- hoe kan ik de brandstof of injectoren afstellen

MvG Jorg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2014 12:18 #943454 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstof afstellen
Is de lampdasensor niet kapot of zo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2014 12:25 #943455 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Brandstof afstellen
Tja, dit gebeurt wel vaker maar vaak ligt het aan de monteur. Voor deze oude auto's geldt een andere uitstootgrens dan voor moderne auto's, en dat wordt nog wel eens vergeten.

Voordat je dus aan allerhande schroefjes gaat draaien (voor zover dat kan bij een injectie); wat is het CO-percentage? Welk motortype heb je? Wat staat er voor code bij de type-aanduiding op je kentekenbewijs (bijvoorbeeld 360 K6, om maar iets te noemen)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2014 12:42 #943458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstof afstellen
Ter aanvulling op Joost zijn antwoord. Zoek inderdaad even op hoeveel c02 een auto uit 88 mag uitstoten.

De meeste 360tigs hebben geen Lambdasensor, dus dat is een belangrijk puntje om naar te kijken.

Afstellen van het c02 kan bij de lmm, onder een blauw dopje (als dat er nog zit) kun je het verstellen! Maar begin niet meteen te draaien, zoek eerst de andere opties even uit.

stationair toerental is rond de 900

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-03-2014 14:00 #943459 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstof afstellen
Ik ben ook wel benieuwd waar je apk hebt laten doen. in Nijmegen (en omgeving) zijn goede opties om een 360 te laten afstellen. Maar waarschijnlijk is dat niet eens nodig, zoals anderen al hebben aangegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2014 16:42 #943461 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Brandstof afstellen

Joris;227104 schreef : Ter aanvulling op Joost zijn antwoord. Zoek inderdaad even op hoeveel c02 een auto uit 88 mag uitstoten.

De meeste 360tigs hebben geen Lambdasensor, dus dat is een belangrijk puntje om naar te kijken.

Afstellen van het c02 kan bij de lmm, onder een blauw dopje (als dat er nog zit) kun je het verstellen! Maar begin niet meteen te draaien, zoek eerst de andere opties even uit.

stationair toerental is rond de 900


draai niet zomaar aan dat imbusje onder dat blauwe dopje. die instelling verloopt eigenlijk niet dus check de brandstofdruk eerst. de drukregulator is een onderdeel wat verslijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-03-2014 02:14 #943465 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstof afstellen
Bedankt voor jullie reacties.

Volgens de kenteken papieren heb ik een Volvo 360 S6. Op de kofferbak staat allen 360, maar bij het juiste licht kan ik zien dat er "injection" bij heeft gestaan.

Als er een lambdasensor in zit, zal deze op het uitlaat spruitstuk moeten zitten, alles daarna heb ik vervangen. Behalve de einddemper. Ik heb in de rest van het uitlaatsysteem geen sensor gevonden. Dit moet ik nakijken.
BTW er zit ook geen cat onder, alleen een midden en eind demper

Momenteel is het stationar toerental ongeveer 1100. Wel heb ik gezien dat bij de APK de uitstoot gemeten werd bij een stationair toerental.

Vanuit mijn geheugen kan ik me geen blauw dopje herinneren, en ik weet hier ook niks vanaf.

Betreft de APK wil ik geen namen noemen, uit ervaring weet dat het eerlijke monteurs zijn (schijn ken bedriegen). maar ik twijfel aan hun ervaring met oude auto's. en het zijn geen Volvo kenners. volgens de meting en monteur was de uitstoot 4x de maximale waarde.

mijn doel is om deze auto zo lang mogelijk op de weg te houden door de juiste beslissingen te nemen met het onderhoud en reparaties. ik wil geen risico's nemen.

MvG Jorg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2014 08:20 #943466 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Brandstof afstellen
jep, S6 betekent dat er geen katalysator onder zit.
Alleen de B200F motoren hadden een lambdasonde, jouw auto dus niet.

Maar wat was nou eigenlijk het CO-percentage?

Voor de apk gelden de volgende emissie-eisen (kopie uit APK-regelgeving):
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.

Voor jouw 360 geldt in principe lid B, als de auto een LPG-installatie had gehad, zou lid E gelden.

Je stationair toerental is wel hoog. Staat de vijfde injector (die werkt normaal gesproken alleen bij de koude start, om het toerental te verhogen) continu in te spuiten?

Edit: als de monteur dus de eis voor moderne auto's hanteert (0,3%), is de uitstoot van je 360 dus al gauw 4x zo hoog. Vraag dus eerst na welke grens de monteur heeft gehanteerd. Nog mooier is als je de uitslag van de viergasmeting hier post, dan kunnen we meteen zien wat er mogelijk nog meer aan de hand is (zuurstofwaarde, HC-waarde en lambdawaarde).

Mocht de monteur WEL de eis van 3,5% hebben gehanteerd, zou je een CO van 14% hebben en dat lijkt me wel heel erg stug. Dan zou je ook niet lang met een setje bougies doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-03-2014 12:33 #943468 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstof afstellen
Namen noemen hoeft ook niet hoor, of alleen via een PB.

ik gok ook dat bij de gasmeting de verkeerde waarde is aangehouden.

Ik zou het ook wel leuk vinden als je een topic aanmaakt in de showroom. Ik zie niet veel 360's meer nu ineens een uit Nijmegen, dus... leuk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
25-03-2014 12:34 #943469 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Brandstof afstellen
Heb met de 245 (1976, op LPG) ook de keurmeester er ooit aan herinnerd dat er andere waarden gelden bij oudere auto's.
Reactie toen was: Owja! Tabel erbij en klaar.
Was dus wel bekend, maar omdat het niet zo vaak voorkwam werd aanvankelijk de default target voor na 2002 genomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets