Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2013 08:20 #931229 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
Waterpompje vervangen bij een B19 is voor de geoefende mens 25 minuutjes werk. Die rubber ringetjes zijn het vervelendste inderdaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2013 12:09 #931235 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
Het zou voor een student HBO autotechniek geen enkel probleem moeten zijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2013 23:57 #931858 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
Ik er vandaag aan begonnen. (alleen weet niet hoe ik motor moet vast zetten zodat ik de krukas poelie verwijderd kan worden) B19 motor


Nu ben ik de nokkenas poelie met het merk teken gelijk staan.


Op de andere poelie staat ook een wit stipje, bij het merkteken op de poelie. Neem aan dat deze er er de vorige keer op is gezet bij het vervangen van de d riem en zou wel goed moeten staan zo.


Kwam een heel mooi filmpje how to d riem vervangen tegen.

Nu bebben ze het er over bij (7.00) dat je de motor kan locken bij toerenteller sensor. Maar deze heb ik helemaal niet op de plaats zitten die ze zeggen en er zitten ook geen gaten waar ik een bout ik kan steken.


Hoe kan ik de motor wel vast zetten zodat ik de oude riem kan verwijderen en hij niet zijn tijd af gaat?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 00:00 #931859 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
bougiestop?

Zat zelf aan te denken, om te kijken welke cilinder op odp staat en daar een bougie stop in te draaien. Deze heb ik ooit gedraaid voor de brommer, maar weet niet zeker of die lang genoeg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2013 00:24 #931861 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
bij een B19 heb je toch gewoon die 6 kleine inbusboutjes waarmee de poelie vast zit? easy as pie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2013 09:12 #931863 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.

Albert1;217464 schreef : Zat zelf aan te denken, om te kijken welke cilinder op odp staat en daar een bougie stop in te draaien. Deze heb ik ooit gedraaid voor de brommer, maar weet niet zeker of die lang genoeg is.


Waarschijnlijk niet, want een autobougie is ook een stuk langer dan een brommerbougie. Ik heb op die manier altijd een oude autobougie als bougiestop gebruikt voor de brommer ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 09:58 #931867 door 16673-dummy

Wouter;217466 schreef : bij een B19 heb je toch gewoon die 6 kleine inbusboutjes waarmee de poelie vast zit? easy as pie


dat is alleen de poelie voor de v-snaren

bij Volvo kun je Volvo tool # 5034 kopen of misschien lenen, deze zet je op de krukaspoelie vast (boutje aandraaien), zit een dop op gelast waarmee je met een lange ratel/verlengstuk het hele tooltje tegen de grond kunt klemmen.
Dan kun je met de ringsleutel zo de bout losdraaien. Ik heb al vaker met dat bijltje gehakt en dat werkt prima.

Je kunt ook bij Timen Smit in Vaassen de zgn. 'timentool' aanschaffen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

maar als je vanwege de lekke koppakking ook het koelsysteem gaat schoonmaken, kun je ook de radiateur eruit halen en met de luchtsleutel op de bout van de poelie. Die trekt het wel los.

in alle gevallen geldt dat je wel eerst de poelie voor de v-snaren moet loshalen, daar achter zit pas de werkelijke krukaspoelie
BEHALVE met Volvo #5034, dan moet de poelie voor de v-snaren erop blijven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2013 10:00 #931868 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
Luchtsleutel werk idd het best als je toch je radiateur er uit haalt. En als je de d-riem vervangt en je waterpomp enzo is het wel handig om meteen ff de radiateur er uit te pakken en schoon te maken. Is bijna geen extra werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2013 12:59 #931884 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
Timentool heb je niet nodig bij d-riem vervangen van B19.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2013 18:40 #931908 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Koppakking +d-riem vervangen B19 Wat heb ik allemaal nodig.
De poelie kon ik idd met paarboutjes losdraaien,
Dacht dat de riem niet tussen zou passen, zonder de moer te verwijderen.

Dus dat is allemaal gedaan.

maar nu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets