Benzine lekkage 360
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gisteren een scherpe bocht naar rechts gemaakt daarna benzine lucht,
even gekeken en in paar minuten tijd klein plasje benzine onder de auto.
Paar km verder gereden en toen nog steeds lekkage,
Auto maar stil gezet van morgen lag er kleine vlek onder, en geen lekkage meer, motor gestart maar niets te zien.
Als ik onder de auto kijk lijkt het van de bovenkant van de tank te komen.
Op de plaats waar de vlotter zit onder achterbank is er niets te zien.
Vraag is nu zit er aan de bovenkant van de tank ergens een slang, of moet ik er vanuit gaan dat de tank lek is.
Kan in de technische documentatie hier niets over vinden, en even onder uit schroeven van de tank is ook niet ??n twee drie gebeurt.
Alvast dank.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6108
ik verdenk in 1e plaats de vulslangen + expansievat verbindingen. Die zitten in een 360 net zo goed.
Dat je het niet kunt vinden in de documentatie komt niet omdat het er niet in staat overigens;
als je kijkt in het onderdelenboek 340-360 1986->1991 bij de afdeling brandstofsysteem (even vanuit het begin het juiste paginanummer opzoeken) kom je vanzelf ook zo'n zwart-wit plaatje tegen met de tank en aanhangsels van de 360.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Offline
- Nieuw lid
rechts onder de zitting zit de vlotter
daar wat achter zit de vulpijp en de tankontluchting.
ik verdenk die laatste van lekkage, maar hoe je daar het beste bij kunt durf ik niet te zeggen, ik zou beginnen met het interieur slopen; dat werkt het makkelijkste (en dan kun je gelijk de ontluchtingsslangen aan de binnenkant vervangen)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Zal proberen wat foto's te maken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Om te beginnen zit er inderdaad onder de achterbank een plastic kap waaronder je de vlotter vindt. Daar zitten de aanvoer/retourpijpjes aan gekoppeld met 2 stukjes slang. Deze vervangen. Als je vervolgens onder de auto gaat liggen en het hitteschild boven de uitlaat, aan de voorzijde van de tank verwijderd, zie je daar allereerst een 8mm koppelslang (hoofdverdachte) waarmee de beide helften van de zadeltank aan elkaar gekoppeld zijn (was bij mij zo poreus dat de druppels eraan hingen) en als je vervolgens iets omhoog kijkt, langs de torque tube af, zitten ook daar 2 korte stukjes koppelslang waarmee 2 stukken plastic benzinepijp gekoppeld zijn. Ook deze vervangen.
Tot slot zitten er achterop de tank, boven de dwarsbalk waar de versnellingsbak aan hangt nog 2 slangen voor de ontluchting van de benzinetank. Deze gaan door de vloer, achter de panelen in de kofferruimte door naar de vulopening.
Met de volgende lengtes benzineslang moet je een heel eind komen:
0,5 mtr 12 mm
1 mtr 8 mm
2 a 3 mtr 6 mm slang, afhankelijk van hoe rigoreus je gaat vervangen.
Met deze slangklemmen moet je een heel eind komen.
4 stuks slangklemmen voor 12 mm slang,
4 stuks slangklemmen voor 8 mm en
8 stuks slangklemmen voor 6 mm slang.
Mij is het gelukt om de ontluchtingsslangen te vervangen zonder de dwarsbalk van de versnellingsbak los te halen. Het is wel even wat geklooi met een kniptang om de slangklemmen los te knippen aan de tankzijde.
Laat even weten of alles gelukt is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Het makkelijkst is om de tank leeg te laten. Ik had een 3/4 volle tank en heb het als volgt gedaan:
Griptang op de koppelslang om deze dicht te knijpen,
nieuwe stuk slang op maat maken, slangklemmen erop schuiven en hier aan 1 kant een 8,5 mm boor in duwen. Koppelslang aan 1 kant los trekken en als de bliksem het nieuwe stuk hierop schuiven,
Ook op het nieuwe stuk slang voorzichtig een klem zetten om hem dicht te knijpen, boor eruit en dezelfde truc aan de andere kant uithalen.
Zonder al teveel verlies moet het lukken.
De slangklemmen van de ontluchtingsslangen achterop de tank heb ik los geknipt met een kniptang op de slangklem en met op het handvat een grote waterpomptang of lijmklem. Klinkt primitief maar ik zag even geen andere methode zonder alles los te moeten halen.
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
(Edit: overigens kwam Anjo erachter dat die slang er niet vanaf het begin op heeft gezeten, maar ik heb nog niet gevonden vanaf wanneer ze w?l zijn gemonteerd)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Klinkt als een leuk klusje, nu nog even de tijd vinden.
maar wel weer prettig dat ik nu de slang diameters en lengtes weet,
niets is zo vervelend om niet voorruit te kunnen omdat je geen materiaal hebt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Kijk maar even.
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.