Viscokoppeling ventilator

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-09-2020 07:58 #988255 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Tja. Heel oud topic.maar toch ff een vraagje... mijn temperatuur meter staat na een ritje van 10min al tegen het max streepje aan. Het lampje gaat niet branden en de in en uitgaande slang van de radiateur zijn beide goed warm. De ventilator kan ik bij koude motor rond draaien al staat hij daarna gelijk stil. Bij warme motor (dus tegen max aan op meter) kan ik hem makkelijk rond gooien.. mijn idee is dat de visco niet 'vast' gaat bij een hoge temperatuur.. kan dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2020 10:05 #988257 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Viscokoppeling ventilator
Ik vermoeden eerder een niet of niet geheel opengaande thermostaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2020 12:14 #988258 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Viscokoppeling ventilator
Al rijdend doet de rijwind 't koelen en heeft de viscofan geen functie meer (denk ik), tenzij er een kar achter hangt en je toeren maakt oid.

Binnen 10 min al "heet" lijkt idd op een thermostaat die niet open gaat, maar dan zouden je radiatorslangen ook niet warm zijn. Als er niets voor de radiator steekt zou ik 't koelsysteem eens goed doorspoelen, met name je radiateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
29-09-2020 20:36 #988261 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Viscokoppeling ventilator

JKiers;258501 schreef : Al rijdend doet de rijwind 't koelen en heeft de viscofan geen functie meer (denk ik), tenzij er een kar achter hangt en je toeren maakt oid.

Binnen 10 min al "heet" lijkt idd op een thermostaat die niet open gaat, maar dan zouden je radiatorslangen ook niet warm zijn. Als er niets voor de radiator steekt zou ik 't koelsysteem eens goed doorspoelen, met name je radiateur.



Met een kanttekening: ik heb bij de B21A in de 245 me hier ook door op verkeerde been laten zetten. De slangen werden wel warm, omdat de thermostaat vast zet op een kiertje. Wel flow, maar niet genoeg, en ook flow bij koude motor. Dus lang gezocht, wegens valse aannames...


Testen door open te maken en inspectie/testen.

Of eerst gewoon stationair laten warmdraaien. De slangen moeten eerst koud blijven, dan bij openen thermostaat plots warm worden. Als het geleidelijk gaat hangt ie, maar is niet helemaal dicht.


Waar zit de sensor die de temp moet aangeven? Daar wordt het iig heel snel heel warm, of de sensor klopt niet helemaal meer...


[edit:]


Je kunt ook nog kijken of je de visco vast kunt zetten, zodat ie altijd meedraait. Als dat helpt is het idd de visco denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2020 00:35 #988265 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator

Je kunt ook nog kijken of je de visco vast kunt zetten, zodat ie altijd meedraait. Als dat helpt is het idd de visco denk ik.


Jep dit ga ik morgen eerst doen. Ik heb vandaag de auto warm gereden tot streepje maximaal, toen zonder bang te zijn met draaiende motor mijn hand in de ventilator gestoken.... nee das niet waar, met een waterpomptang voorzichtig tegen het hart aan gedrukt, maar ik kon hem zo stil zetten.... Ik zal eens kijken of ik hem ergens mee vast kan zetten. (schroefje of klemmetje ofzo.) En dan maar eens opzoek naar een nieuwe visco en gelijk maar een thermostaat. Dat zijn ook de kosten niet.

Zit er veel verschil in visco-koppelingen, maten of verschillen in aangrijpen? Of zeggen jullie dat ik beter een elektronische ventilator erin kan zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2020 06:12 #988266 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Viscokoppeling ventilator
Niet dat ik weet. Volgens mij hadden alleen de eerste B19’s een vaste fan.
Geen verschil na mijn weten.

Heb nog wel zo’n koppeling liggen.
Zal vandaag even kijken hoe die voelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2020 08:22 #988268 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Viscokoppeling ventilator
Ik zou er niet zomaar een andere viscokoppeling opzetten. Afgelopen zomer reed ik met 35 graden, een loeizware aanhanger en de airco aan (940 B230FT, en dus met hete aircokoeler VOOR en hete olie koeler NA de radiateur). Zelfs dan blijft de viscokoppeling soepel.

Is ie dan stuk? Vast. Maakt dat iets uit voor de motor koeling? In NL onder normale omstandigheden niet.
Voordat je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens de radiateur doorspoelen en/of de thermostaat verwijderen voor een testrondje.
Daarna de sensor eens doormeten.

Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2020 08:44 #988269 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator

volvofiel;258512 schreef : Ik zou er niet zomaar een andere viscokoppeling opzetten. Afgelopen zomer reed ik met 35 graden, een loeizware aanhanger en de airco aan (940 B230FT, en dus met hete aircokoeler VOOR en hete olie koeler NA de radiateur). Zelfs dan blijft de viscokoppeling soepel.

Is ie dan stuk? Vast. Maakt dat iets uit voor de motor koeling? In NL onder normale omstandigheden niet.
Voordat je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens de radiateur doorspoelen en/of de thermostaat verwijderen voor een testrondje.
Daarna de sensor eens doormeten.

Pas daarna zou ik gaan denken aan zaken als een waterpomp of viscokoppeling.


U gaat door naar de volgende ronde!:groovy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-09-2020 10:02 #988272 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Viscokoppeling ventilator
Ik heb het al eens eerder gelinkt op het forum, maar ik doe het nog een keer:
Ik ben heel tevreden over dit bedrijfje, eigenlijk eenmanszaak aan de overkant van de ijsselkade in Zutphen.
Voor een paar tientjes is je radiateur weer als nieuw.


www.oldtimerradiateur.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2020 10:06 #988273 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Viscokoppeling ventilator
Dat is een goede Robert, dank! Ik heb nog een Chevy uit 1962 met een radiateur waar een soort rolgordijntje in zit, met bediening onder het stuur.
Die radiateur is lek en natuurlijk nergens meer te vinden, misschien kunnen zij helpen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets