Vraag aan de kenners

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-01-2006 22:43 #624059 door Thomas de Wit (GAST)
Vraag aan de kenners is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Ik heb een vraag aan de kenners van het B200 blok. Mijn 360 heeft nu 112.000 km gelopen. Toen ik hem kocht tikte de kleppen iets. Dit was goed te horen op de snelweg en was afhankelijk van de toeren. De kleppen zijn inmiddels gesteld (2 maanden terug) en nu dacht ik dat het geluid weg was na het stellen. Echter merkte ik toen de motor warm was gelopen na een stukje rijden dat het weer terugkwam. Vooral bij echt doortrappen hoor ik nu nog steeds dat getik. Ik ben er mee bij Volvo geweest en de monteur zei dat het aan de kleppen of klepzittingen kon liggen. De zittingen zouden bijvoorbeeld wat speling kunnen hebben, maar het was niet ernstig of schadelijk voor de motor.

Weet iemand waar dit aan kan liggen, of heeft iemand hetzelfde? Ik weet dat de B200 blokken niet echt geruisloos te krijgen zijn, ze maken altijd wel een bijgeluidje, maar mijn vorige 360 (215.000 km) had dit dus niet. Ik ben wel benieuwd wat er aan te doen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2006 22:50 #636089 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag aan de kenners
Ik ben ook zo'n zeur over "wat je hoort". Liefst een geruisloos blok. Ik hoorde ook ditzelfde maar weet niet of het in dezelde gradatie is als jouw. Dat tikken. Mijn kleppen hoefden niet te worden gesteld. Mischien kan je denken aan andere middelen. Olie verversen en met middel het blok schoonrijden bijvoorbeeld. Voordat ik de auto naar John deed moet ik zeggen dat na dit te hebben gedaan hij heel mooi liep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2006 22:55 #636090 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag aan de kenners
Idd Frans, geen tikjes of andere bijgeluiden.
195 op de teller is ook geen probleem.


@ Thomas, Ik kan je niet verder helpen,zoiets moet je toch ff horen om goed te kunnen beordelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2006 23:25 #636091 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag aan de kenners
Ik ben ooit eens een paar keer opgehouden bij de 170. 't werd mij beetje te gek. Boven 50 KM te hard is auto kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2006 23:45 #636092 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vraag aan de kenners
Hallo Thomas,
Het "tikken" van het blok kan ook veroorzaakt worden door slijtage van de nokkenas. Hoe staat het met de dikte van de klepstelplaatjes? Loopt de nokkenas misschien over de rand van de klepstoter? Is er misschien wat compressie verschil?

Groet Timen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2006 23:56 #636093 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag aan de kenners
heb dat tikje ook gehoord bij de 360 van Thomas.

als je vermoeide 1400jes gewend bent geen opmerkelijk geluid, maar het klinkt inderdaad niet helemaal gezond.

het komt in ieder geval van boven uit de kop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-01-2006 11:08 #636094 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Vraag aan de kenners
Timen,

De plaatjes hebben allemaal nog een dikte van +- 4 mm of meer. Ik weet niet of de nokken over de rand van de stoters lopen. Dit zou ik dan moeten controleren. Komt compressieverschil ook door de kleppen/nokkenas? Hoe kan ik dat meten?

Ik ben van plan binnekort ook nog eens de olie te verversen.

@ Frans, je hebt het alijd over 'het blok schoonrijden'. Dit lijk me geen oplossing voor een tikkende cilinderkop, maar er is tegenwoordig ook niet zoveel sprake meer van een vuile motor waarbij dit nodig is. Met de huidige brandstoffen krijg je nauwelijks nog aanslag. Vuile motoren rijden vaak al een tijdje rond met deze aanslag. Toen ik de auto kocht, ging er trouwens wel meteen een flesje Wynn's in, maar meer voor het idee.

(Bericht gewijzigd door randomhero op 5 januari 2006)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2006 11:29 #636095 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraag aan de kenners
4 mm is goed. vulplaatjes waren leverbaar van 3.50 tot 4.50 mm, met stapjes van 0.05.

met de kleinste dikte zou de nok de klepstoter nog zeker niet mogen raken, overigens.

ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die op LPG in vrij korte tijd alle stelruimte weggereden had. die had toen bij een machinefabriek een set plaatjes laten afslijpen om weer op de goede maat te komen. die zijn gemonteerd, hij is terug gegaan naar benzine, en heeft er daarna nog meer dan een ton bijgezet zonder problemen. opnieuw stellen hoefde ook niet meer.


nog een mogelijkheid van het tikje, is een lichte speling van een klepstoter, waardoor die in zijn boring 'rammelt' als ie door de nok ingeduwd wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-01-2006 12:02 #636096 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Vraag aan de kenners


nog een mogelijkheid van het tikje, is een lichte speling van een klepstoter, waardoor die in zijn boring 'rammelt' als ie door de nok ingeduwd wordt.


Dit is wat de Volvo-monteur ook zei. Dat je het bij een warme pas hoort heeft misschien met smering te maken lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2006 12:37 #636097 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vraag aan de kenners
Dat de nokvolgers (klepstoters) teveel speling in de boring hebben als de motor nog geen 200.000 km gelopen heeft geloof ik zomaar niet.
Ik kom nogal eens een cilinderkop tegen van over de 500.000 km en meer, maar ik heb nog nooit nieuwe nokvolgers gemonteerd. De feitelijk dikte van de klepstelplaatjes zegt ook niet alles over de conditie van de kleppen. Het technische verhaal er achter laat ik (voorlopig) maar achterwege.
Nokkenasslijtage komt nogal eens voor.
Het "tikken" kan ook nog veroorzaakt worden door de zuigerveren, vandaar mijn vraag over de compressie.

Groet Timen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets