Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-12-2018 10:35 #635032 door V300 register
Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10 is gemaakt door V300 register
Beste Volvo-liefhebbers,

Momenteel ben ik bezig met het installeren van de solex 28/34 Z10 van de 1.7 volvo 340 op een oude Renault Trafic. Het lijkt al aardig te werken en vermogen op te leveren, maar voor optimale tuning ik heb nog 2 vragen waar ik mee zit (het was me op dit forum al duidelijk geworden dat de vlotter nieuw moet zijn).

1) In de bijlage heb ik een foto van dezelfde carburateur van google geplaatst. Ik vraag me af waar deze aansluitingen voor zijn. Ik heb de onderst nu op de vacuumvervroeger, maar twijfel of dit klopt. De andere slang is nu afgetobt, maar ik twijfel of dit een vacuum of benzineretour is.

2) Ik vroeg me af hoe de dampbelafscheider precies hoort te worden aangesloten. Klopt het dat de aanvoerslang vanuit de pomp hierop zit en hij daarna naar de aanvoer op de carb gaat en een andere slang vanuit de dampbelafscheider als retour naar de tank teruggaat?

Bij voorbaat dank!

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-12-2018 12:36 #980168 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10
Zo uit het hoofd was die slang links bij je pijl van de vlotterkamerontluchting. De rechter is volgens mij het vacuum voor de Renix.

Hoe de dampbelafscheider gemonteerd zit weet ik zo niet. Wel de tip om de slangklemmen op de aansluitingen maar heel losjes aan te draaien, anders knijp je de plastic aansluitingen dicht. Ook de tip om dat ding niet boven de motor te hangen, deze willen nog wel eens gaan lekken.

Maar waarom de keuze voor deze carburateur? Deze hebben een paar zwakke plekken die aandacht vragen. De voet trekt gemakkelijk krom wanneer hier geen koelvloeistof langs stroomt (lees niveau te laag) en vlotters gaan maar een aantal jaren mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-12-2018 19:56 #980169 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10

General Custom;252623 schreef : Maar waarom de keuze voor deze carburateur?


Standaard zit er bij een Trafic een enkelvoudige Solex op, dat kost je dik 10 pk ten opzichte van de 340. En kromtrekken doen die dingen net zo hard dus dat maakt dan toch niet uit ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2018 22:00 #980172 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10
Een isolatieblok plaatsen scheelt al wat, en anders de carburateur van een 440 1.7 gebruiken. Die hebben een dikkere voet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2018 07:41 #980174 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10
Precies, wat Joost zegt. Daaraan toegevoegd; op het juiste moment vastzetten scheelt ook veel, daar gaat het bij veel mensen ook mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2018 09:24 #980176 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10
Ontzettend bedankt voor de snelle reacties!

De reden is inderdaad wat extra vermogen creëren en omdat het me een relatief simpel en leuk projectje leek. Gisteravond even het bovenste slangetje los gehaald; deze moet dus als vlotterontluchter nergens op aangesloten als ik het goed begrijp? Aangezien ik de carb inclusief in/uit laat spruitstuk heb vervangen, zat het isolatieblok er al bij, dus ik ga er even vanuit dat hij niet te vast is gedraaid. Ik denk nog even te wachten met het vervangen van de vlotter, aangezien hij nu stationair perfect en rustig loopt (al wel 1 in huis voor reserve).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-12-2018 19:54 #980181 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10
Volgens mij zit dat slangetje bij de 340 aangesloten op het vaccuum met een begrenzing zodat je een zeer lichte onderdruk krijgt. Mijn gezond verstand zegt dat je dat slangetje ook wel ergens weg kunt hangen. Wel een slangetje er aan zodat er nooit benzine op de spruitstukken kan lopen.

Als je carburateur op het spruitstuk zit, vooral niet loshalen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2018 15:32 #980222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluitingen carburateur solex 28/34 Z10
Ik kwam vandaag toevallig een servicebulletin tegen met de aansluitingen van de dampbelafscheider. Zie bijlage.
Verder heeft de 1.7 volgens dat servicebulletin ook een terugslagklep in de brandstoftoevoerleiding, welke de 1.4 niet heeft. Ook die zal er wellicht niet toevallig zitten.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets