Volvo 1.7 injectie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2018 01:22 #634864 door V300 register
Volvo 1.7 injectie is gemaakt door V300 register
Er is al weleens gesproken over ombouw naar injectie op dit forum, ik heb er al best wat dingen over gevonden uit het verleden.


Ik was hierover in gesprek met Bart, maar omdat dit in het advertentie subforum was en ik vandaag eens wat foto's gemaakt heb maak ik maar even een nieuw onderwerp hiervoor in het correcte subforum.

Om nog even op de discussie terug te komen:

General Custom;250034 schreef :

Robert340;250032 schreef :

General Custom;250010 schreef : Ik heb eens gekeken naar een ombouw van 1.7 naar injectie. Met de onderdelen van een 1.8i moet het zelfs te doen zijn om enkel het inlaatspruitstuk en alles daarboven over te zetten, een aansluiting voor de lambdasonde te maken op de uitlaat, injectie-brandstofpomp monteren, en het bijbehorende computerspul aansluiten. Voor het mooie is zelfs de originele pannekoek-luchtfilter pas te maken op de injectiecarburateur. Als je het écht mooi wilt doen kun je ook de nokkenas wisselen, maar dat houdt wel in dat ook de distributieriem los moet.

Eigenlijk is zo'n monopoint-injectie gewoon een veredelde computergestuurde carburateur, deze werkt nog steeds op het principe van benzine in het spruitstuk kwakken en hopen dat het op de goede plaats terecht komt.



Weet je zeker dat de cilinderkop gelijk is? En de aansluiting van de carburateur en de monopoint hetzelfde is bedoel ik.
Heb hier ook een discussie gerelateerd eraan gevonden: www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=9151


De aansluiting van de carburateur en monopoint is niet hetzelfde, vandaar dus het spruitstuk overzetten. De spruitstukken heb ik visueel vergeleken en ik denk dat het passend te maken moet zijn.
Een adapterplaat tussen het carburateur-spruitstuk en de monopoint gaat in elk geval niet werken ivm de afstand tot de motorkap.


Er zal in ieder geval een ander luchtfilter gebruikt moeten worden want dit gaat zo te zien niet samen.
Volvo 340 B172 1.7 blok uit 1989 met Solex carburateur:

Bijlage:

zij aanzicht (inderdaad geen ruimte om het 340 luchtfilter hoger te plaatsen):

Bijlage:

En nu vergeleken met een '86 B172 injectie cilinderkop van een Volvo 480 1.7i:

Bijlage:



Bijlage:

Dan het bovenste gedeelte van het inlaat traject eraf gehaald, zie hier nog het onderste gedeelte van het inlaat spruitstuk met eronder een injectorrail:

Bijlage:

Bijlage:


De injectoren gaan in deze gaten:

Bijlage:

Bijlage:

Erboven zitten ook bevestigingspunten:

Bijlage:



Zo gaan ze erin:

Bijlage:

Bijlage:

En ten slotte nog een andere Renix dan we gewend zijn:

Bijlage:



Als ik dit zo bekijk dan lijkt het erop dat dit inlaat spruitstuk alleen als gecontroleerde lucht toevoer gebruikt wordt en de benzine via de injectorrail wordt geïnjecteerd, heeft iemand hier meer kennis van?
Als dit zo is dan kan er denk ik wel een efficiëntere verbranding en meer power worden gerealiseerd dan met een carburateur, zeker in combinatie met bijv. een megasquirt (in plaats van die renix): megasquirt.info/

Ik heb deze spullen van iemand overgenomen die een 480 uit 1986 naar de sloop ging brengen en ze er nog zelf van af kunnen halen.


De injectorrail stond vol met benzine toen ik hem los haalde dus ik weet zeker dat het voor benzine is gebruikt.

Ik ga de nokkenas er in ieder geval ook uithalen, heeft iemand misschien nog een losse nokkenas van een b172 uit een 340 waar foto's van gemaakt kunnen worden ter vergelijking of een naslagwerk ervan? Ben benieuwd of er verschil tussen zit vergeleken met de carburateur versie.

Groeten Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2018 10:11 #975234 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 1.7 injectie
Frits heeft een 1.7 GTE motor in z'n 340 gelegd, ook multipoint injectie. Was wel een complete motor swap; bij het overzetten van een carb naar injectie kop loop je gegarandeerd tegen onvoorziene zaken aan.

Passing van spruitstukken en luchtfilter is het minste waar ik me zorgen om zou maken, dikke kans dat er bijv een ander vliegwiel op moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2018 11:15 #975236 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 injectie
Hier wat info ter vergelijking van de verschillende varianten:
www.ultimatespecs.com/car-specs/Renault/...9-II-17-GTX-TXE.html Renault F2N met carburateur
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/67...340-GL---GLE-17.html 340 1.7 carburateur
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/4540/Volvo-460-17.html 460 1.7 carburateur
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/4538/Volvo-460-17i.html 460 1.7 injectie
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/677/Volvo-480-ES-17.html Kale 480
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/68...o-480-S---ES-17.html < Een 480S 1.7 heeft minder pk dan een "kale" 480 1.7
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/4539/Volvo-460-18i.html 460 1.8 injectie
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/4537/Volvo-460-20i.html 460 2.0 injectie
www.ultimatespecs.com/car-specs/Volvo/4537/Volvo-460-20i.html facelift model 460 2.0 injectie

Een nokkenas kan dus nog gewisseld worden van een ander blok neem ik aan, tenzij er een extra nokje voor een mechanische brandstofpomp op een andere plek zit.
Van de ongeblazen motoren lijkt een 1.7i blok van een 480 ("Kale 480") de beste optie als ik de gegevens op die website mag geloven.
En het verschil in pk's kan ook toe te schrijven zijn aan een efficiënter injectie systeem dan carburateur + meer compressie, dus ik ben wel benieuwd of het een andere nokkenas is.
Een turbo kan natuurlijk nog opgevoerd worden, maar dan wordt het een project auto die nooit af is waar ik niet veel voor voel.
Ik wilde toen heel graag het complete blok overnemen, maar dat zag de verkoper niet zitten dus ik heb gepakt wat ik pakken kon van die 480. Dat ik de complete cilinderkop mocht losmaken en overnemen was al heel wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2018 19:45 #975246 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 injectie
De nokkenas van een injectie mist het nokje voor de mechanische brandstofpomp.

Je kunt de zoekfunctie een keer gebruiken van dit forum en Volvo 300 Mania, er is namelijk al zeer veel over gesproken. Voor ervaring uit eerste hand zou je een pb naar Diede (setsunakaede op het forum) sturen. Hij heeft een 1.7 injectie in een 340 1.7 gelegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2018 21:35 #975250 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 1.7 injectie
Het nokje van een mechanische brandstofpomp is ook totaal niet boeiend want daar heb je niets aan voor wat betreft een injectie ombouw, veel te lage opbrengst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2018 21:57 #975252 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 1.7 injectie
Ergens heb ik een onderdelenboek van de vroege 440/460 serie, omdat ik zelf een 460 1.7i heb (1990). Ik zal komend weekend even voor je zoeken wat de verschillen zijn tussen de B172KPD en de B18FP.

Zo'n multipoint injectie rijdt heerlijk trouwens. Wel een toerenmotor, daar moet je van houden. Als ik met de aanhanger op pad moet, pak ik liever m'n 360.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2018 17:03 #975275 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 1.7 injectie
Ik heb inderdaad een 1.7 multipoint (B18EP) in mijn 340 liggen, dat is een volledige motorswap geweest waarbij de carterpan van de originele 1.7 gebruikt is en het inlaatspruitstuk omgelast is. Verder is alles van de 440 gebruikt en een sportluchtfilter geplaatst.
Ook de uitlaat is custom werk en de elektronica gaat wat aanpaswerk nodig hebben.

Al het moeilijke uitzoek- en paswerk is echter vóór mij gedaan, het enige wat ik moest doen was moeilijk veel foto's maken bij het helpen uit de donor lepelen, documentatie schrijven en alles labelen, en daarna thuis de hele boel weer op de juiste manier in mijn eigen auto frutsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets