Bokken op de snelweg

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2015 15:01 #959108 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken op de snelweg

volvobot;238345 schreef : (heb geen fohn)


Dus om die baard na het wassen te drogen laat je hem bij 140km/u uit het raampje wapperen?? :humor:

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-10-2015 18:56 #959119 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken op de snelweg
Er wordt nu in de richting gedacht van thermostaatklep, luchtfilterslang, defrosterslang met bevriezing van de carburateur tot gevolg.
Maar is er ook nog een andere verklaring denkbaar voor dit bokken nadat ik nog geen minuut 140/150 km/h heb gereden, om vervolgens weer 120 km/h (probeer) te rijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2015 09:37 #959132 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken op de snelweg

volvobot;238384 schreef : Er wordt nu in de richting gedacht van thermostaatklep, luchtfilterslang, defrosterslang ....?


In vroeger tijden zat er op de luchtingang van de carburateur (op het luchtfilterhuis) een heveltje waarmee je de luchtweg kon instellen: ofwel via een buis vanachter een plekje bij het front (luchtinlaat) van de auto ('koude' buitenlucht), ofwel via een buis vanaf het uitlaatspruitstuk ('verwarmde' lucht).
De autobezitter moest zelf bij het inzetten van de winter het heveltje omzetten naar 'lucht van het spruitstuk'.
Daardoor reed de auto beter bij koud weer.
Het is mij niet bekend dat een vergeten het heveltje om te zetten leidde tot echte storingen, dwz. je kon best rijden met het heveltje in de 'verkeerde' stand.
De hier besproken thermostaatklep doet niets anders dan een buitentemperatuurafhankelijk omzetten van het heveltje.
De klep kan enkel vastzitten in de ene stand (altijd voorverwarmde lucht=geen relatie tot bevriezen van iets), de andere stand (altijd buitenlucht: op dit moment is het buiten niet zo koud dat er iets gaat bevriezen aan de carb.) of ertussenin.
Mijn mening is dan ook dat de besproken klep er niets mee te maken heeft.

Zoals TS op de sleuteldag reeds te horen kreeg, kan ie het zelf vinden door de klep mechanisch (klemzetten) in de open stand te fixeren (en dan de rijproef te doen) of in de gesloten stand te fixeren (eveneens met de rijproef).
Ook mogelijk is het klephuis geheel weg te nemen en de ingang van het luchtfilterhuis te verbinden met het buisdeel vanaf het spruitstuk (via een stuk wijde slang of een provisorische slang van duct-tape) c.q. met de buis die naar de grille loopt.

TS kan misschien iets preciezer beschrijven wat er precies gebeurt: b.v. "ik rijd vanaf huis (koude motor) 100 m tot aan de snelwegoprit, geef aanhoudend gas totdat ik 150km/u rijd, laat dan het gaspedaal geheel los en raak het niet meer aan: dan begint de motor te bokken totdat de auto stil staat" (hopelijk op de vluchtstrook).

Zelf denk ik trouwens aan een benzine- of ontstekingsprobleem.

rusty

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-10-2015 12:04 #959135 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Bokken op de snelweg
Ik heb nog niet iets gelezen over de verwarmingsplaat of -blok onder de carb die gevoed wordt met koelwater daar zou ook een verstopping in kunnen zijn waardoor de carb niet opgewarmd wordt of niet genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2015 18:03 #959140 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken op de snelweg

2 Fast 4 U;238402 schreef : Ik heb nog niet iets gelezen over de verwarmingsplaat of -blok onder de carb die gevoed wordt met koelwater daar zou ook een verstopping in kunnen zijn waardoor de carb niet opgewarmd wordt of niet genoeg.


dat kan ook zijn inderdaad. doordat het vrij dunne kanaaltjes/slangen zijn wil dit nog wel eens dicht gaan zitten met prut als de verversing van de koelvloeistof niet volgens schema gedaan wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2015 12:32 #959146 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bokken op de snelweg
ik denk ook aan bevriezen, ivm hogere voertuigsnelheid op deellast (constante snelheid op de snelweg) zeker met de droge lucht van de laatste tijd zijn het daar de ideale omstandigheden voor, het hoeft er buiten niet voor te vriezen...

volvobot;238345 schreef : Zou het helpen als ik de zwarte flexibele slang tussen carrosserie en luchtfilterhuis los maak, en deze slang draai, zodat ie minder buitenlucht pakt, maar meer lucht uit het motorcompartiment?

zit naast de radiateur/rechter koplamp de zwarte isolatieplaat (kun je door de grille heen al zien, is net zo hoog als de radiateur) er nog? daar zit een gebogen stukje aan die een directe rijwind instroom voor de luchtinlaat blokkeert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2015 19:40 #959214 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken op de snelweg
Inmiddels gekeken. Er zit haaks op de radiateur links en rechts wel iets van zwarte plaatjes. Als je die bedoelt, dan zit het er nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets