Temperatuur en wisselend toerental
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Normaal gesproken staat de meter op ongeveer 1/3.
Ik ben maar even gestopt, want het leek me niet helemaal goed.
De radiateur was behoorlijk warm, zelfs het plaatwerk boven de radiateur voelde behoorlijk warm aan.
Geen koelvloeistoflekkage geconstateerd, koelslangen zijn niet hard of lek. De ventilator doet het ook.
Koelvloeistof is nog normaal van kleur, de olie is ook normaal van kleur (lichtgoudbruin) maar ik zag wel kleine belletjes op de peilstok...?
Na een tijdje met de motor uit was de temperatuurmeter nog steeds over de helft. Toen ik weer de snelweg opging ging de temperatuur wel weer naar links, waarschijnlijk door rijwind, maar de meter ging zelfs even naar een 1/4, en toen weer naar 1/3. Heel apart.
Is het normaal dat bij stadsverkeer (lage snelheid, wachten stoplichten etc) de temperatuur zo snel oploopt naar 3/4?
Waar zou dit op kunnen duiden, en wat zou ik nog verder kunnen uitzoeken?
Zou het aan de thermostaat kunnen liggen of is dat te simpel gedacht?
Een ander probleem is, jawel, de carburateur.. het toerental is bij stationair lopen nogal wisselend. Het schommelt rond de 1000 toeren (tussen +/- 800 en 1200 toeren), maar soms schommelt die richting de 2000 toeren.
Valse lucht?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
als het metertje ineens andere waarden aangeeft kun je er vanuit gaan dat er iets stuk is gegaan, als ik je verhaal lees is de thermostaat eerste verdachte
kun je testen door de koude motor te starten en aan de koelslang te voelen bij de thermostaat; als de thermostaat open blijft staan wordt deze slang langzaam maar zeker handwarm. Als de thermostaat werkt zoals 'ie hoort moet de slang een tijdje koud/lauw blijven en vrij plotseling merkbaar opwarmen (dan gaat de thermostaat open en is er circulatie)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Het kan zijn bij een 1700 dat de koelvloeistofslang die aan de linkerkant van de kop naar de radiator gaat, lek is. Dit zie je (bijna) niet als dit het geval is waar hij tegen de kop zit gemonteerd. Op deze plaats zit geloof ik ook de thermostaat tegen het motorblok, dus kun je daar meteen naar kijken.
Carburateur is bij een 1.7 9 van de 10 keer een kromme voet of lekke vlotter. De kromme voet kan komen door te weinig koelvloeistof (heb ik ooit gehad) al dan niet door lekkage. Dit kun je testen met een bus deo o.i.d.
Een lekke vlotter kan ook voor vage problemen zorgen. Deze kun je wegen of demonteren en ter controle op een bakje water laten drijven en vergelijken met een goede vlotter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Kromme voet wil ik straks even controleren met WD40.
Thermostaat lijkt goed, maar vind ik lastig te zeggen. Ik kan niet zo goed inschatten hoe warm of heet die moet aanvoelen bij koude motor, en hoe lang het moet duren om een bepaalde temperatuur te bereiken.
Na een paar km rijden is de slang echt wel heet. Bij koude start, wordt ie wel warm, maar niet zo heet als na een stukje rijden.
Ik heb de auto nog niet zo lang. Volgens de vorige eigenaar is het normaal dat de temperatuurmeter bij snelwegverkeer op een 1/3 staat, en bij stadsverkeer met veel stapvoets rijden en stoplichten vrij snel oploopt naar 3/4. Dan slaat de ventilator aan. Dit zou normaal moeten zijn heb ik me laten vertellen.
Toch lijkt het me wenselijker dat de ventilator al eerder aanslaat. 3/4 op de tempmeter lijkt me vrij heet, als je bedenkt dat de temperatuurmeter bij snelwegverkeer maar op 1/3 staat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Verder zou ik eerlijk gezegd een temperatuurmeter van 30 jaar oud ook niet meer volledig vertrouwen. Als je zeker wil zijn van je thermostaat dan kun je hem er best uithalen en er water in gieten, loopt het water niet weg, dan is hij nog goed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Belletjes op de oliepeilstok warme motor. Betekent dat nog iets? Goedkope olie oid?
Is het nog raadzaam om een aanpassing te doen, zodat de ventilator eerder aanslaat?
Het zou goed kunnen dat de temperatuurmeter niet helemaal betrouwbaar meer is. Maar het lijkt me toch nog wel heftig dat het streepje van de temperatuur naar ruim 3/4 gaat met stadsverkeer kan gaan. Terwijl de temperatuurmeter normaal op 1/3 staat. Ik bedoel te zeggen dat het bereik tussen koud en warm te groot is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Je kunt hem ook eruit halen en in een pannetje water leggen. Thermometer erin, water verhitten op het fornuis en in de gaten houden bij welke temperatuur hij opent, en op welke hij geheel geopend is.
(en of 'ie uberhaupt wel weer sluit)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
In stadsverkeer kan het tamelijk normaal zijn dat de temperatuur hoog oploopt. Het valt mij vaak op, als ik in een stad wandel en er auto's voor een verkeerslicht wachten, dat ik de koelventilator hoor draaien. (Kun je, zoals je zult weten, horen als je in de omgeving van zo een auto bent). Zelfs bij nogal wat nieuwe auto's hoor ik dat. Bij nieuwe auto's verbaast mij dat enigszins omdat het koelsysteem daar immers altijd wel in orde zal zijn. Het aanslaan van de koelventilator van auto's bij stilstaan voor een verkeerslicht kan uiteraard ook een gevolg zijn van de rijstijl van een bestuurder. Rauzen zal de motortemperatuur eerder doen stijgen (naar exhorbitante waarde).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.