Temperatuur en wisselend toerental

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2015 18:10 #633795 door V300 register
Temperatuur en wisselend toerental is gemaakt door V300 register
Vandaag reed ik met mijn 1.7 en zag na een snelwegrit en een relatief klein stukje stadsverkeer de temperatuurmeter oplopen naar driekwart.
Normaal gesproken staat de meter op ongeveer 1/3.
Ik ben maar even gestopt, want het leek me niet helemaal goed.
De radiateur was behoorlijk warm, zelfs het plaatwerk boven de radiateur voelde behoorlijk warm aan.
Geen koelvloeistoflekkage geconstateerd, koelslangen zijn niet hard of lek. De ventilator doet het ook.
Koelvloeistof is nog normaal van kleur, de olie is ook normaal van kleur (lichtgoudbruin) maar ik zag wel kleine belletjes op de peilstok...?
Na een tijdje met de motor uit was de temperatuurmeter nog steeds over de helft. Toen ik weer de snelweg opging ging de temperatuur wel weer naar links, waarschijnlijk door rijwind, maar de meter ging zelfs even naar een 1/4, en toen weer naar 1/3. Heel apart.
Is het normaal dat bij stadsverkeer (lage snelheid, wachten stoplichten etc) de temperatuur zo snel oploopt naar 3/4?
Waar zou dit op kunnen duiden, en wat zou ik nog verder kunnen uitzoeken?
Zou het aan de thermostaat kunnen liggen of is dat te simpel gedacht?

Een ander probleem is, jawel, de carburateur.. het toerental is bij stationair lopen nogal wisselend. Het schommelt rond de 1000 toeren (tussen +/- 800 en 1200 toeren), maar soms schommelt die richting de 2000 toeren.
Valse lucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2015 19:23 #958396 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temperatuur en wisselend toerental
dat een radiateur en alles eromheen heet wordt is logisch, het koelsysteem is op bedrijfstemperatuur zo'n 90 graden.

als het metertje ineens andere waarden aangeeft kun je er vanuit gaan dat er iets stuk is gegaan, als ik je verhaal lees is de thermostaat eerste verdachte

kun je testen door de koude motor te starten en aan de koelslang te voelen bij de thermostaat; als de thermostaat open blijft staan wordt deze slang langzaam maar zeker handwarm. Als de thermostaat werkt zoals 'ie hoort moet de slang een tijdje koud/lauw blijven en vrij plotseling merkbaar opwarmen (dan gaat de thermostaat open en is er circulatie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-09-2015 17:06 #958405 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur en wisselend toerental
Dat ga ik morgenochtend eens testen met koude motor, bedankt voor je hulp! (ook bedankt voor je tip van insmeren kmtellerkabel!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-09-2015 18:31 #958409 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur en wisselend toerental
Staat de koelvloeistof ook nog op peil?
Het kan zijn bij een 1700 dat de koelvloeistofslang die aan de linkerkant van de kop naar de radiator gaat, lek is. Dit zie je (bijna) niet als dit het geval is waar hij tegen de kop zit gemonteerd. Op deze plaats zit geloof ik ook de thermostaat tegen het motorblok, dus kun je daar meteen naar kijken.

Carburateur is bij een 1.7 9 van de 10 keer een kromme voet of lekke vlotter. De kromme voet kan komen door te weinig koelvloeistof (heb ik ooit gehad) al dan niet door lekkage. Dit kun je testen met een bus deo o.i.d.
Een lekke vlotter kan ook voor vage problemen zorgen. Deze kun je wegen of demonteren en ter controle op een bakje water laten drijven en vergelijken met een goede vlotter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-09-2015 18:25 #958441 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur en wisselend toerental
Het koelvloeistofniveau staat niet op maximumpeil, maar iets boven onderste streepje. Ik heb echter nog geen lekkage kunnen constateren.
Kromme voet wil ik straks even controleren met WD40.

Thermostaat lijkt goed, maar vind ik lastig te zeggen. Ik kan niet zo goed inschatten hoe warm of heet die moet aanvoelen bij koude motor, en hoe lang het moet duren om een bepaalde temperatuur te bereiken.
Na een paar km rijden is de slang echt wel heet. Bij koude start, wordt ie wel warm, maar niet zo heet als na een stukje rijden.
Ik heb de auto nog niet zo lang. Volgens de vorige eigenaar is het normaal dat de temperatuurmeter bij snelwegverkeer op een 1/3 staat, en bij stadsverkeer met veel stapvoets rijden en stoplichten vrij snel oploopt naar 3/4. Dan slaat de ventilator aan. Dit zou normaal moeten zijn heb ik me laten vertellen.
Toch lijkt het me wenselijker dat de ventilator al eerder aanslaat. 3/4 op de tempmeter lijkt me vrij heet, als je bedenkt dat de temperatuurmeter bij snelwegverkeer maar op 1/3 staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-09-2015 18:37 #958443 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur en wisselend toerental
Ik heb me laten vertellen dat WD40 niet werkt.

Verder zou ik eerlijk gezegd een temperatuurmeter van 30 jaar oud ook niet meer volledig vertrouwen. Als je zeker wil zijn van je thermostaat dan kun je hem er best uithalen en er water in gieten, loopt het water niet weg, dan is hij nog goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2015 09:15 #958452 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Temperatuur en wisselend toerental
wd40 is gezien zijn smerende werking 'vettig'. alcohol-achtigen (of andere oplossers) en 'vet' mengen is niet zo effectief voor beide stoffen. beter kun je voor een echte 'schoonmaker' gaan zoals remmenreiniger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-09-2015 18:31 #958462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur en wisselend toerental
Remmenreiniger had ik niet voor handen, en heb het dus toch maar met WD40 geprobeerd. Dat leek allemaal goed. Toch maar een keer met remmenreiniger controleren...
Belletjes op de oliepeilstok warme motor. Betekent dat nog iets? Goedkope olie oid?
Is het nog raadzaam om een aanpassing te doen, zodat de ventilator eerder aanslaat?
Het zou goed kunnen dat de temperatuurmeter niet helemaal betrouwbaar meer is. Maar het lijkt me toch nog wel heftig dat het streepje van de temperatuur naar ruim 3/4 gaat met stadsverkeer kan gaan. Terwijl de temperatuurmeter normaal op 1/3 staat. Ik bedoel te zeggen dat het bereik tussen koud en warm te groot is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2015 21:16 #958465 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temperatuur en wisselend toerental
heb je die thermostaat al eens gecontroleerd?
Je kunt hem ook eruit halen en in een pannetje water leggen. Thermometer erin, water verhitten op het fornuis en in de gaten houden bij welke temperatuur hij opent, en op welke hij geheel geopend is.
(en of 'ie uberhaupt wel weer sluit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-09-2015 13:27 #958468 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuur en wisselend toerental
Schakelaar in cabine maken waarmee je de ventilator handmatig kunt aanzetten. Dat lost het probleem bij de bron niet op, maar als je weet dat het er aankomt (hoog oplopen van de temperatuur) kun je alvast je ventilator aanzetten. Zal mogelijk helpen dat het probleem binnen de perken blijft.
In stadsverkeer kan het tamelijk normaal zijn dat de temperatuur hoog oploopt. Het valt mij vaak op, als ik in een stad wandel en er auto's voor een verkeerslicht wachten, dat ik de koelventilator hoor draaien. (Kun je, zoals je zult weten, horen als je in de omgeving van zo een auto bent). Zelfs bij nogal wat nieuwe auto's hoor ik dat. Bij nieuwe auto's verbaast mij dat enigszins omdat het koelsysteem daar immers altijd wel in orde zal zijn. Het aanslaan van de koelventilator van auto's bij stilstaan voor een verkeerslicht kan uiteraard ook een gevolg zijn van de rijstijl van een bestuurder. Rauzen zal de motortemperatuur eerder doen stijgen (naar exhorbitante waarde).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets