diesel overbouwen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-11-2009 21:47 #629741 door V300 register
diesel overbouwen is gemaakt door V300 register
hallo mensen ik heb een diesel 340 uit 89 het motertje is perfekt alleen de body is weg gerot mijn vraag is kan ik het hele gebeuren gewoon over zetten in een willekeurige 340 of gaat dat niet
gegroet mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2009 21:54 #807873 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic diesel overbouwen
Volgens mij moet je het brandstofsysteem van benzinetank tot motor overbouwen. Verder past alles in principe gewoon in "elke" 340.

De diesel uitvoering had ook standaard de uitsparingen voor de mistlampen in de voorbalk. Als je mistlampen hebt en wilt behouden moet je gaten maken. Verder zijn er volgens mij geen verschillen. Wie verbeterdtdtdte me? :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-11-2009 22:12 #807884 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diesel overbouwen
Uitlaat ook nog denk ik, plus de rest van de aandrijflijn? Veel is misschien uitwisselbaar met een 1700, maar de kans dat je die treft als 'slachtoffer' is vrij klein. Klokkenwinkel zit een gloeispiraalding in, ook niet vergeten :) Verder zul je het op kenteken ook netjes moeten krijgen, dus dat betekent dat je langs de RDW moet. Aangezien er typegoedkeuring is voor een diesel-340 zou dat niet al te grote problemen op moeten leveren denk ik zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-11-2009 22:13 #807885 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diesel overbouwen
Het is inderdaad best veel werk. Wel leuk om te doen, maar wel veel werk. Als je de donorauto goed bekijkt voordat je het uit elkaar haalt is het met 2 man wel redelijk vlot gedaan, die motoren bak je er relatief eenvoudig uit. De versnellingsbak, aandrijfas etc kost niet de wereld aan tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-11-2009 23:26 #807896 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diesel overbouwen
340 diesel heeft toch een 360 body, zit daartussen zo weinig verschil? Ik ben er niet zo van op de hoogte.

Ik zou dan trouwens meteen voor een oldtimert gaan! Veel meer kans dat hij blijft bestaan, ook na de invoering van de km-heffing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2009 23:40 #807897 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic diesel overbouwen
als je hem ombouwt moet je het ook opnieuw laten keuren bij de rdw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2009 23:59 #807898 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic diesel overbouwen
klopt, als brandstofwijziging.

maar je hebt er behoorlijk wat werk aan!, 't is idd een 360 body maar een beetje een mengelmoes van 340 en 360 apparatuur.

diesel werkt met transaxle, dat houd in dat de versnellingsbak aan de voorzijde door een vaste buis uiteindelijk door de motor ondersteund wordt, en vlakbij de montage van het diff een balk hangt waardoor hij nog eens aan de onderzijde van de body hangt. dit is specifiek 360 en hoort niet bij de 340.

dan is er de kunststof zadeltank, deze hangt in feite boven de versnellingsbak en is alleen mogelijk icm de transaxle constructie!!

volgens mij is echter de motorophanging hetzelfde als van de 340, bij de diesel zit het brandstoffilter ter hoogte (of misschien zelfs op de montagegaten van) de 360 motorsteunen

ik weet iig wel dat de bij 340 D16 en B172 bekende alu steuntjes met de 45gr motorrubbers aan de voorzijde van het blok aanwezig zijn.



maaaaaarrrr, ik ben wel van mening dat het kan, alleen dan net even wat anders. als je de 340 brandstoftank behoud, en de motor incl transaxle ophanging overbouwd, kun je de originele achterste steun versnellingsbaksteun van de 340 behouden.

test wel van te voren of de tank met diesel lekvrij is, diesel kruipt meer als benzine en dat is in principe de reden waarom er gekozen is voor een gesloten kunsstof tank. ipv een gelaste zoals bij de 340, lekt hij op de bovenste helft waar de aanhechting van de 2 delen zich bevind dan rondom 2/3mm materiaal wegschuren, goed rond de naad de zinklaag verwijderen en rondom dichtlassen.

zaken als bedrading, uitlaat, brandstofleidingen e.d. is 1 op 1 overzetten, appeltje eitje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-11-2009 00:56 #807899 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diesel overbouwen
diesel is g??n transaxle.

ophanging van motor en bak is 100% gelijk aan de 1700

hij heeft gewoon een alu aandrijfas met de inbus stroppen aan het eind. net als de 1.7 zit er aan de ingaande as van de bak een trillingsdemper op geschoven.

[edit]zie 2 berichten verderop voor uitleg[/edit]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2009 09:39 #807910 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic diesel overbouwen
hea, in een werkplaatshandboek dat ik gister door twijfel aan 't doorbladeren was stond toch echt dat 't met transaxle systeem geleverd was:S vage shit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-11-2009 11:18 #807914 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic diesel overbouwen
We waren denk ik beiden verward met de terminologie.

Het is w?l transaxle, g??n torquetube.

B14 en B17 hebben ook transaxle. zelfs een vario is een transaxle.
transaxle betekent namelijk bak en differentieel op 1 plaats tussen de aangedreven wielen.

een 360 is dus transaxle m?t torquetube (starre verbinding motor-bak)
de overige (inc diesel) zijn transaxle z?nder torquetube.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets