Gereden zonder olie

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 09:51 #628782 door V300 register
Gereden zonder olie is gemaakt door V300 register
Dag leden van de volvoclub,

Het gemiddelde van 1 keer per maand iets stuk gaan blijft doorzetten aan m'n volvo.

Nu is het echter iets ernstiger en volledig m'n eigen fout.

Ik had m'n auto naar de garage gebracht, omdat er een koelslang was doorboord door de stelschroef van de distributiering. Dit is gemaakt in de garage, alsmede de montage van de pook en het achterlicht.

Een week daarvoor was het lampje dat aangeeft dat de lichten aanstaan kapot gegaan.

Een paar dagen nadat ik m'n auto weer had opgehaald ging het lampje van de remvloeistof branden. Alles gecontroleerd en het was goed, dus ik had zoiets van "ok... weer een lampje".

Daarna ging er nog een lampje branden, ik sloeg er niet eens acht meer op.

Ook ging de motor een beetje rammelen. Ik dacht dat het een instelling van de carburateur was, omdat hij stationair niet goed draaide, en dat wel vaker het geval was. Soms hield dat dan in 1 keer weer op.

Echter, vorige week werd het gerammel wel heel erg en het bleek dat ik ongeveer 500-800km met een te laag oliepijl heb gereden. Het bleek ook dat het lampje dat aangaf.

De olie is bijgevuld (ik wist trouwens niet dat dat na 10000-12000km al op kon gaan?) en hij loopt weer ietsje beter, maar het blijft licht rammelen en soms, vooral als ik iets harder accelereer maakt ie een zwaar ongezond geluid. Ook draait ie stationair niet lekker.

Ik vrees dat het gedaan is met de auto, om er nog heel lang mee te kunnen rijden. Echter.. voor mensen die hier verstand van hebben... hoeveel km kan ik hier nog mee rijden, voordat ie er helemaal mee ophoudt en zou ik er nog mee naar Nederland kunnen rijden (ca. 1400km)? Als ik er in totaal nog 5000km zou kunnen halen, zou ik blij zat zijn en hem daarna naar de sloop rijden, maar, zoals je je kunt voorstellen levert het momenteel een beetje stress op, omdat ik het gevoel heb dat hij er elk moment mee op kan houden.

Alvast bedankt voor de inzichten.

Groeten,
Dirk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 10:23 #766880 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Tja, olie gaat niet op. Een oude motor kan wat verbruiken, afhankelijk van de rijstijl van vorige eigenaren. Ook kan er ergens wat weglekken. Ik vind toch wel dat je met een oude auto regelmatig vloeistofniveau's moet controleren. Als de motor al een ongezond geluid maakt ben je behoorlijk over de grens gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 10:27 #766881 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Hoeveel km haal ik nog met een rammelende bak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 11:47 #766887 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
die motor is dood. R I P

lampjes negeren is zo'n beetje het stomste wat je kunt doen, helemaal als de oorzaak niet direct duidelijk (en onschadelijk) is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 15:48 #766907 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Maareh, waarom naar de sloop..

Regel ergens een ruilblokje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 16:32 #766913 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
In Frankrijk zoiets (goedkoop) regelen lijkt me bijna onmogelijk. Beste optie: rustig naar Nederland rijden en hopen dat je het haalt en een goede verzekering afsluiten voor evt. naar NL slepen/brengen. In ben bang dat in Frankrijk blijven gelijk is aan sloop, als je er (zoals een normaal mens zonder voorliefde voor de 300) niet voldoende geld voor over hebt. Zo'n 1700 '86-er is daarvoor echter veel te interessant. Zolang hij daar in Frankrijk staat is de toekomst ervan veel te onzeker als je het mij vraagt, in NL hebben we dit cluppie en heel veel enthousiastelingen die je vast op weg willen helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2009 16:40 #766917 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Gereden zonder olie
Heb je nog ergens een vakantie/paar vrije dagen o.i.d. dat je 'm naar NL kunt rijden?
Dat is het beste denk ik, een auto in Frankrijk is ook best duur qua aanschaf in verhouding met NL.

Neem dan trouwens wel de Route du Soleil en dan in vrachtwagentempo. Lekker in z'n 5, heeft de motor niet zoveel te lijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 16:44 #766919 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie

Echter, vorige week werd het gerammel wel heel erg en

ga je Nederland niet mee halen.

blok van een willekeurige renault van 15 jaar oud (F-type motor) is nagenoeg hetzelfde, dus de die-hard sleutelaar zit in Frankrijk eigenlijk precies in het goeie land om goedkoop een ruilmotor te scoren.
(Dingen die niet hetzelfde zijn kun je over schroeven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 16:54 #766920 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Ja, misschien een goedkoop motorblok wel, maar dan de arbeidskosten nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2009 17:27 #766926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereden zonder olie
Ik zou zeggen, pak gewoon een 1700 carburateur uit een 440 ofzo. Die liggen er zoveel. Dan is het een kwestie van de spruitstukken overzetten en de boel moet passen, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets