Nog een startprobleem

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-12-2018 19:47 #635031 door V300 register
Nog een startprobleem is gemaakt door V300 register
Sinds mijn recente APK keuring (goed gekeurd), start mijn 340 slecht. Eenmaal warm is er geen vuiltje aan de lucht. De plaatselijke garagist heeft de EGR (met mijn toestemming) afgedopt omdat deze lekte (en herrie maakte).
Echter bij koude start lijkt de ontsteking tegen te werken. Ik heb al een flinke (op backfire gelijkende) klap uit het vooronder gehoord. Toen de rook was opgetrokken liep de motor nog immer niet.
Heeft de EGR invloed op de koude start? Is de EGR straffeloos af te doppen (met uitlaatpasta zoals de garagist heeft gedaan).
Starten duurt lang. Op een zeker moment begint de motor wel te lopen maar er moet dan toch nog even doorgestart worden en langzaam schuddend komt de boel dan op gang. Bij een koude start geeft de acceleratiepomp wel gelijk benzine (na t intrappen van t gaspedaal)
Wie weet raad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2018 20:48 #980150 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Nog een startprobleem
Hoe is de EGR precies afgedopt?
Het EGR membraam wordt aangestuurd doormiddel van een vacuumslangetje dat naar de carburateur gaat.

Afdoppen werkt simpel door het slangetje los te trekken van het membraam en er een schroef in te draaien of een bout o.i.d.

That's it.

Als ik al dingen hoor zoals uitlaatpaste begin ik wel twijfels te krijgen.
De metalen buizen die de kop in gaan bijvoorbeeld staan allemaal los van de EGR. Dit heeft namelijk weer met pulsair te maken, het enige wat dat doet is o.a. schone lucht mee het uitlaat traject in sturen en heeft eigenlijk nooit kuren. Vaak zie je dat deze ook afgedopt worden, maar is in mijn ogen totaal zinloos.

Sterker nog, hiermee zul je zien dat de emmissie testen altijd goed zijn wat APK betreft.

Heb ooit een bokkende 340 gehad ook met een B14.4S.
EGR membraam losgekoppeld, de klep houdt hem immers zelf altijd dicht.
En probleem opgelost.
Toevallig vandaag nog in gereden, de rest van het hele systeem er omheen lekker ongemoeid gelaten.
Pulsair werkt dan ook nog prima en gaat eigenlijk nooit stuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-12-2018 20:01 #980164 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nog een startprobleem
dank voor je reactie. Maar, moet de andere zijde op de carburateur, waar je t slangetje af haalt ook niet gedicht worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2018 21:06 #980165 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Nog een startprobleem
Ja dat bedoel ik ook, je trekt het slangetje van de EGR klep af (grote membraam die op het spruitstuk zit) en daar zet je een schroef of bout in.

Dan laat je het slangetje verder zitten op de carburateur, kun je hem ook inkorten.
De EGR klep blijft dan altijd dicht staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets