steker van geneator v340: hoe losmaken?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2023 14:07 #1042407 door V300 register
steker van geneator v340: hoe losmaken? is gemaakt door V300 register
Ik heb van de volvo 340 1.4 hier een generator: VALEO A 13N 64, daarop zit een spanningsregelaar VALEO YV1652.
Op die regelaar zit een steker met 2 draden die naar de koolborstels lopen.
Ik wil die steker eruit nemen, maar zie niet hoe dat moet kunnen (er zit een blokkering in/aan. De steker is van 35 jaar oud plastic, dus een verstaander begrijpt dat ik niet lomp overal aan zit te rukken.)
Weet iemand hoe het moet?
Plaatje hieronder, steker in het midden met de twee dunne draden.

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tstekerklein.jpg Views:\t0 Size:\t24,3 Kb ID:\t418425","data-align":"none","data-attachmentid":"418425","data-size":"full"}[/ATTACH]
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2023 15:25 #1042409 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic steker van geneator v340: hoe losmaken?
Kijk als je wil even in mijn topic in het showroom gedeelte "weer een 340 op de parkeerplaats'.
Op de laatste pagina staat uitgelegd hoe ik dat heb gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-02-2023 11:15 #1042464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic steker van geneator v340: hoe losmaken?
[USER="290"]Wouter76[/USER]:

Het duurde even, en nu dus veel dank voor je reactie!
Ik zie aan je foto hoe de steker er uitgenomen uitziet, en daarmee wat er door de spleetvormige openingen in de behuizing van de connector gefrunnikt moet worden.
Twee beentjes met weerhaakvormige 'wigjes' dus.

Maar succes is er hier vooralsnog niet:: ik weet niet over hoeveel handen jij beschikt, maar ik heb er slechts 2, en daarmee zou ik dan 2 verschillend geplaatste schroevendraaiertjes in het gareel moeten
houden en tegelijkertijd flink aan de 'kop' van de steker moeten trekken, waarbij de electrische contactschoentjes -die waarschijnlijk gezellig vastgecorrodeerd ziteen op de op de foto zichtbare tongetjes
(spade-females)- stevig verzet bieden.

Ik krijg die weerhaak-wigjes met geen mogelijkheid door de aanwezige openingen, in huis op de tafel al niet en dan straks zeker niet wanneer ik de generator uit de auto zelf moet halen (doel is wisseling vanwege gierende geluiden, die -denk ik- kunnen zijn: generator-lagers, koolborstels en/of de v-snaar...)
Het giergeluiid neemt in stationnairloop toe wanneer ik groot-licht inschakel, dus een generator-relatie lijkt me wel aangetoond (die ondervindt namelijk meer draaiweerstand in die situatie).

Het is jammer dat wij hier de enigen zijn die wat met de v340 doen....

Als je nog suggesties hebt??

Ik ben trouwens zwaar jaloers op jouw ruime werkplaats!! :y:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2023 11:56 #1042465 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic steker van geneator v340: hoe losmaken?
Waarschijnlijk zal je net als ik nog even vier keer op je hoofd moeten krabben en je creativiteit inzetten, ik heb er in ieder geval geen simpel antwoord op.
En anders even een handig familielid, vriend/vriendin vragen.

Ik snap wel dat je een beetje jaloers bent hoor, ik heb ook jarenlang buiten staan knutselen, en natuurlijk ook regelmatig op een sleuteldag van de V3C, die laatsten zijn ook een prachtig moment om iets waar je zelf niet uitkomt samen te doen en zo bij te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets