340 motor in Daf YA66 start bijna niet, soms wel.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-08-2022 15:03 #1042222 door V300 register
In mijn Daf YA66 heb ik een 1400 motor van de 340 gebouwd. Dit inclusief tachorelais, ontsteking etc. De YA is 24 Volt. Daarom een 20A omvormer 24-12 volt gemonteerd. Technisch gezien werkt alles. Tachorelais, elektrische stationairsproeier en ontsteking krijgen 12 volt. Zelfs de remdrukschakelaar die 24 volt afgeeft zet ik via een 24-12 volt relais om naar 12 volt zodat het tachorelais het juiste signaal krijgt. Alle massapunten geven 0 weerstand. De omvormer geeft 12,96 Volt, ook als ik de motor start en de motor draaide.

De motor startte een maand lang prima. Diverse ritjes mee gemaakt. 1 keer viel ik stil, sensorkabel tussen vliegwiel en Renix kapot. Andere (nieuwe) gemonteerd en de motor draaide weer. Recent wil de motor niet meer aan. Diverse testen wezen uit dat alles 12 volt tot aan de Renix etc klopt. Echter kreeg ik geen vonk. Diverse bobines getest, sommige vallen buiten de waardes van 0 OHM tussen de primaire spoelen en 4 OHM (plusminus 1,5) tussen de secundaire spoelen. 3 stuks waren wel goed. 1 heb ik gepakt van mijn Daf 55 waar ook 340 blok met Renix in zit. Op die bobine startte de motor. Omdat ik die bobine terug op mijn 55 wou heb ik die er terug afgehaald. Vervolgens op de YA een bobine met exact dezelfde waarden als die van de 55 gezet. Wat denk je? Motor start niet. Daarom die van de 55 er weer op, wat denk je? Motor start niet.....

Met een heel schema van de Engelse Volvo 300 website heb ik alles gecontroleerd, dus hoeveel weerstand heeft de bobine, de Renix etc.

Wie heeft tips? Kan bijvoorbeeld de 12,96 Volt teveel zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2022 20:28 #1042223 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 motor in Daf YA66 start bijna niet, soms wel.
12,96 is zeker niet teveel; is gewoon prima.
zit er een 24V of een 12V startmotor op?

probeer ook eens een nieuwe massadraad voor de renix, direct van de renix naar de massapool (niet via de omvormer))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2022 13:34 #1042224 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 motor in Daf YA66 start bijna niet, soms wel.

AvdAkker;n418240 schreef : 12,96 is zeker niet teveel; is gewoon prima.


mooi, goed om te weten.

AvdAkker;n418240 schreef : zit er een 24V of een 12V startmotor op?


24 volt, alles is 24 gebleven. Achter de omvormer 12 Volt zitten de elektrische stationairsproeier, de Renix, het tachorelais en 2 losse relais (1 uit het schema van Wouter Nieuwlaat voor bediening tachorelais en 1 die 24 volt van de remdrukschakelaar krijgt en de 12 Volt schakelt richting tachorelais voor het signaal naar de terugschakelkant van de EMVK). Dit werkt allemaal, is ook beveiligd met een diode.

AvdAkker;n418240 schreef : probeer ook eens een nieuwe massadraad voor de renix, direct van de renix naar de massapool (niet via de omvormer))


Ga ik doen.

ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets