vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-05-2021 21:19 #1041264 door V300 register
vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb een vraag hierover (subject).
De verdelerkap heeft 5 ingangen voor kabels.
Een middenin, voor de hoogspanningskabel vanaf de Renix.
Dan 4 in een cirkel die elk een kabel bedienen die naar
een van de bougies gaan.
De volgorde van 'de aansluiting van welke kabel gaat naar
welke bougie' ligt vast in/door de ontstekingsvolgorde,
dat is duidelijk.
MAAR nergens kan ik terugvinden in welke van de 4 aansluit-
punten (van de 'cirkel' op de verdelerkap) de aansluiting
met de kabel naar bougie 1 (volgens mijn manuals de bougie
het dichtst bij de firewall) moet komen te zitten.
In feite heb ik 4 mogelijkheden om de kabel naar bougie 1
in te pluggen, de andere 3 kabels liggen dan vast door de
ontsteekvolgorde.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de TDC sensor (bij het
vliegwiel) een keer per krukasomwenteling een impuls geeft
naar de Renix, en dat die dan bougie 1 moet laten vonken,
zodat op dat moment de verdelervinger naar de juiste
kabelaansluiting moet wijzen.
NB ik weet dat zowel de kap als de verdelervinger maar op
een manier geplaatst kunnen worden.

De vraag is dan: is dit zo, of maak ik een denkfout?
En als het geen denkfout is: hoe weet ik dan aan welke
verdelerkapaansluiting de kabel naar bougie 1 moet zitten?

Dank voor een antwoord.
rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-05-2021 23:24 #1041265 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix
Ik heb eens bij het stellen van de kleppen de cilinder gemerkt aan de hand van de rotor positie, ik nam als cilinder 1 die het kortst bij de radiator was, zo ben ik het altijd gewend geweest met Opel motoren.
Als je de kleppendeksel demonteert en ook de verdeler kap zoek dan, door aan de bout van de krukaspoelie te draaien, de positie waar de kleppen van cilinder 4 op "kiepen" staan dat wil zeggen cilinder 4 gaat van de uitlaatslag naar de inlaatslag. Als je deze positie heb, dit is de ontstekingspositie van cilinder 1 de inlaat en uitlaat klep zijn dicht en dan kan je ze stellen en dan gelijk kijken waar de rotor naar wijst en dat is dus de positie van ontsteking van cilinder 1.
Dan ga je opzoek naar de "kiep" positie van cilinder 3 en dan zie je de ontstekingspositie van cilinder 2 enzovoort.
Als je alles heb gemerkt binnen op de voetplaat van de verdeler kan je dat overbrengen op de buitenkant je verdeler kap, ik kraste een streep met een kraspen 1 kras voor cilinder 1, 2 voor cilinder 2 enzovoort .
Het werkt ook op dezelfde manier als je cilinder 1 bekijkt vanaf de firewall.
Ik heb het ooit in een vraagbaak opgetekend maar die heb ik helaas niet meer.
volgorde cilinders bekeken vanaf de radiator naar de firewall 1, 2, 3, 4
volgorde cilinders bekeken vanaf de firewall naar de radiator 4, 3, 2, 1
ik hoop dat je hier wat aan heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-05-2021 16:06 #1041267 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix
Bij een B14-motor tel je de cilinders van vliegwiel/firewall naar radiator (bij een B200 is het andersom).

Volgens het plaatje in de klaagbaak is de positie van cilinder 1 op de verdeler de aansluiting die het verst van het motorblok af ligt (dus het dichtst bij jou als je er vanaf het linkerspatbord naar kijkt). Vervolgens ga je met de klok mee. Volgorde is 1342.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
20-05-2021 19:49 #1041270 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix

Niels;n417284 schreef : Bij een B14-motor tel je de cilinders van vliegwiel/firewall naar radiator (bij een B200 is het andersom).

Volgens het plaatje in de klaagbaak is de positie van cilinder 1 op de verdeler de aansluiting die het verst van het motorblok af ligt (dus het dichtst bij jou als je er vanaf het linkerspatbord naar kijkt). Vervolgens ga je met de klok mee. Volgorde is 1342.


Dit dus:
IMG_20210520_194030.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2021 12:52 #1041281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix
Dat zijn twee mooie reacties: een beschrijving en ook nog een duidelijk plaatje...! Dank daarvoor.
Ik heb het net gecontroleerd aan de motor, en mijn aansluitingen blijken zoals bedoeld te zijn.
De hoop dat het brakke lopen in stationnair/bij zeer lage rijdsnelheid (30km-zones) daaraan ligt is dus de bodem in geslagen.
Maar verkeerd aangesloten kabels zouden over het hele toerentalbereik merkbaar geweest moeten zijn denk ik dan achteraf.

Op het moment lijkt de motor in stationnair iets te 'zagen' (min of meer ritmisch afvallen van het toerental en weer bijtrekken).
Ik ken het van een andere auto met benzineinjectie, maar die heeft V340 niet, dus het moet wat anders zijn.

rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
25-05-2021 19:06 #1041285 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix
Iets opzoeken kan ik wel, maar ben op dit vlak geen specialst (net als op wel meer onderwerpen).
Bij de 245 is mijn ervaring dat brakke ontstekingskabels tot slechte vonken leiden, en dat die juist bij hoge toeren/vermogen zich doen gelden. Maar dat is dan ook weer een heel ander systeem, het ouderwetse, niks moderne Renix etc.. ;D

O, vergeten te melden: het nieuwe forum is echt wel makkelijker met plaatjes bijvoegen, dat was nu a flute of one cent! Dus upgrade-team: bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-05-2021 20:03 #1041286 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix

BartJu;n417302 schreef : a flute of one cent

:wtf2: Je bedoelt zeker "een stukje cake" :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
27-05-2021 15:45 #1041291 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix
Tuurlijk, Äpfelchen, Eilein... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2021 22:45 #1041295 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic vraag over ontsteking, 340 1.4 met Renix

rustybuster;n417298 schreef : Dat zijn twee mooie reacties: een beschrijving en ook nog een duidelijk plaatje...! Dank daarvoor.
Ik heb het net gecontroleerd aan de motor, en mijn aansluitingen blijken zoals bedoeld te zijn.
De hoop dat het brakke lopen in stationnair/bij zeer lage rijdsnelheid (30km-zones) daaraan ligt is dus de bodem in geslagen.
Maar verkeerd aangesloten kabels zouden over het hele toerentalbereik merkbaar geweest moeten zijn denk ik dan achteraf.

Op het moment lijkt de motor in stationnair iets te 'zagen' (min of meer ritmisch afvallen van het toerental en weer bijtrekken).
Ik ken het van een andere auto met benzineinjectie, maar die heeft V340 niet, dus het moet wat anders zijn.

rustybuster


hoi, ik denk dat je het in de richting van de brandstofvoorziening moet zoeken, "zagend" stationair is vaak te wijten aan en losgelopen vlotterdeksel van de carburateur / kapotte vlotterdekselpakking / verlopen vlotterhoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets