Extra remlichten

Lees meer
10-05-2020 22:13 #635385 door Mark Smeets
Extra remlichten is gemaakt door Mark Smeets
Al jaren stor ik mij aan het verschil aan lichtsterkte tussen de 2 lichtbalkes in het achterlicht van mijn 360. Doordat de buitenste een dubbele fitting heeft en die er naast niet is de lichtsterkte net niet hetzelfde. Ook zit er per kant maar 1 remlicht.

De oplossing is erg simpel. Uit een extra set achterlichten neemt men de dubbele fitting. Deze past gewoon op de andere plek van het achterlicht.
Een extra kabel trekken voor het remlicht, en klaar...
Ik heb de extra verlichting bewust aan 1 kant afgetankt, zodat de andere kant origineel blijft.
Mocht er iets mis gaan werkt er altijd nog 1 origneel remlicht.
De aftaking heb ik daar gepakt waar de trekhaak ook al was afgetakt. :)

Nu nog LEDs bestellen, die verlichten het cluster nog beter en reageren net even sneller :D





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 06:03 #984692 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Extra remlichten
Bart had al eens laten zien om de 2 mistlampen erbij te nemen als extra remlicht.
Dit is ook een mooie oplossing.

De latere types hebben in de middelste 2 gewone lampen, 5 watt zitten.
De oudere types is dit 10 watt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 08:41 #984693 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Extra remlichten
Klopt, ik kon het topic van Bart niet terug vinden, maar is inderdaad dezelfde soort ingreep.

De mistlampen zou je ook nog erbij kunnen nemen :D
Maar dan zou ik het mooier vinden om de 2 lichtclusters enkel voor het achterlicht te gebruiken en de mistlichten om te bouwen tot enkel remlicht.

Dan zou je de dubbele fitting (remlicht) kunnen gebruiken als mistlicht. Maar ik weet niet of dat fel genoeg is / aan de regels voldoet.
Je ziet tegenwoordig meer moderne auto's waar het mistlicht gewoon het achterlicht is dat aan 1 kant feller gaat branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
11-05-2020 08:44 #984694 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Extra remlichten
Leuke mod, met echt wel een verschil!


Je geeft aan ook LEDs te willen nemen. Snel oplichten is zeker voor de remlichten een grote plus (nee, geen Chevrolet)...

Laatst heb ik ook naar LEDs gekeken, oa voor dashboard. Lastige vind ik dat alle LEDs in Lumen worden aangegeven, en ik nog geen tabelletje heb hoe ik de oude 12V 1, 2, 5, 10, 20 Watt in Lumen kan omzetten. Dus nog maar conventioneel gelaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 08:46 #984695 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Extra remlichten

BartJu;257740 schreef : Laatst heb ik ook naar LEDs gekeken, oa voor dashboard. Lastige vind ik dat alle LEDs in Lumen worden aangegeven, en ik nog geen tabelletje heb hoe ik de oude 12V 1, 2, 5, 10, 20 Watt in Lumen kan omzetten. Dus nog maar conventioneel gelaten.


Dat is inderdaad een kwestie van 'testen'.
Ik heb LEDs in het achterlicht van de 850 gehad, deze waren iets feller dan de orignele lampen, maar daardoor werd het achterlicht nog mooier / beter / egaler gevuld en het verschil met de remlichten was nog steeds heel groot. Het was niet storend of gevaarlijk.
Als je de LEDs niet bij aliexpress besteld maar gewoon in NL dan zijn ze meestal ook goedgekeurd en geschikt ter vervangen van een gloeilampje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 17:12 #984719 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Extra remlichten
Led lampen voor het dashboard ben ik toevallig nu mee bezig, je moet 0,2 watt hebben dat komt overeen met 1,2 watt.

Weet even niet meer uit m'n hoofd wat er op het doosje stond kwa lumen.
Zal dat nog even nakijken.

Heb ze er al inzitten, en werken perfect :)

Heb ze besteld bij de www.lampengrossier.nl/

Ook tevens led voor de achterlichten, remlichten, achterruitrijlichten, kenteken verlichting en stadslicht.
Moet ik allemaal nog inbouwen en testen, dat wordt nog vervolgd in m'n projecten topic.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2020 18:44 #984722 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Extra remlichten
Ik heb destijds de mistlampen bij het remlicht getrokken met behulp van diodes. Zo gaan de mistlampen aan bij remmen maar andersom niet. Grappig detail daarbij is dat ook de indicator van de mistlampen op het dashboard aan gaat bij remmen.

Volgens de letter van de wet is het trouwens wel verboden om 4 remlichten te voeren als deze visueel meer dan 2 lichtvlakken beslaan (m.u.v. het 3e remlicht natuurlijk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 20:34 #984725 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Extra remlichten
Dashboard lampjes vielen trouwens wel een beetje tegen.

Het lampje zelf niet, die zijn gewoon prima en geven hetzelfde hoeveelheid licht, alleen bij de verwarmingsschuiven vervagen de kleuren best wel.

Omdat dit meerdere kleuren zijn, vooral die warm - koud wat blauw en rood is, had ik een wit ledje gebruikt. Maar dan is alles wat groen moet lichtgroen, en de rest is ook lichter van kleur.
Eens kijken wat een geel ledje doet, maar ben bang dat dat ook niet echt goed zal uitpakken kwa kleur.

En een ledje heeft wat meer moeite met rondom schijnen. Vooral bij het stadslicht zie je dat goed terug.
Het koplamp glas wordt met een gewone gloeilamp mooi rondom verlicht, maar een ledje is echt een puntje geworden.
Terwijl het glas van het ledje wel rondom is.

Edit, zit net te kijken, je hebt ook "wide viewing" leds voor stadslicht. Die eens proberen....

Achterlichten werken ook best goed, maar had een paar verkeerde lampjes dus daar nog even verder mee experimenteren. Overgens zijn die ledjes wel veel gevoeliger voor die massa strip.
Ik zou zeker extra draadjes solderen voor een goede massa.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2020 21:45 #984726 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Extra remlichten

General Custom;257769 schreef : Ik heb destijds de mistlampen bij het remlicht getrokken met behulp van diodes. Zo gaan de mistlampen aan bij remmen maar andersom niet. Grappig detail daarbij is dat ook de indicator van de mistlampen op het dashboard aan gaat bij remmen.

Volgens de letter van de wet is het trouwens wel verboden om 4 remlichten te voeren als deze visueel meer dan 2 lichtvlakken beslaan (m.u.v. het 3e remlicht natuurlijk).


Thanks voor de info!

Conclusie, dit mag dus, want het is per kant 1 lichtvak (bestaande uit 2 lampjes) én alleen de mistlampen als remlichten (zoals ik eerder beschreef) mag dus ook. Dat laatste zie je bij BMW E30 achterlichten heel vaak gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2020 22:25 #984727 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Extra remlichten

v0lv0freak;257773 schreef : Thanks voor de info!

Conclusie, dit mag dus, want het is per kant 1 lichtvak (bestaande uit 2 lampjes) én alleen de mistlampen als remlichten (zoals ik eerder beschreef) mag dus ook. Dat laatste zie je bij BMW E30 achterlichten heel vaak gedaan.


Graag gedaan Mark. Inderdaad, dat mag. Je zou in principe zelfs 4 achterlichten mogen maken als ik me niet vergis. Ook mag je je knipperlichten en remlichten omwisselen als je dat zou willen. Zo grappig zit de Nederlandse wetgeving eigenlijk in elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets