- Berichten: 214
centrale vergrendelink defect
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Aangezien er drie deuren niet meer meedoen, nam ik aan dat het in de strunit (bestuurdersdeur zou zitten. Maar die werkte dus, klikt mooi, en geeft puls op de fraai gekleurde draden naar andere deuren.
In bijrijdersdeur gekeken, de volten komen ook daar aan.
Dus de unit uit de drie deurs omgezet: werkt weer.
Maar ja, dan mis ik er nog 2.
Dus mijn vragen:
Heeft iemand nog 2 motortjes ter overname?
En waarom gaan er 3 tegelijk stuk? Toch fout in stuurunit?
En gaat dat dan straks nog een keer gebeuren? Of toevallig domme pech?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Die spanning zwakt langzaam af.
Het kan zijn dat deze spanning blijft geven doordat er iets intern blijft hangen.
Hierdoor branden de andere motortjes door.
Ze worden dan ook heel heet, en beginnen zelfs te roken.
Dit heb ik zelf een keer gehad.
Je kunt eens alles motortjes loshalen en bij eentje de spanning meten, kijken of deze langzaam afneemt na het bedienen.
Als dat niet zo is is de hoofdmotor kapot.
Ze blijven wel erg gevoelig, heb al meerdere malen gezien dat ze er spontaan mee uitscheiden.
Vaak ook na een lange stilstand dat ze het niet meer willen doen.
Of in ieder geval vaak eentje.
Je kunt eens kijken of je ze kunt open halen.
Zoiets zou te repareren moeten zijn lijkt me.
Zelf eerlijk gezegd nooit naar gekeken.
Heb inmiddels een hele verzamling kapotte verzameld met de intentie om daar nog eens naar te kijken.
Helaas iets met tijdgebrek.
Zou die overige nog even los testen, om er zeker van te zijn dat ze ook echt stuk zijn.
Kan wel even kijken of ik er nog een paar heb liggen.
Maar werkende worden langzamerhand wel schaars. Ook bij mij.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 214
Op portier rechtsvoor kwam de puls wel aan, +10a11V of -10a11V. Op linksvoor gaf ie iets meer dan 12V. Ik neem aan dat dat de weerstand van de draden is. Ook dit zou je kunnen beschrijven als 'de spanning neemt langzaam af. Maar is mogelijk net wat je bedoeld.
Wat is zag is dat de puls aankomt, en een aantal seconden duurt. OP mijn multimeter zie ik geen geleidelijke terugval, dat dus als je dat bedoelde is of de stuurunit kaduuk, of mijn multmeter niet snel en nauwkeurg genoeg.
Op zichzag ik op internet al motortjes voor ca 10 euro, universele. Zou wrs wel werken. Maar dan moet je het wel weer pas maken, want de perfecte pasvorm mist dan uiteraard.
Zal in het weekend eens kijken of ik ze kan laten werken door op accu te zetten (en dan andersom polen terug.
Openhalen likt niet de bedoeling van de firma Kiekert (dat staat erop). Ik vermoed dat het wel kan lukken, maar dat sluiten dan wel echt een uitdaging wordt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 214
- er waren 3 motortjes stuk, doen niets op de accu.
- een van de oude 340 omgezet: werkt wel weer, maar nu nog 2 te weinig dus.
- via wat omwegen op punt beland dat ik een complete set met afstandbedining etc inhuis heb.
Deze set bevat 4 motortjes (2 maal 2 draads, 2 * 5 draads)
Biedt dus geavanceerdere mogelijkheden, maar dat is niet per se het doel. Liever ga ik niet alle kabels in de auto trekken, maar gebruik ik de huidige kabels.
Al zoekende kwam ik dit topic tegen. Waarin deze schets staat als idee (credits gaan naar Wouter Nieuwlaat), bovenste is origineel, met schakelaar linksvoor. Onderste is aangepast met centrale doos voor afstandbediening.
http://forum.volvo300club.nl/attachment.php?attachmentid=4056&d=1402915169
Dit moet feitelijk toch ook met de universele motortjes kunnen?
Dus gewoon de 3 overige draden niet aansluiten?
Ja, dan activeer je niet met de sleutel, maar wel met AB (zoals in topic al gemeld werd).
Maar waarom zou je die centrale doos niet gewoon in de deur LV zetten? Daar komen de rode en zwarte draad ook langs, en gaan groen en brlauw ook vandaan. De schakeling kan toch ook daar? Ik kan wel wat redenen bedenken, maar zijn die relevant?
niet verstandig ivm bv dichtslaan van deuren?
Ruimtegebrek (doosje is klein en plat genoeg vermoed ik)?
Of juist vocht?
Is de deur te veel kooi van Faraday?
Dan is er nog een horde om te nemen: de nieuwe heeft keurige adereindhulsjes, oud is allemaal kabelschoen. Dat past niet direct op elkaar, maar is wel overkomelijk.
Hoewel technisch niet zo heel ingewikkeld, is het net niet plug en play. Heeft iemand dit soort universeel spul ingebouwd? Vast wel, zo origineel ben ik ook weer niet...
Wat waren jullie ervaringen, tips, suggesties?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 214
En niet geheel getrouw met de werkelijkheid:RV heeft ook 5 adersnet als LV plus de codelearning knop zit er niet op.
Ook de 5draads schiet op en neer als je alleen blauw en groen op een accu aansluit. De overige drie zijn dus 'signaal'draden voor openen en sluiten (bruin en wit) en een massa (zwart). 2 draden is genoeg voor werking als motor.
Bruin en wit zijn dubbel uitgevoerd op tekening, deze horen dus wrs bij de RV motor/schakelaar.
Gezien deze tekening denk ik dat het geheel prima in LV portier kan:
- rood op plus van originele schakelaar (die geen motor is)
- zwart op de massa naar die schakelaar
- blauw en groen op nieuwe LV motor/schakelaar en op de gele en groene naar de overige deuren.
- Knipperlichten en kofferbak laat ik hiermee weg, maar daar ging het ook niet om. Het zou dan werken als origineel PLUS een afstandbediening. Laatste is vooral handig als je slot dichtvries in de winter.
Ziet iemand nog beren op deze weg die ik nu over het hoofd zie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 214
Daarom wil ik dus de roze en bruine van de auto (12V en massa) bij LV portier pakken en aansluiten op rood en zwart (12V en massa) van module.
Dan de LV motor aansluiten middels kabelboom op module zoals bedoeld.
De blauwe en groene (vanuit module) moeten dan op de gele en groene in LV portier. Dan hoeven verder geen kabels getrokken te worden, en kunnen de nieuwe motortjes in de overige deuren op de bestaande kabels.
Hiermee wordt de schakelaar LV vervangen door een slimmer kastje, en een motortje om ook electrisch geopend te kunnen worden.
Klinkt simpel, maar wellicht iets te simpel?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 214
Waarschijnlijk is het als plek voor de module beter om daar de kabels op te pakken. Ik wilde er niet in gaan knippen, maar als er daar connectors zitten, is dat misschien ook niet nodig. Dan moeten er alleen een paar kabeladers naar links voor. Of zelfs dat niet.
Zijn er inderdaad nog connectors? Waar zitten deze ergens? Onder dashboard neem ik aan. Iemand een idee?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 214
En ja, we gaan het zien...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.