freak elektrische storing - dimlichten willen niet meer uit

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-05-2019 17:13 #635149 door V300 register
Gisteren een vreemde storing in mijn 340 DL Blue Line, de dimlichten bleven aan terwijl het contact uit stond en de knop op stand 0 (vreemd genoeg geen achterlichten of stadslichten). Accu losmaken of de juiste zekering verwijderen bleek de enige manier om het dimlicht uit te krijgen. Daarna eerst de lichtknop vervangen, hielp niet, aansluitdraden naar koplampen en koplampunits gecontroleerd en andere koplamunits geprobeerd, geen soelaas. Vreemde was dat wanneer je de lichtknop van de uitstand op de stadslichtstand draaide de radio opeens ook stroom kreeg, dit met contact uit! Dat rook naar kortsluiting, klokkenwinkel uitgebouwd, draden optisch geïnspecteerd en flink heen en weer bewogen, alle relais en alle schakelaars 1 voor 1 eruit. Dit maakte allemaal geen verschil. Omdat de radio reageerde op de lichtknop voor de zekerheid deze ook maar volledig uitgebouwd, ook geen verschil. Vervolgens onder het dashboardkastje alle drie de stekkers uit de zekeringkast getrokken, een ook toen bleef het dimlicht fijn branden, wel een stap verder, storing zat dus niet in het gedeelte in het interieur. Vervolgens in de motorruimte alles nogmaals bekeken, niets raars te zien. Gelukkig had ik nog een andere zekeringkast liggen, de betreffende stekkers in de motorruimte even op de andere zekeringkast aangesloten en daarmee bleef het dimlicht wel uit, ook na aansluiten van alle stekkers buiten en binnen op de zekeringkast. Nog even schrikken toen ik het contact voor de 1e keer aanzette, daarmee ging nl. meteen dimlicht branden en dat was eerst niet zo, oorzaak daarvan was snel gevonden, de "nieuwe" lichtknop komt van een type met "Daylight Running Lights".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 18:00 #982046 door Steven340
Alle latere types hadden "zweedse" verlichting inderdaad.
Dus daar zit in de schakelaar verschil in.

Zekering kasten hebben wel vaker last van dit soort storingen.
Zo had ik ook een keer dat al m'n controle lampjes, brandstof meter en koelwatertemp. meter het niet deden.

Ook geen richting aanwijzer, bleek ook de zekeringskast de boosdoener te zijn.
En de alarmlichtschakelaar was kapot, daardoor wilde ook mijn gewone knipperlichten het niet doen.
Staat allemaal in verbinding met elkaar.
Elektra blijft lastig, zeker als het om storingen gaat.
En dan zijn 340's nog "relatief" simpel.

Dit hoef ik niet te proberen met een moderne auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 18:17 #982047 door 16673-dummy
Die zekeringkast kun je helemaal uit elkaar halen en schoonmaken. Heb ik ook al eens gedaan en daarmee waren alle storingen weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 18:23 #982048 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic freak elektrische storing - dimlichten willen niet meer uit
Let ook op de stekkers die aangesloten zijn op die zekeringkast vanuit het interieur

Die willen ook weleens doorbranden dan krijg je ook vreemde storingen
Heb ik alleen bij 300 s vanaf bj 89 gezien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2019 22:01 #982050 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic freak elektrische storing - dimlichten willen niet meer uit
Bij mij was m'n lichtschakelaar gesmolten, schakelaar gewisseld en probleem opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets