Bougies: resistor of niet?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2018 11:09 #634987 door V300 register
Bougies: resistor of niet? is gemaakt door V300 register
Beste forum,


Ik heb laatst nieuwe bougies besteld en gemonteerd, de nieuwe zijn de NGK BPR5ES, dus met (ingebouwde) resistor. Ik weet ondertussen dat deze resistor is bedoeld om ontstekings/radio geruis te filteren voor een betere ontsteking bij auto's met een boorcomputer/radio.


Bij het vervangen zag ik dat er BP6ES' bougies in mijn B19A blok zaten, en hier liep 'ie erg lekker op. Nu werden mij toch BPR5ES' aangeraden, dus een iets warmere bougie en met resistor.


Nu heb ik alleen geen radio of boordcomputer, sinds ik carb heb met Renix ontsteking. Ik vraag mijzelf dus af: zou een resistor-bougie effect kunnen hebben op het Renix systeem, en is de hogere warmtegraad wel juist of moet ik oppassen voor detonatie ivm hogere temperatuur?

Het blok liep d'r wel op, maar heb d'r nog mee gereden om ze te testen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2018 13:42 #979724 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies: resistor of niet?
In de praktijk zul je waarschijnlijk niks merken van die R als de auto goed liep op bougies zonder R in de naam.
Als je niet gaat tunen of racen zou ik het gewoon bij de voorgeschreven warmtegraad van de bougie houden, hoewel je één cijfer hoger of lager waarschijnlijk ook nauwelijks merkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2018 16:49 #979727 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bougies: resistor of niet?
Even via de zoekfunctie zoeken op "welke bougies" staat een tabel met welke type voor welke motor geschikt is. Dit is gebasseerd op het origineel van Volvo voor de NGK bougies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2018 18:04 #979730 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Bougies: resistor of niet?
"oppassen voor detonatie ivm hogere temperatuur" zal zeker niet aan de orde zijn. Deze hitte graad geeft aan hoe goed de bougie schoonbrand van koolaanlslag enz. Met 1 hitte graag verschil zou het niet meteen zo'n probleem zijn. Rijdt en start de auto goed op de nieuwe bougies? Dan lijkt mij niks aan de hand. Beste is wel in het vervolg de voorgeschreven bougies te gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2018 10:03 #979740 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies: resistor of niet?
Dan zal 't bij auto's wel minder uitmaken, ik weet nog van mijn tijd in de Puchjes dat 'n hittegraad verschil al enorm was.


Bedankt voor de lijst Steven. Ik wist wel dat ik in de buurt zat qua wat ik nodig heb, 't ging d'r meer over over de Renix ontsteking gevoelig is voor wel/geen resistor. Ik denk 't dus niet, aangezien 't op beide heerlijk loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2018 10:08 #979741 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bougies: resistor of niet?

Marty360GLS;252151 schreef : Dan zal 't bij auto's wel minder uitmaken, ik weet nog van mijn tijd in de Puchjes dat 'n hittegraad verschil al enorm was.


Klopt, brommers zijn daar heel gevoelig voor, maar die zijn wat dat betreft niet te vergelijken met auto's. Een brommer is 2-takt, vaak luchtgekoeld en je zit met veel vermogen per cilinderinhoud. In de regel zul je een brommer bovendien vaak plankgas en in de hoge toeren gebruiken waar je dat met een auto (bijna) nooit doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2018 21:39 #979767 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Bougies: resistor of niet?
De ervaring uit het verleden is dat ,in ieder geval de B14 motoren, op R bougies na 1500 - 2000 km onregelmatiger stationair gaan lopen en slechter opnemen vanuit lage toerentallen. Dus : waarom zouden we überhaupt die dingen gaan gebruiken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets