schema injectiemodule

Lees meer
06-08-2018 20:03 #976385 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic schema injectiemodule

Brambo08;251277 schreef : Is het niet mogelijk om op een andere manier aan dat schema te komen :( zou mij ontsettend helpen om mijn projectje lopend te krijgen


Dit injectiesysteem (LE jetronic) wil niet werken zonder luchtweger/AMM.

Als je het centrale injectierelais in het motorruim eruit haalt (naast de luchtweger) en van 30 (continue 12v) naar 87 en 87b een draadje legt krijgen de injectoren, ECU en brandstofpomp continue spanning.
De ECU schakelt de ground van de injectoren, maar het relais de +12. Ook de koudestart luchtklep en koudestart injector krijgen spanning, maar daar heb je geen last van. Het systeem moet kunnen werken met deze overbrugging. Dit relais zelf is vrijwel altijd verdachte #1 bij problemen.

De pomp moet je goed kunnen horen zoemen. Hoor je die niet, kijk dan naar het extra zekeringenkastje met 2 zekeringen wat verstopt zit achter de accu. Daar zit ook de zekering voor de brandstofpomp.
Heb je een drukmeter, dan is dit het moment om de druk op de brandstofrail te meten.


Wanneer je injectoren 12v krijgen, maar niet gepulst worden moet je het zoeken bij de ontsteking. Het ontstekingssignaal (pin 1 van het relais) wordt ook gebruikt door de ECU om de injectoren mee aan te sturen.
Bij starten moet je testlamp tussen pin 1 en 31 (massa) flitsen. Gebeurt dit niet, dan zou je eigenlijk ook geen vonk moeten hebben. Heb je toch vonk, maar echt geen signaal op 1, controleer dan de grijze draad van de Renix naar pin 1 en door naar de ECU.


Vertel wat je meet en ziet, en dan gaan we door (als ie nog niet loopt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 20:45 #976389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schema injectiemodule
ik denk dat we er bijna zijn nu :D heb de insteking doorverbonden, pin 30 naar 87b.
heb geen onstekingslamp maar dit meet lampje tussen pin 1 en 31 gedaan. zoals op de foto

nu loopt hij. wil dit zeggen dat het relai kapot is?:wtf2:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 20:53 #976390 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic schema injectiemodule
Ja. Openmaken en solderingen van het relais nalopen. Misschien contacten oppoetsen met een ruw papiertje (geen schuurpapier!) foto van hoe het relais er aan toe is, is ook interessant. Je hebt doorverbonden van 30 naar 87 en 87b toch?

Lampje is niet nodig voor het lopen, maar om te meten.
Kun je dus weglaten want alles behalve hrt relais werkt! Gefeliciteerd :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 21:01 #976391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schema injectiemodule
toch niet helemaal juist heeft nu de motor vol gezet met benzine :f
wil dus zeggen dat ze constant open blijven staan.

de brandstofpomp heeft bij mij een eigen circuit, heb dit ooit gemaakt het is namelijk orgineel een 340 maar er zit nu een b230 in met de onsteking en injectie van een 360.

het relai lijkt gewoon goed te zijn geen slechte solderingen



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 21:03 #976392 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schema injectiemodule
toen hij net even liep stond de pomp niet aan, wat wil zeggen --> nog een beetje druk op de rail --> injectoren open --> voldoende benzine om te starten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 21:07 #976393 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic schema injectiemodule
Ah, vandaar. Ja, dan is het een beetje anders dan standaard. Dat je injectoren open blijven staan is apart. Geen standaard fout van de ECU in ieder geval..

Heb je dan wel de LE jetronic van een 360GLT overgezet? (edit: ja dus.)
Sowieso zou ik eens kijken of je koudrstartinjector (rechtsonder in het inlaatspruitstuk bij een 360) niet open blijft plakken. En even je injectorrail eruit tillen, kijken of die inderdaad continue spuiten (of meten met een scope op de dikke blauw/witte kabel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 21:17 #976394 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schema injectiemodule
alles van een 360 is overgezet, kabelboom en al zegmaar dit is eigenlijk gewoon een 360 met een inhoud van 2.3L
en 531 kop met vx3 nokkenas :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 21:31 #976396 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic schema injectiemodule
Ah, vet! Ik heb je een bericht gestuurd. Wel graag updates in het topic, dat helpt iemand anders in de toekomst waarschijnlijk :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-09-2018 18:43 #976995 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schema injectiemodule
ondertussen is het met nog niet gelukt het probleem op te lossen, heb er even een extra bosch injectie module bij gezocht om uit te sluiten of dit het probleem was. maar maakt geen verschil.

ik heb aan de hand van het foutopsporings schema gechecked.

alles lijkt te kloppen op een ding na. het boek zegt dat wanneer ik een meet lamp aansluit tussen klem 1 op de brandstof en onstekings relai en massa ik tijdens het starten een aan uit signaal moet krijgen. Dit gebeurt niet.

vervolgens staat er controleer de grijze draad naar onstekings module. deze draad is prima ook als ik hem doormeet met de multimeter.

en het volgende zou zijn de onstekings module.
ik heb thuis nog een andere liggen maar dit is een bendix van een 340 vario. Kan ik deze wel gebruiken als ik hem aansluit verrranderd er niks. zou toevallig zijn als ze allebei stuk zijn.

rest van de signale klopt, als ik het relai doorverbind van pin 30 naar 87 dan hoor ik wel een tik uit de injectoren maar 1 tik is natuurlijk niet genoeg :P.

mijn vraag dus. zijn de onstekingsmodules uitwisselbaar van een 340 en 360?
weet iemand wat er bij mij aan de hand is. De injectoren worden niet aangestuurd.
tikken niet tijdens het starten. er is 100% zeker brandstofdruk en ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2018 19:54 #977000 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic schema injectiemodule
in basiswerking zijn ze niet anders, maar de onstekingscurve zal waarschijnlijk wel anders zijn.


Heb je de pulstrein op pin 1 gemeten met het brandstofrelais erin of ook eruit? Of anders gezegd: komt het signaal wel uit de renix?
Deze pulsen zou je ook zonder ECU en relais moeten krijgen, ze worden puur door de renix gemaakt.

Wel ontsteking, dus de krukas-sensor is goed.

Pinout van de Renix: www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=12561
Geen pulstrein uit de renix, ook niet wanneer het relais en de ECU zijn afgekoppeld, maar wel onsteking?
De renix moet dan wel intern defect zijn. Maar afaik is dat zeldzaam. Kan nog steeds!

Plaatje van een renix in deze thread: www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=39&t=9046
meer renix-info www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=39&t=9046

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets