Temp. meter defect

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 21:04 #634553 door V300 register
Temp. meter defect is gemaakt door V300 register
Beste forumleden,

Ik zal mijzelf eerst kort voorstellen: ik ben Martijn en ben sinds deze week trotse eigenaar van mijn eerste auto: een echte Volvo 360 GLS uit 1983. Nu is de wagen helemaal super, op een paar kleine puntjes na. één van die puntjes is de temperatuurmeter.

Ik heb al wat rondgezocht op het forum, en heb de tellerbak er ook al uitgehaald maar daar was ie gewoon aangesloten. Toch maar gezocht naar de sensor, en deze is maar aangesloten met één gele draad. Ik heb al vernomen dat deze met 2 draden aangesloten moet zijn. De gele loopt (voor zover ik weet) naar het dashboard. Mijn vraag is dus: waar moet de 2e draad naartoe lopen en mag deze gewoon direct op de kop van de sensor aan worden gesloten?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 21:26 #971965 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Volgens mij is dit gele draadje het enige aansluitdraadje. Massa is de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 21:28 #971966 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Is er misschien een manier waarmee ik kan testen of de meter in de tellerbak zelf wel werkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 21:37 #971967 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Ja, met contact aan dat gele stekkertje aan massa leggen. De meter moet dan helemaal uitslaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 22:01 #971968 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Ik heb het net even getest, toen ik de gele stekker aan 1 van de polen vd batterij legde sloeg ie in ieder geval uit, dus ik neem aan dat het niet aan de meter ligt. Ik wist zo gauw geen andere massa dat niet geverfd was.

1 van de technici had mij via mail gezegd dat er 2 kabels op de sensor horen te zitten: geel en rood. Misschien mis ik dan toch een kabel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 22:17 #971969 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Moet de andere draad wel aangesloten zijn? Het is toch een B19A of B200K motor?
Een injectiemotor (B19E en B200E) heeft 2 temperatuursensoren:
eentje voor het metertje in je klokkenwinkel en eentje voor de injectiecomputer.
B19A rijders? Joost?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2017 22:19 #971970 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Weet iemand de weerstandswaarde van de sensor bij 20 graden?
Zo kun je uitsluiten dat de sensor zelf stuk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2017 22:57 #971971 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temp. meter defect
Tja, ik heb zo vaak aan een B19A geprutst. Maar ik heb begin dit jaar opgeruimd François, ik heb nu alleen nog een B200EA uit '88. De B19's zijn de deur uit gegaan.
Hans stuurde me inderdaad een mailtje hierover.
Ik was onderweg en heb teruggemaild dat de temperatuursensor (ja, er is er maar eentje bij de B19A) onder het inlaatspuitstuk zit en dat er er een rode en een gele draad naar de sensor loopt.
Maar nu ik rustig op de bank zit en er nog eens goed over nadenk, bedenk ik me dat de rode draad niet naar die sensor loopt, maar op een gegeven moment uit het kabelhulsje komt (onder het spruitstuk) en naar de stationair solenoid gaat. En zo uit mijn hoofd is die draad niet zuiver rood, maar rood-groen of rood-blauw.

M.a.w. er gaat maar 1 draad naar de temperatuursensor en dat is de gele.

Er loopt overigens koelwater door het inlaatspruitstuk om de carburateur te verwarmen, dus als je de sensor wilt vervangen en denkt sneller klaar te zijn door het spruitstuk er even af te nemen: forget it. Dat aluminium gedrocht zit steevast vastgerot op de tapeinden in de kop. Dus als de pakking nog heel is, dan lekker laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-08-2017 11:29 #971974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temp. meter defect
Bedankt voor de reacties in ieder geval. Het gaat om de B19A, waar de rood-blauwe draad inderdaad doorloopt naar boven.

Als ik de sensor wilt vervangen zal ik dus ook het hele spruitstuk eraf moeten halen? Waar kan ik trouwens het beste massa maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2017 14:38 #971978 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temp. meter defect
Nee dat kun je beter laten zitten. Je zou wel de carburateur kunnen verwijderen voor meer ruimte, maar stop dan een doek in het spruitstuk, en reinig de pasvlakken goed voor je de carburateur weer terugzet. Gebruik altijd een nieuwe pakking.
Ik denk echter dat je de sensor goed kunt bereiken zonder andere onderdelen te verwijderen.

De sensor pakt de massa via het motorblok. Je zou wel de massa van het motorblok kunnen schoonmaken. Er lopen meerdere massadraden tussen het motorblok en de carrosserie.

O, en als je toch bezig bent; maak dan gelijk de carterventilatie en vlamdover schoon. Dat is dat zwarte doosje rechtsonder de sensor. Vaak zit dit helemaal dichtgekoekt waardoor je oliecarter niet meer goed kan "ventileren".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets