Temp. meter defect
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik zal mijzelf eerst kort voorstellen: ik ben Martijn en ben sinds deze week trotse eigenaar van mijn eerste auto: een echte Volvo 360 GLS uit 1983. Nu is de wagen helemaal super, op een paar kleine puntjes na. één van die puntjes is de temperatuurmeter.
Ik heb al wat rondgezocht op het forum, en heb de tellerbak er ook al uitgehaald maar daar was ie gewoon aangesloten. Toch maar gezocht naar de sensor, en deze is maar aangesloten met één gele draad. Ik heb al vernomen dat deze met 2 draden aangesloten moet zijn. De gele loopt (voor zover ik weet) naar het dashboard. Mijn vraag is dus: waar moet de 2e draad naartoe lopen en mag deze gewoon direct op de kop van de sensor aan worden gesloten?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
1 van de technici had mij via mail gezegd dat er 2 kabels op de sensor horen te zitten: geel en rood. Misschien mis ik dan toch een kabel?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Een injectiemotor (B19E en B200E) heeft 2 temperatuursensoren:
eentje voor het metertje in je klokkenwinkel en eentje voor de injectiecomputer.
B19A rijders? Joost?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Zo kun je uitsluiten dat de sensor zelf stuk is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Hans stuurde me inderdaad een mailtje hierover.
Ik was onderweg en heb teruggemaild dat de temperatuursensor (ja, er is er maar eentje bij de B19A) onder het inlaatspuitstuk zit en dat er er een rode en een gele draad naar de sensor loopt.
Maar nu ik rustig op de bank zit en er nog eens goed over nadenk, bedenk ik me dat de rode draad niet naar die sensor loopt, maar op een gegeven moment uit het kabelhulsje komt (onder het spruitstuk) en naar de stationair solenoid gaat. En zo uit mijn hoofd is die draad niet zuiver rood, maar rood-groen of rood-blauw.
M.a.w. er gaat maar 1 draad naar de temperatuursensor en dat is de gele.
Er loopt overigens koelwater door het inlaatspruitstuk om de carburateur te verwarmen, dus als je de sensor wilt vervangen en denkt sneller klaar te zijn door het spruitstuk er even af te nemen: forget it. Dat aluminium gedrocht zit steevast vastgerot op de tapeinden in de kop. Dus als de pakking nog heel is, dan lekker laten zitten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Als ik de sensor wilt vervangen zal ik dus ook het hele spruitstuk eraf moeten halen? Waar kan ik trouwens het beste massa maken?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ik denk echter dat je de sensor goed kunt bereiken zonder andere onderdelen te verwijderen.
De sensor pakt de massa via het motorblok. Je zou wel de massa van het motorblok kunnen schoonmaken. Er lopen meerdere massadraden tussen het motorblok en de carrosserie.
O, en als je toch bezig bent; maak dan gelijk de carterventilatie en vlamdover schoon. Dat is dat zwarte doosje rechtsonder de sensor. Vaak zit dit helemaal dichtgekoekt waardoor je oliecarter niet meer goed kan "ventileren".
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.