Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?

Lees meer
21-02-2017 17:06 #634418 door Albert Jan Algera
Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten? is gemaakt door Albert Jan Algera
Met oude Elektrische uitschuifbare antenne was helaas een keer gesneuveld toen iemand een koffer in mijn kofferbak gooide. In de tussentijd stond deze half uit wat niet echt strak staat.
Dus was het tijd om een nieuwe aan te sluiten.

Dacht dat wordt super simpel oude eruit nieuwe erin.
Maar blijkt dat de bedrading net iets Andes loopt.

Vanaf het knopje (achter de knopjes van de elektrische ramen in het middenconsole) lopen twee blauwe draden (die op foto ook zichtbaar zijn). Die eerst heel simpel op de antenne waren aangesloten. Zodat dat ik deze ene kant op omhoog kon doen en andere kant op omlaag.


Bijlage:



De nieuwe antenne heeft een constante plus op nodig (rode draad), een aarde op de chassis (zwart) en een stuurdraad (groen).

Bijlage:




Hoe kan ik de antennen aansluiten zodat ik hem met de schakelaar op en neer kan doen. Is het mogelijk om de draden bij de schakelaar te wisselen en een constante plus op één van de twee blauwe draden te leggen?
Of andere suggesties? ik hoor het graag.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-02-2017 18:27 #966527 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?
Ik denk dat je nieuwe antenne bedoelt is om aan de radio aan te sluiten, wanneer je de radio aanzet komt de antenne omhoog.

Ik weet het niet zeker, daarvoor zou ik de antenne moeten testen, maar waarschijnlijk is het zo dat je de massa en constante plus kunt aansluiten op de massa en constante plus zoals het hoort. Mij klinkt het meest waarschijnlijk dat wanneer je 12 volt op de stuurdraad zet de antenne omhoog gaat, en wanneer je er geen 12 volt op zet de antenne naar beneden gaat. Zo low-tech werkt het meestal wel bij een Volvo 300-serie.

Praktisch gezien kun je dat de constante plus en massa aansluiten op de antenne. Vervolgens zou ik op je schakelaar een 12 Volt aansluiten die wordt geschakeld via het contactslot, en op de geschakelde kant van de schakelaar de antenne aansluiten.
In plaats van een geschakelde 12 Volt aanleggen op de schakelaar kun je ook een constante 12 Volt nemen. Ik zou echter een geschakelde 12 Volt nemen omdat je antenne dan vanzelf naar beneden gaat als je het contact afzet (zodat zo'n ongelukje niet opnieuw gebeurt).

Let wel, ik weet niet 100% zeker dat de antenne zo werkt, maar proberen kun je altijd. Het ergste wat kan gebeuren is dat de zekering het begeeft of dat de schakeling simpelweg niks doet wanneer je de boel aansluit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2017 22:25 #966531 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?

General Custom;244364 schreef : Ik weet het niet zeker, daarvoor zou ik de antenne moeten testen, maar waarschijnlijk is het zo dat je de massa en constante plus kunt aansluiten op de massa en constante plus zoals het hoort. Mij klinkt het meest waarschijnlijk dat wanneer je 12 volt op de stuurdraad zet de antenne omhoog gaat, en wanneer je er geen 12 volt op zet de antenne naar beneden gaat. Zo low-tech werkt het meestal wel bij een Volvo 300-serie.


Klopt helemaal Bart!

Het is vrij simpel. Je knopje sluit je aan op de stuurdraad. Als het knopje op 'on' staat laat hij 12V door en gaat je antenne omhoog. Als je knopje op 'off' staat, dan laat hij geen 12V door en gaat je antenne omlaag.
Als je dit ook nog via de radio geschakeld wil hebben, dan moet je de 12V schakelstroom naar je knopje sturen. Staat het knopje op 'on' dan laat hij die stroom door, en gaat de antenne automatisch omhoog als je de radio aanzet. Staat het knopje op 'off' dan blijft de antenne omlaag.

De constante + sluit je natuurlijk op constante 12V aan en de min op aarde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2017 11:07 #966536 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?
Dank voor de antwoorden, ga het van het weekend proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2017 20:44 #966886 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?
Heeft wat tijd tussen gezeten, maar nu wilde ik toch eens de antenne gaan inbouwen. Ik zie het niet zo zitten dat de antenne altijd omhoog gaat zodra ik het contact aan zet. Dit wil ik zelf bepalen wanneer en hoe hoog deze omhoog gaat. Dus heb ik op allerlei manier geprobeerd om via het knopje een de constante puls (+) en het stuurdraad zo te schadelijke dat dit lukte maar zonder succes.
Er liggen twee kabels naar achter. Dus bedacht als ik nu er 1 gebruikt voor constante plus en de ander gewoon voor stuurdraad zou dat moeten lukken. Gevolg is dat zodra je schakelaar (stuurdraad) bedient gaat de antenne omhoog (Constante + en stuurdraad +). Maar zodra ik knop los laat gaat deze weer naar beneden(constante + en stuurdaad geen signaal). Dus dat schiet niet op of ik moet de schakelaar vast zetten. Maar dan kan ik nog steeds niet de hoogte bepalen.
Dus nu bedacht ik (gezien de antenne toch al naast de achterlichten ligt) de achter mistlamp op de constante + aan te sluiten. En de schakelaar alleen nog op het signaal draad. Dan kan ik de antenne wel omhoog laten gaan door mistlamp aan te zetten en schakelaar te drukken en zo ook de hoogte bepalen door mist lamp simpelweg weer uit te drukken. (bijkomend voordeel is dat ik ook niet constant stroom op de antenne heb staan) Lijkt mij dat dit zou moeten lukken, of zie ik iets over het hoofd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2017 00:21 #966887 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?
Waarom gebruik je niet de stuurdraad vanaf de radio? Bij mijn 940 ging de antenne keurig naar beneden zodra ik de radio uit zette. Niet het contact, maar de radio bepaalde of de antenne omhoog stond. Bij ingeschakeld contact uiteraard. En in de parkeergarage dus even de radio handmatig uit zetten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2017 08:00 #966888 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?
Zo is het origineel ook bedoeld, sluit de stuurdraad aan op de rode draad die achter uit je radio komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 10:01 #966902 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Elektrische uitschuifbare antenne aansluiten?
Zoals je het nu doet moet je dus ook je de mistlamp weer aanzetten om de antenne omlaag te laten gaan.
Waarom wil je zelf de hoogte van de antenne bepalen? Is toch nergens voor nodig? In een parkeergarage doe je de antenne gewoon even omlaag.

Je hebt overiges een verkeerd type schakelaar. Je moet een schakelaar met aan/uit functie hebben, die dus op aan blijft staan als je hem indrukt. Dan blijft de antenne ook omhoog.

Aansluiten op de mistlamp is in mijn ogen een beetje prutswerk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets