Thermoswitch schema bedrading schakelaar

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2015 19:49 #633821 door V300 register
Thermoswitch schema bedrading schakelaar is gemaakt door V300 register
De koelventilator van mijn 340 met 1.7 motor slaat vrij laat aan. (temperatuurmeter 3/4!)
Ik heb het idee dat de thermoswitch misschien niet helemaal goed meer is. Met thermoswitch bedoel ik dat ding met twee draden die in radiateur zit. Koelventilator doet het nog wel.
Hoe kan ik de staat van deze switch checken?
Ik ben benieuwd of deze thermoswitch in verbinding staat met een relais of dat ie rechtstreeks wordt gevoed. Ik kon geen schema vinden van de 1.7 uitvoering.
Ik overweeg namelijk om een schakelaartje in het dashboard te maken, zodat ik de koelventilator van binnenuit kan bedienen.
Iemand nog tips voor het bedraden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 21:18 #958795 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar
Wordt direct gevoed, zonder relais.
Voor een extra schakelaar binnen, de draden op de thermoswitsch parralel aansluiten.

Maar bovenal je temperatuurmetertje niet vertrouwen voor je daadwerkelijk de temperatuur gecontroleerd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2015 16:11 #958800 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar
Bedankt, dat is goed te doen.
Hoe controleer je eigenlijk de temperatuur het best? Moet je de thermometer in het koelvloeistofreservoir steken of ...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2015 16:55 #958825 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar
Betreft de schakelaar ben ik van plan om ??n van de schakelaars uit het dashboard te gebruiken. Ik heb nog een schakelaar liggen voor de achterruitverwarming en eentje voor de mistlampen.
Zijn deze schakelaars geschikt qua amp?res om te gebruiken voor de thermoswitch?
Ik heb geen schema kunnen vinden, maar worden de achterruitverwarming en de mistlampen direct gevoed of middels een relais?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2015 12:50 #958838 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar
De koelventilator gebruikt, als ik het mij goed herinner, ca. 8 amp?re. Plaats voor alle zekerheid een relais ertussen. Zo heb ik het gedaan. Ik hoef nu niet bang te zijn dat de schakelaar in de cabine te veel voor zijn kiezen krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2015 20:45 #958840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar

volvobot;238043 schreef : Hoe controleer je eigenlijk de temperatuur het best?


Misschien door een lcd digitale paneel thermometer te gebruiken (zo een ding dat een snoertje heeft waar aan het eind zich een sensor bevindt) en die (met behulp van ducktape of tyraps) te plaatsen tegen een radiatorslang met warmte isolatie (piepschuim mogelijk?) aan de zijde waar die (sensor) de radiatorslang niet raakt. Dat laatste om te voorkomen dat de sensor zijn warmte die die van de radiatorslang kreeg aan zijn omgeving afgeeft. Doe je dat niet dan zou je mogelijk een ietwat verkeerde uitlezing kunnen krijgen. Heb zoiets zelf nooit uitgeprobeerd helaas, maar speel wel met de gedachte om het in mijn auto te doen, om informatie te krijgen welke temperatuur er heerst in de radiatorslang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2015 21:19 #958842 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar
Gewoon de temperatuursensor vervangen door eentje waar je een digitale sensor op kunt aansluiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-10-2015 22:20 #958843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar

volvofiel;238088 schreef : Gewoon de temperatuursensor vervangen door eentje waar je een digitale sensor op kunt aansluiten

Bestaan die? En dan uitlezen op het dashboard via een digitaal lcd paneelmetertje? Die dingen die er te kust en te keur zijn en meestal gevoed worden door middel van twee knoopcellen?

Heb je een plaatje of link van die sensor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-10-2015 10:06 #958844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar

Spurt;238084 schreef : De koelventilator gebruikt, als ik het mij goed herinner, ca. 8 amp?re. Plaats voor alle zekerheid een relais ertussen. Zo heb ik het gedaan. Ik hoef nu niet bang te zijn dat de schakelaar in de cabine te veel voor zijn kiezen krijgt.



Ja, +1 ! Netjes via een relais is wel zo mooi en veilig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 12:21 #958854 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Thermoswitch schema bedrading schakelaar

volvobot;238071 schreef : Betreft de schakelaar ben ik van plan om ??n van de schakelaars uit het dashboard te gebruiken. Ik heb nog een schakelaar liggen voor de achterruitverwarming en eentje voor de mistlampen.
Zijn deze schakelaars geschikt qua amp?res om te gebruiken voor de thermoswitch?
Ik heb geen schema kunnen vinden, maar worden de achterruitverwarming en de mistlampen direct gevoed of middels een relais?


achterruitverwarming gaat direct via de schakelaar, mistlampen voor via een relais.

voor de koelventilator hoef je geen relaisschakeling te maken (al kan het natuurlijk wel), de schakelaars kunnen aardig wat hebben. enige voordeel zou zijn dat je het relais in de motorruimte kan plaatsen en slechts dunne (schakel)bedrading nodig hebt om naar de stekker te trekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets