Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.

  • D.J. Middelman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-07-2015 19:23 #633760 door D.J. Middelman (GAST)
Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan. is gemaakt door D.J. Middelman (GAST)
Beste mensen.
Een paar jaar na de verkoop van mijn 360 GLT ben ik sinds kort weer
eigenaar van een 340 GL uit 1990.

De meest voorkomende onderhoudswerkzaamheden heb ik inmiddels
achter de rug.
Nu loop ik tegen een probleem aan:

Als ik het dimlicht aanzet gaat rechts alles goed maar links gaan binnen in
de H4 lamp beide gloeidraden aan op halve sterkte. Ook het kleine
stadslichtje brand heel iets mee.

Als de auto uitstaat en ik het groot licht aanzet doet ie hetzelfde: Rechts
alleen groot licht, links de twee gloeidraden binnen de lamp allebei zwak
en het stadslichtje brand ook heel zwak mee.

Alle zekeringen zijn in orde, de relais lijken prima, aan de lampen zelf ligt
het ook niet.

Heeft iemand enig idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2015 19:28 #958082 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
massaverbindingen controleren, en de stekkers op de zekeringkast schoonmaken. Zowel in de motorruimte als binnen in de cabine. Vergeet de losse massastekkertjes niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2015 09:22 #958094 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
Inderdaad de massaverbindingen controleren.
Daaraan toegevoegd, ik zou beginnen bij de koplamp en dan de draden volgen in de richting van de zekeringkast. Dat werkt het makkelijkste en meestal het snelste.
Haal ook vooral een keer het halogeenpitje uit de koplamp om even te kijken hoe de lamp en fitting er aan toe zijn, daar kan het ook behoorlijk gaan oxideren als er vocht in zit o.i.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D.J. Middelman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-08-2015 13:30 #958095 door D.J. Middelman (GAST)
Beantwoord door D.J. Middelman (GAST) in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
Probleem opgelost.

Het zat in de stekkerverbinding op de plek waar de stroom de koplampunit binnenkomt. Deze was flink geoxideerd. Goed schoongeschuurd, contactspray gebruikt en lipjes weer rechtgebogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-08-2015 14:38 #958096 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
Misschien een domme vraag, maar hoe zou dit probleem door slechte massaverbindingen kunnen ontstaan zijn? OK, moest er gewoon het probleem zijn dat de juiste lichten zwak oplichten, maar tezamen? De lichten worden toch langs de stroomdraden gestuurd, niet door de massa te onderbreken?

Ik heb al ondervonden dat je de stekkers na contactspray te hebben gebruikt best weer schoonmaakt en achteraf inspuit met fluid film of wd 40 of iets dergelijk, anders zijn ze snel opnieuw beroest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-08-2015 14:42 #958097 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
slechte massa kan hele rare problemen geven...

mijn 360 heeft 10 jaar buiten stilgestaan, toen ik het eerste ritje maakte waren er allerhande vage elektrische problemen. Bijvoorbeeld een toerenteller die alleen werkt als de choke uitgetrokken wordt, kermisverlichting rondom, maar juist geen remlichten etc.
Toen ik de zekeringkast uit elkaar haalde schrok ik behoorlijk. Veel vage elektrische problemen leiden terug naar de zekeringkast.
Dat de stekker bij de koplamp zelf slecht is, heb ik nog niet eerder gehoord. Maar kan ook goed natuurlijk.

Na een tip hier op het forum gebruik ik trouwens zuurvrije vaseline voor elektrische contacten. Gaat langer goed dan contactspray.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2015 10:23 #958108 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
slechte koplampstekker komt wel vaker voor, zelfde als die van de ruitenwissermotor.. zijn ongeisoleerde stekkers waar redelijk wat stroom door de draden gaat. als het vast zit gaat het jarenlang goed maar door een aantal keren los/vast verliezen de connectors klemkracht en dan kun je dit soort ellende krijgen.

heb ook al een aantal gevallen van koperrot gezien op de koplampstekkers, draden vervangen is dan de enige oplossing..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-08-2015 10:43 #958109 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dimlicht en grootlicht gaan samen zwak aan.
doordat de massaverbinding verbroken wordt komt het 'tussenpunt' tussen de gloeidraad voor dimlicht en grootlicht op een verhoogde spanning te staan. Wat je niet ziet maar waarschijnlijk wel gebeurt is dat de gloeidraad voor grootlicht van de lamp die w?l op volle sterkte brandt, ook zachtjes mee gaat gloeien.

de spanning komt ca 13V vanaf de zekeringkast, gaat via de gloeidraad van de ene koplamp rechtstreeks naar massa = 13V over de lamp = volle sterkte.

de lamp zonder massa verbinding krijgt 13V op de aansluiting voor dimlicht, maar gaat aan de andere kant naar massa via de gloeidraad van het grootlicht, en daarna via de gloeidraad van de andere koplamp (ook het groot licht). In plaats van 1 gloeidraad gaat de spanning over 3 gloeidraden in serie en geeft dus bijna geen licht meer.

theorie bewijzen = licht gaat helemaal uit als je de andere koplamp losneemt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets