Verlichting omleggen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2015 20:29 #633579 door V300 register
Verlichting omleggen is gemaakt door V300 register
Hallo mede Volvo 340 rijders.

Onlangs het bekende probleem gehad van de gesmolten stekker door overbelasting. (stekker in achterzijde zekeringkast achter dasbordkastje)

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om deze overbelasting te verminderen door bijvoorbeeld alle verlichting over een aparte zekering/relais te schakelen.

De meeste topics al doorgelezen maar kan niet vinden of iemand dit eerder geprobeerd heeft?

Wie iemand of dit mogelijk is?

mvg Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2015 20:48 #955673 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Verlichting omleggen
M.i. ligt het niet aan overbelasting. De zekeringkast is niet goed beschermd/afgedicht tegen vocht. Dat zorgt voor storingen. Daarnaast komt het wel eens voor dat de stekkers niet goed aangezet zijn of slecht contact maken, waardoor ze sluiting maken of verbranden.

Nieuwe stekker aanzetten, zekeringkast schoonmaken of vervangen en dan gaat het weer jaren goed. Zomer 2013 heb ik de zekeringkast van mijn 360 helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, daarna met ruitrubberkit waterdicht gemaakt en teruggebouwd. Ook heb ik de stekkers schoongemaakt (ik had nog geen ingebrande contacten). Het is dus te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-01-2015 18:28 #955693 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlichting omleggen
Het probleem heb ik al opgelost hoor, complete zekering kast er uit gehaald. Inderdaad een verbrande contactpunt. Dus deze vervangen.

Wilde nu eigenlijk het probleem (voor de toekomst) voorkomen. De radio al omgelegd met een eigen zekering.

mijn idee was om de kabel van de verlichting te onderbreken en dit als stuursignaal naar een nieuwe relais te sturen. Zo krijgt de verlichting ook een eigen zekering. Nou ben ik dus opzoek naar 'die ene' kabel van de verlichting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-01-2015 20:23 #955695 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Verlichting omleggen
Gebruik de draad bij de lamp zelf, zet bij een of beide lampen een relais en trek een draad van de accu [met zekering] naar de [beide] relais maar eigenlijk is het niet nodig als je alles wat kapot is vervangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2015 18:58 #955845 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verlichting omleggen

2 Fast 4 U;234716 schreef : Gebruik de draad bij de lamp zelf, zet bij een of beide lampen een relais en trek een draad van de accu [met zekering] naar de [beide] relais maar eigenlijk is het niet nodig als je alles wat kapot is vervangt.


Op die wijze vindt er ook minder spanningsval plaats. De lampen krijgen dus meer van de beschikbare 12 volt boordspanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets