Sleutellampje

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
24-10-2017 20:39 #972684 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Sleutellampje
Natuurlijk minder origineel, maar kan er niet een 1.5V ledje in?
UIteraard wel weer uitzoekwerk nodig welke dat zou kunnen zijn qua dimensies. De 'fitting' zou niet zo een probleem moeten zijn, de led heeft vaak twee pootjes die je gewoon passend buigt en met drupje soldeer vast zet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-10-2017 22:25 #972690 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Sleutellampje
Dat is mogelijk maar het ledje dat is de uitdaging.
Je kan van de sleutellapjes kopen die over je sleutel schuift daar zit ook een led in maar nu komt de clue daar zit een lithium batterij in en die is 3 volt en helaas het ledje daarvan werkt niet op 1,5 volt, ik heb dat vandaag geprobeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-10-2017 10:56 #972700 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sleutellampje

BartJu;247379 schreef : Natuurlijk minder origineel, maar kan er niet een 1.5V ledje in?


Er zijn geen 1,5V witte LEDs... De minimale drempelspanning van rode, gele en groene LEDs is ongeveer 1,7V

Blauwe en witte LEDs hebben een nog aanzienlijk hogere drempelspanning. Ze werken pas op volle output als je (zoals Erick al omschreef) ongeveer 3V toevoert.

Door de interne weerstand van de knoopcellen hoeft er geen stroombegrenzing toegepast te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-10-2017 17:22 #972709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sleutellampje
Je zou een gele led kunnen gebruiken, dat heb ik wel eens geprobeerd, en dat werkt. Er zit alleen één maar aan: de lichtopbrengst is nóg kleiner dan bij het standaard gloeilampje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2017 19:41 #972719 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Sleutellampje

General Custom;247405 schreef : Je zou een gele led kunnen gebruiken, dat heb ik wel eens geprobeerd, en dat werkt. Er zit alleen één maar aan: de lichtopbrengst is nóg kleiner dan bij het standaard gloeilampje.


Goed ledje kopen. Gele zijn weliswaar een van de minst efficiënte, maar nog steeds beter dan een gloeilamp. Ik werk met alle golflengtes en heb gele waar je echt niet in wil en mag kijken. Nee, niet groter dan 2.5x2.5 mm.

Ik denk eerder dat de 1.5v batterij niet hoger is dan de vf van de LED en dat hij gewoon nauwelijks in geleiding gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-10-2017 20:25 #972721 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Sleutellampje

powerflux;247415 schreef : Ik denk eerder dat de 1.5v batterij niet hoger is dan de vf van de LED en dat hij gewoon nauwelijks in geleiding gaat.


Dat denk ik ook, waardoor er maar minimaal licht vanaf komt. Dat was overigens ook geen power-led, maar de variant die als tig jaar als signaallampje gebruikt worden.
Misschien weet jij dat wel Floris, zijn er powerleds te koop welke wél op de 1,5 Volt van de batterij kunnen werken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2017 20:43 #972722 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Sleutellampje
Die zijn er niet echt in zichtbare kleuren. Voor 1.5v zit je al in het infrarood. Maar, zoals je hebt gemerkt doen ze het wel een piepklein beetje bij spanningen lager dan de echte vf.

Ik zal morgen eens kijken of ik een goed gespecificeerde kan vinden die wat nuttigs doet bij die lage spanning. Alternatief is een boost convertertje er bij inbouwen, dan werkt een witte ook. :)

Een leuk experiment wat je in dat kader thuis kan doen is de 'joule thief'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-10-2017 21:44 #972725 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Sleutellampje

powerflux;247418 schreef : ............Alternatief is een boost convertertje er bij inbouwen.............


die moet dan heel erg miniatuur worden :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
07-11-2017 20:44 #972840 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Sleutellampje
Ik ben gen LED-kenner, dus ik (her)ken niet alle bovenstaande termen. Maar als je 3V moet hebben, dan zou je dus de batterij door 2 kleinere kunnen vervangen, in serie. Toch?
Dat moet dan ook nog passen natuurlijk, en gaat wrs sneller leeg wegens beperkte capaciteit...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets