kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
16-02-2020 19:55 #635351 door BartJu
OP dit moment heb ik 2 340s staan. De nieuwe heeft echter een ventilatieprobleem, hij snapt de windrichtingen niet. Blazen doet ie ook, in alle standen (uitgezonderd 0).


Hoe je de schuif ook zet, er komt eigenlijk in bijna alle standen overal wind uit.

Meest voor de hand liggend is draad stuk. Maar er gebeurt wel iets, en de hendel/hefboom gaat mooi op en neer. Intern gaat ook de klep mee.


Kabel verkeerd afgesteld? Ja, zou kunnen, maar de hefboom gaat ongeveer de zelfde slag op en neer. Meer beweging erin is dan ook niet echt mogelijk, of op zijn minst ongezond voor het ding.



Dus heb ik bij zo wel oud als nieuw foto's gemaakt van het geheel.
Hieronder een vergelijk.
Het lijkt erop dat, bij gelijke stand van de hefboom/hendel, de klep aan de binnenkant andere posities heeft?


Kun je dit verstellen? Hoe?

Kan het armpje bv los en onder andere arm/hefboom hoek weer vast gezet?


Nu het beeldmateriaal in beide uiterste posities. In beide platen is links de oude, juist-werkende, rechts nieuw verkeerd-werkend.


Jullie suggesties worden gewaardeerd!




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
17-02-2020 21:30 #984211 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...
Wellicht zijn de plaatjes niet helemaal te plaatsen.


Bovenin is foto van kachelhuis waarbij de luchtbuizen zijn verwijderd. Je kijkt door het gat naar de voorruit blazer naar binnen.
Onderste is inkijk via het voeten-blaas-gat.


Is de stand van de klep ten opzichte van hendel/hefboom te stellen? Hoe?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2020 21:32 #984212 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...
Ik weet alleen hoe het bij de oude types met 4 schuifjes zit, daar zit het hefboompje aan een tandwieltje die de klep bedient. En die slippen nog wel eens door.

Zal vandeweek even kijken naar een losse behuizing / bediening die ik op de plank heb liggen.
Moet zeggen dat ik bij deze types nog nooit problemen heb gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
17-02-2020 22:43 #984213 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...
Oorzaak is gissen, maar wellicht in verleden in verkeerde stand gemonteerd na radiateur wissel? Mogelijk zal ik het nooit weten.



Net ook deze instructie gevonden. Klinkt wat simpeler dan Haynes, al zegt ie bijna hetzelfde. Was bang dat ik halve dash moest afbreken.



Maar eerst : dank Steven, als je zou willen kijkenL: graag!


Van buitenzijde zie ik dat de spuitmond richting voeten met een schreof vast zit. Daarachter zit draaipunt hendel/hefboom verstopt. Ik hoop/denk/wens dat dat los te draaien is, te bewegen en weer in juiste positie vastzetten.


Maar dan moet ik natuurlijk niet allemaal losvallende delen aan de binnenzijde hebben die ik niet meer op hun plek krijg van buiten af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
18-02-2020 22:03 #984225 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...
Nog wat gespeurd en vadis geraadpleegd.

Het lijkt wel mogelijk als ik het zo zie. Morgen eens proberen of dit lukt. Er lijkt een tandwiel tussen te zitten, en dat kan dus onder verkeerde hoek zijn (terug)geplaatst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2020 06:06 #984227 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...
6 is een tandwiel, heb een keer gehad dat deze slipte, ook over de as, had er toen een schroef in gedraaid. Zo te zien niet heel veel verschil tussen een versie met 4 schuifjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
19-02-2020 20:18 #984232 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic kachel ventilatiestanden: windrichtingsprobleem...
Vandaag de boel open gemaakt.
Schroef 3 eruit en deel 2 eraf.
Toen zag ik dit:



Tandwiel zit aan as van de klep. Wat opvalt: het extra nokje op het tandwiel.

En twee nokjes bij twee tanden op tandheugel van hefboom. Maar ze komen niet bij elkaar. Het leek me wel een indicator, dat ze wel samen moeten komen. End at klopte ook ongeveer met de hoek waaronder het verkeerd stond.


Dus na proberen los te halen heb ik, met een platte schroevendraaier, de hefboom wat gelicht zodat ik het tandwiel twee tanden kon verzetten. Daar door komt het tandje met verdikking tussen de tanden met verdikking:






En dat bleek alles. Nu staat de klep weer goed, en blaas ie alleen daar waar het zou moeten.


Clear is Case...

Dank voor het meedenken!


PS: het slipt verder niet, dus ik denk dat het een keer uit elkaar is geweest (achelradiateur?), maar verkeerd in elkaar gezet. Nou ja, zullen het nooit zeker weten, maar is ook niet zo relevant meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets