Radiovoorbereiding?

  • Saskia De Vos (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-04-2014 15:02 #633257 door Saskia De Vos (GAST)
Radiovoorbereiding? is gemaakt door Saskia De Vos (GAST)
Kan iemand me met zekerheid zeggen of een Volvo 343 DL uit 1982 wel degelijk is uitgerust met radiovoorbereiding? Met andere woorden, ligt de bedrading klaar?

In een Nederlandse folder van 1982 lees ik dat "pre-radio uitrusting" (zoals het genoemd wordt), standaard is in de uitrustingniveaus vanaf "DL" en hoger (dus enkel de "L" niet). Maar ik heb nogal tegenstrijdige zaken gelezen, dus weet het even niet meer.

Ik heb geen radio, noch speakers in de 343 en zou dat toch wel leuk vinden.. Onder het dashboard, in de A-stijlen heb ik rechthoekige plaatjes gevonden die je kennelijk kan uitzagen / wegsnijden. Ik neem aan dat dit is bedoeld om er speakers te plaatsen?

In de C-stijlen helaas niets gevonden.

Als de draden inderdaad klaar zouden liggen, hoe verwijder je het middendeel van de dashboard console om er een radio in te zetten? Ik neem aan dat je tevens een frame nodig hebt om de radio in vast te zetten?

Bedankt alvast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2014 15:19 #946886 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Radiovoorbereiding?
Hoi Saskia,

De bedrading is aanwezig, maar het is geen kant-en-klare stekker. In of achter je radiovak vind je twee doorlusdraden, een bruine (massa) en een groene (+12V).
Deze draden zijn ononderbroken en je zult hier dus zelf een stekker aan moeten maken.

Houd daarbij in je achterhoofd dat dit doorlusdraden zijn en dat ze te allen tijde met elkaar verbonden dienen te blijven! Dus bruin dient op bruin aangesloten te blijven, en groen op groen. Doe je dit niet, functioneert je "boordsysteem" niet/niet goed meer.

Ohja, die groene is een constante voeding. Als je er een moderne radio in zet, zul je dus zelfs een contactgeschakelde +12V dienen aan te leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-04-2014 11:43 #946926 door Saskia De Vos (GAST)
Beantwoord door Saskia De Vos (GAST) in topic Radiovoorbereiding?
Ok, bedankt. Dus aftakken, maar niet onderbreken.
Ik weet nog niet of ik daadwerkelijk zou opteren voor een contactgeschakelde voeding. Dan moet het contact steeds op om de radio aan te kunnen zetten. Bij een vorige auto hadden we dat wel gedaan, waarbij we de voeding gehaald hadden van de sigarettenaansteker. Maar kennelijk is de voeding van de sigarettenaansteker in de 340 ook niet contact geschakeld. Is dat origineel?

Ik neem aan dat het afdekplaatje, waar de radio hoort, kan gedemonteerd worden. Hoe? Er zit wel beweging in, maar ik krijg het er niet af. Tenminste, ik heb schrik dat het zal breken. In de linkeronderhoek is een fijn barstje zichtbaar als je daar druk zet, dus wil ik wel voorzichtig zijn.

Zijn originele radioframes /-plaatjes met sleuf voor radio nog te vinden? Zijn deze ook geschikt voor moderne radio's? Of moet er worden gezaagd?

Wat doen jullie met de antenne?
Pf, vervelend, zo'n auto waar je helemaal van nul dient te beginnen voor er wat muziek kan komen.. :wtf2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-04-2014 12:58 #946929 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiovoorbereiding?
Het dichte afdekplaatje zit er in geklikt aan beide zijkanten. Ik denk dat je er wel bij kunt als je de vloerbedekking een stukje naar beneden trekt.

Originele inbouwframes voor radio's van DIN-formaat zijn nog gewoon te koop bij de automaterialenzaak. Originele Volvo radio's hadden echter vaak een afwijkend frond wat het hele gat opvult.

De antenne kun je gewoon monteren als deze er nog niet zit. Je hebt ze voor op het dak (meest voorkomend) of voor op het achterspatbord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2014 17:10 #946987 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiovoorbereiding?

Rubicon;228097 schreef : kennelijk is de voeding van de sigarettenaansteker in de 340 ook niet contact geschakeld. Is dat origineel?


Ja, is normaal. Sterker nog, dat is zelfs vandaag de dag bij sommige auto's nog steeds zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
24-04-2014 20:58 #946998 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Radiovoorbereiding?
Je wilt toch zeker ook kunnen roken als je met pech staat!?

Al zou je ook verwachten dat ze ipv een gloeispiraal voor het ontsteken van rookwaren inmiddels een USB-adapter zouden leveren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-04-2014 13:29 #947169 door Saskia De Vos (GAST)
Beantwoord door Saskia De Vos (GAST) in topic Radiovoorbereiding?
:DOk, bedankt voor de info. Als iemand eventueel nog zo'n radio-plaatje en/of luidsprekers voor onder het dashboard heeft liggen, call me!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
26-01-2015 17:00 #955606 door Saskia De Vos (GAST)
Beantwoord door Saskia De Vos (GAST) in topic Radiovoorbereiding?

General Custom;228101 schreef : Het dichte afdekplaatje zit er in geklikt aan beide zijkanten. Ik denk dat je er wel bij kunt als je de vloerbedekking een stukje naar beneden trekt.


(Sorry voor de late reactie, ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum)
Vloerbedekking? Hebben we het over hetzelfde afdekplaatje? :)

Ik heb het over dit plaatje (net onder de kachelschuiven):



Ik heb nog het ouder type middenconsole, met de vier kachelschuiven. Maar het plaatje is volgens mij wel hetzelfde. Hoe zit het vast? Ik heb al aan de zijkanten gewrikt, maar krijg er maar weinig beweging in en ben bang dat het gaat breken. :hmmz2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-01-2015 20:22 #955613 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radiovoorbereiding?
Eigenlijk tegen de zijkanten van de middenconsole zit vloerbedekking tot de hoogte dat het plastic begint. Trek deze vloerbedekking een stukje naar beneden, en je kunt achter het plastic. Als je dan ter hoogte van de verdieping van het afdekplaatje, aan de zijkant van dat plaatje een cm of 5 naar achteren voelt, dan voel je waar het afdekplaatje zit vastgeklikt.
Duw hier tegen met een schroevendraaier, en je afdekplaatje zal er zo uit floepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
27-01-2015 09:46 #955633 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Radiovoorbereiding?
Rubicon,
mocht het per ongeluk breken: ik heb er nog eentje liggen, mag je hebben als je het zou willen/moeten vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets