Speakers doorverbinden

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 04:18 #631979 door V300 register
Speakers doorverbinden is gemaakt door V300 register
Werkt het om vanaf de speakers die bij het voeteneind voorin de bekabeling door te verlengen naar het portier om daar ook speakers in te monteren?
Of krijg je hierdoor volume/amp verlies?

dus links 2x op 1 aansluiting en rechts ook 2x op 1

bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 07:21 #907366 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speakers doorverbinden
Je verliest sowieso kwaliteit, als je ze in serie zet gaat dacht ik de impedantie omhoog(of omlaag, dat weet ik zo even niet meer) en dat moeten je speakers maar net aankunnen.
Je hebt splitters hiervoor, bijvoorbeeld die hoge en lage tonen splitsen, maar die zitten vaak bij setjes in, ik weet niet of ze los te krijgen zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 08:31 #907368 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speakers doorverbinden
Kwaliteitsverlies heb je misschien wel, dat kan ik zo niet zeggen. Wat ik je wel kan zeggen is dat je sowieso een veel en veel beter geluid krijgt wanneer je de originele speakers vervangt door moderne.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 11:46 #907370 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speakers doorverbinden
Je radio moet deze verandering wel aan kunnen, je hebt kans dat je eind trappen door branden met dit soort geintjes.
Heeft je radio niet gewoon 4 uitgangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2012 12:18 #907371 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Speakers doorverbinden
Parallel doorverbinden is ZEER af te raden!

De meeste auto luidsprekers hebben een impedantie van 4 Ohm die je op die manier verlaagd naar 2 Ohm, een gemiddelde autoradio is hier niet op berekend.

Beter is het dan om een goede eindversterker te kopen die belastbaar is tot 2 Ohm of je verbind de luidsprekers door in serie (+ op ??n l.s. en de - op de andere, de twee overgebleven contacten doorverbinden)

Weliswaar verdubbel je dan de impedantie naar zo'n 8 Ohm waardoor het vermogen dat de autoradio kan afgeven verkleint, maar de kans dat je de radio beschadigd door een te grote belasting is zeer klein.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 15:29 #907379 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speakers doorverbinden
Okiedokie :) veel informatie :) kan ik zeker wat mee!
Ik heb al nieuwe speakers voorin zitten maar ik wil ook nog graag in de deur en achter in de auto speakers. Mijn radio heeft volgens mij alleen een front en rear aansluiting. Ik zal eens even bij een auto onderdelen winkel op onderzoek uitgaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 18:23 #907385 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speakers doorverbinden

Wouter76;199554 schreef : Parallel doorverbinden is ZEER af te raden!


Als je het zo bekijkt, inderdaad dat het af te raden is. Maar parallel werkt dus wel. Ik heb er in elk geval nooit geen problemen mee gehad, maar hoe zou dat dan komen Wouter?

In elk geval, zet ze dan maar niet parallel. Ik ken deze theorie allemaal niet, en mijn ervaring is puur ervaring...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2012 18:34 #907386 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Speakers doorverbinden
Dat is nogal een technisch (saai wellicht) verhaal, het komt er op neer dat de eindtrap in de versterker van de radio bij 2 Ohm (= bijna kortsluiting) teveel belast word omdat er een relatief ( voor de radio althans) grote stroom gaat lopen waardoor de transistoren (de componenten die in de basis voor de versterking van het signaal zorgen) erg warm kunnen worden en uiteindelijk 'doorslaan'.

Dit gebeurt natuurlijk niet zo snel als je de radio altijd relatief zacht hebt staan, zolang je het volume op niet meer dan 50 % zet is de kans nog redelijk aanwezig dat de versterker in de radio het 'overleefd'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 18:43 #907387 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speakers doorverbinden
Ok, vandaar dat mijn ''eerst doen dan nog steeds niet denken''-methode altijd heeft gewerkt :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2012 14:44 #907530 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Speakers doorverbinden

Wouter76;199570 schreef :
Dit gebeurt natuurlijk niet zo snel als je de radio altijd relatief zacht hebt staan, zolang je het volume op niet meer dan 50 % zet is de kans nog redelijk aanwezig dat de versterker in de radio het 'overleefd'.


Bedenk me net dat ik dit eens heb meegemaakt :loser::D
Waren blijven pitten bij een maat en die had autospeakers aan zijn stereo erbij geknoopt. Met 15 is dat nog cool :no_comment: Dus 's morgens vroeg afstandsbediening gepakt en lingo jumpstyle (ja da was toen nog:loser:) opgezet op hard volume.. Nog voor het einde kwam er alleen nog rook uit de stereo en geen geluid meer :humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets