Op een tank naar Berlijn

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-06-2019 22:51 #982312 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Tot de nok toe volgooien betekent ruim 60 liter aan boord. Op zo'n afstand wordt het
blok door en door warm en dan haal je makkelijk 1 op 12. Dus dan zou je 720km kunnen
rijden. Ik denk dat dit experiment wel gaat slagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2019 01:48 #982313 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Op een tank naar Berlijn
Wat zou de optimale snelheid zijn: 90 kmph?[/QUOTE]


Vooral luchtweerstand speelt een grote rol in het verbruik. (luchtweerstand loopt kwadratisch op) Fw,l = ½ ρ CW A v2
Dus als je op de snelweg idd met 80/90 km/h achter een vrachtwagen hangt rijdt hij het zuinigst. Je kan ook 60 k/h gaan rijden in zijn 5de versnelling maar dat lijkt met niet echt veilig op de snelweg. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2019 06:49 #982315 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Als je smallere wielen + banden hebt (met een lage rolweerstand) scheelt het dus ook in luchtweerstand.
Ik zou dus een 13" set gebruiken met smalle nieuwe eco banden (en een volwaardig reserverwiel mee).
En met een kitspuit en tape alle naden en kieren langsgaan.
Ook wordt er in de Volvo accessoires folder een lagere luchtweerstand beloofd als je een voorspoiler gemonteerd hebt.
Zo weinig mogelijk sturen/remmen helpt ook, dat gaat wel fijner als er geen speling op het stuur zit. En de auto neutraal uitlijnen met alles op 0 graden: camber, stuurhoek.
Maar om nou zonder pauzes te gaan rijden, dat zal pittig worden. Ik zou wel om het uur even stoppen en elke keer op dat moment een foto nemen van de brandstofmeter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2019 09:17 #982317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Tja, zo lust ik er nog wel een: verlaag de auto met 5cm. Volgens mij is de uitdaging deze
afstand met een zo standaard mogelijke Volvo 360 af te leggen. Met een snelheid van
90km/h over de Duitse Autobahn rijden, lijkt me uit veiligheidsoogpunt niet zo'n goed plan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2019 11:15 #982318 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Met 90 heen en met 190 terug ;)

@Francois
Snelheidsverschil op de Autobahn is wel een ding inderdaad. We rijden op zaterdag dus even kijken hoe dat gaat. Ik verwacht dat we tussen de 90 & 100 kmph gaan cruisen. Ik ben eens met auto+motoraanhanger door Duitsland (naar Italie) gereden en dat gaat best goed als je voldoende anticipeert.

@Robert
Je pakt het serieus aan ;) Ik heb 14 inch velgen met (recente) Michelin banden. Misschien nog wat Aero mods mocht ik mezelf belachelijk willen maken op de Autobahn.

@Niels
Ik denk dat we met bagage zo'n 300 kilo wegen met zijn 3'en.

De 360 is 2,5 cm verlaagd maar verder standaard. Het enige wat ik nog wil doen voor we gaan is nieuwe olie en filters.

Volvofiel: Had jij er half- of volsyntheet in zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2019 18:43 #982324 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
En wat te doen met de hellingen en afdalingen? Kun je daar je rijgedrag ook nog op aanpassen om brandstof te besparen?
Toen ik 24 was (a long long time ago) ben ik met toenmalige vriendin in een Daf 33 bestel naar Oostenrijk geweest. Er leek toen echt sprake te zijn van een wonderbaarlijke brandstofvermenigvuldiging want ik haalde veel meer kilometers op 1 tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2019 22:25 #982326 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Op een tank naar Berlijn

Cas340;254907 schreef :
Volvofiel: Had jij er half- of volsyntheet in zitten?


10W40 halfsyntheet ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2019 12:52 #982332 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Op een tank naar Berlijn

Robert340;254904 schreef : Als je smallere wielen + banden hebt (met een lage rolweerstand) scheelt het dus ook in luchtweerstand.
Ik zou dus een 13" set gebruiken met smalle nieuwe eco banden (en een volwaardig reserverwiel mee).

Grotere wielen hebben een lagere rolweerstand dan kleinere wielen.
En hoe dunnen er de wang van de band hoe minder vervorming van het rubber.
Het blijkt dat brede banden vrijwel dezelfde rolweerstand hebben dan dunnere. (De vlakte druk wordt tenslotte ook lager). Je hebt dan wel weer meer frontaal oppervlakte van de band. Dus als je het zo bekijkt. Zou je grote velgen moeten nemen. Met dunnen lage energie zuinige banden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-06-2019 23:57 #982348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Luchtweerstand is veruit de grootste factor dus vandaar mijn keuze voor smallere banden/velgen.
Economy banden schijnen trouwens economisch niet rendabel te zijn, heb ooit een onderzoekje gezien waaruit bleek dat het prijsverschil zó groot was en de brandstofbesparing dermate klein, dat met het prijsverschil maar één van de vier eco banden werd terugverdiend (tov normaal rubber).

Maar om minder luchtweerstand te krijgen zou ik voor de smalste originele maat gaan. De rest van mijn eerdere advies is wat extremer.
En als je met een winter grille gaat rijden scheelt het ook wel wat denk ik.

Dat zijn in ieder geval twee maatregelen die origineel af-fabriek al bestaan voor de 300 serie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-06-2019 07:54 #982349 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn

Robert340;254938 schreef : Economy banden schijnen trouwens economisch niet rendabel te zijn, heb ooit een onderzoekje gezien waaruit bleek dat het prijsverschil zó groot was en de brandstofbesparing dermate klein, dat met het prijsverschil maar één van de vier eco banden werd terugverdiend (tov normaal rubber).


Gewoon uit interesse; gaat dat puur over de kosten van de band op zich, of zijn daarin ook de kosten voor monteren, balanceren en verwijderingsbijdrage meegenomen?
Vaak prijzen ze eco-banden namelijk ook aan met een lamgere levensduur dan normale banden (Energy Saver van Michelin bijvoorbeeld).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets