Krachtbron

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2018 00:43 #634988 door V300 register
Krachtbron is gemaakt door V300 register
www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-...-de-elektrische-auto

Weer genoeg redenen hier zien staan om gebruikte auto's met verbrandingsmotor te blijven hergebruiken.
Ik heb weleens gedacht aan een ombouw naar een andere motor of krachtbron, om de 340 efficiënter te maken. Ook al is een volledig originele inhoud ook heel mooi en mag dit zeker niet verloren gaan.
Nu denk ik dat een bestaande al gebouwde motor die zuiniger rijdt en minder uitstoot en de auto gestroomlijnder te maken meer goeds zal doen dan een elektrische aandrijving met accu's.

Als we de technische haalbaarheid en ombouwkosten buiten beschouwing zou laten, wat zouden jullie als interessante alternatieve krachtbronnen zien (in een 300)?
Stoomkracht, waterstof, of bijv. een onverwoestbare 6 in lijn 24v van een 960?

Ik vind persoonlijk elk blok van volvo leuk om te zien in een andere volvo dan waarin hij geleverd is, maar die nieuwe 4 cilinder blokken hoeven van mij niet. Ik zou wel een v8 (door yamaha gebouwd) uit de xc90 of s80 in een 300 willen zien, om er dan 380 achterop te plakken, geen v8 logo's.
En zo'n v8 in een v70II met een handbak lijkt mij ook geweldig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-10-2018 09:20 #979737 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Krachtbron
Een 300-series is inmiddels overal al voor gebruikt, volgens mij!
Ik heb een keer gezien dat ze er een hout-oventje op hadden gebouwd (waarschijnijk scandinavië), met elektromotor (kon geen goedkeuring krijgen, tja kost ook 12500 euro, dus dat was het 'm niet waard), een sedan met stroomlijn d.m.v. aluminium beplating in CC-vorm op de achterklep en beplating op de bodem.
Daarnaast de diverse ouderwetse brandstofmotoren-ombouw.
Waterstof nog niet gezien, schijnt de toekomst te zijn, dus wellicht een idee om daarmee te beginnen? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2018 09:59 #979739 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krachtbron
Ik zou in elk geval wel willen weten hoe een 340 efficiënter of duurzamer wordt door er een 6- of 8-cilinder motor in te bouwen :+

Als je echt voor een zuinige duurzame verbrandingsmotor wilt gaan dan denk ik dat een 340 1.7 ombouwen naar een modernere versie van dat blok met injectie het meest realistisch is. Eventueel op lpg laten draaien voor het milieu.
Hoe ik een 300-serie nog graag een keer zou zien is met een elektromotor gericht op prestaties, a la Tesla. Het allermooiste zou echter zijn om er een LS of LT V8 in te leggen; de moderne V8 van Chevrolet. Die blijken ook gewoon 1/10 tot 1/12 te lopen op benzine maar zijn wel rete snel als het moet. Alleen plaatsgebrek in het motorruim he...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2018 12:23 #979744 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krachtbron
Even alle realistische bezwaren buiten beschouwing latend zou ik het helemaal niet erg vinden om een waterstof brandstofcel + e-motor in mijn 340 te hebben. Wel dan zo afgesteld dat ik én fatsoenlijk bij een stoplicht weg kom, én op de snelweg wat reserve over houd, en ik wil natuurlijk niet van pomp tot pomp rijden (hoewel zelfs dat al een behoorlijke uitdaging is met het huidige waterstof-aanbod in Nederland...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2018 21:20 #979750 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Krachtbron

General Custom;252150 schreef : Ik zou in elk geval wel willen weten hoe een 340 efficiënter of duurzamer wordt door er een 6- of 8-cilinder motor in te bouwen :+

Als je echt voor een zuinige duurzame verbrandingsmotor wilt gaan dan denk ik dat een 340 1.7 ombouwen naar een modernere versie van dat blok met injectie het meest realistisch is. Eventueel op lpg laten draaien voor het milieu.
Hoe ik een 300-serie nog graag een keer zou zien is met een elektromotor gericht op prestaties, a la Tesla. Het allermooiste zou echter zijn om er een LS of LT V8 in te leggen; de moderne V8 van Chevrolet. Die blijken ook gewoon 1/10 tot 1/12 te lopen op benzine maar zijn wel rete snel als het moet. Alleen plaatsgebrek in het motorruim he...



Geen 3.5L V6 ecoboost met 2 grote turbo's? Het V8 geluid is natuurlijk heerlijk, maar de ecoboost is ook erg populair aan het worden als universele swap :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-10-2018 21:33 #979752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krachtbron

powerflux;252161 schreef : Geen 3.5L V6 ecoboost met 2 grote turbo's? Het V8 geluid is natuurlijk heerlijk, maar de ecoboost is ook erg populair aan het worden als universele swap :)


There's no substitude for cubic inches :yeah:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-10-2018 13:33 #979755 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krachtbron
Oh, jawel hoor, AMPS. Lots of AMPS. En een railgun :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-10-2018 22:19 #979758 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krachtbron
Wat Bart zegt: there is no replacement for displacement :-) Als een 4-cilinder past, dan passen 2 4-cilinders ook wel langs elkaar (V8).
Ik denk zelf dat waterstof de toekomst wordt, maar 't zal nog wel een jaar of 15-20 duren voordat dat net zo "gewoon' wordt als elektrische auto's van nu.
Een 4 pitter lijkt mij 't meest efficient als het gaat om lange afstanden, je mist dan alleen wel de kracht van een V6/I6/V8. Je kunt d'r dan een turbo opschroeven (wat nu veel gebeurt) maar dan slijt alles weer sneller. Meer power uit minder inhoud -> grotere kracht op alle componenten.
Ik blijf lekker bij m'n 2-liter Volvo blokkie. Verbruikt niet veel meer dan een moderne auto (op diesels na) en nogsteeds genoeg power voor het gewicht.

Als je dan toch een interessante motor-swap wilt maken: stop d'r een leuke Porsche/Subaru boxer in. 'N heerlijk geluid maken die :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-10-2018 22:44 #979759 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krachtbron
Ik zou zeggen een Duke engine op waterstof (mits gemaakt met overcapaciteit electriciteit van PV-panelen). www.dukeengines.com/
En ja echt duurzame waterstof produceren kan, zie oa The Hopewell Project uit 2006. Hoezo "nieuwe technologie"!?
www.hopewellproject.org/index.html

:+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets